שיעור החינוך מבוסס על גליונות "עין לציון" – דפי לימוד צבעוניים, הבנויים במתכונת בית מדרשית, כדי לאפשר שיחה ודיון בשאלות של זהות וערכים, לכבוד 70 שנה למדינת ישראל.
את הגליונות, כמו גם מידע נוסף ומדריכים למורה ניתן למצוא באתר תרבות יהודית-ישראלית של משרד החינוך.
תכנית "עין לציון" היוצאת לכבוד שנת השבעים למדינה, היא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, הפיקוח על הוראת תרבות יהודית-ישראלית, ותכנית בארי, מכון הרטמן.
חלק א': "אל תגידו יום יבוא!"
את השיעור נפתח בהשוואה בין שני השירים שמופיעים בצד שמאל של שני הצדדים בדף הלימוד.
(קישור ישיר לשירים:
שיר לשלום – https://youtu.be/d4JyiXsta10,
אני נולדתי לשלום – https://youtu.be/3ivSCrzPYd4)
מירי אלוני ולהקת הנח"ל: שיר לשלום מילים: יענקלה רוטבליט לחן: יאיר רוזנבלום |
נולדתי לשלום מילים ולחן: עוזי חיטמן |
נשמיע את שני השירים, ונשאל את התלמידים מה משותף לשניהם, ובמה הם שונים זה מזה?
שאלה לדיון במליאה: נסו להסביר את ההבדל שבין שני השירים?
מדוע הם נוקטים בעמדה שונה כל כך?
חלק ב': לימוד בחברותא
כעת נבקש מהתלמידים להתחלק לחברותות (זוגות או קבוצות לימוד קטנות), וללמוד יחד את מגוון המקורות המופיעים בדף הראשון. במהלך הלימוד, נבקש מהם לבצע את המשימות הבאות:
.
חלק ג': "לא ישא גוי אל גוי חרב!"
לסיכום השיעור נקרא במליאה את הדברים שנשא מנחם בגין בטקס הענקת פרס נובל לשלום, בשנת 1978 (מופיע בדף 1 מצד ימין), ואת חזון אחרית הימים שעליו מבוססים הדברים ("חזון אחרית הימים" הוא כינוי לשתי נבואות כמעט-זהות של ישעיהו ומיכה). לפניכם הנבואה כפי שהיא מופיעה בספר ישעיהו:
וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל-הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.ישעיהו ב, ב-ד
כחומר רקע על הסכם השלום עם מצרים ניתן להקרין סרטון קצר מהוידאופדיה של ערוץ 2 בנושא הסכם השלום עם מצרים:
לסיכום הדיון, נבקש מהתלמידים לשתף את חבריהם לכיתה בתובנות אליהן הגיעו במהלך הלימוד בחברותא, וננסה לקשור בין הדברים שלהם לבין חתימת הסכם השלום עם מצרים, ונאומו של מנחם בגין.