תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"מי שמבטיח לנו עולם מושלם שיבוא בעתיד – הוא סוכן של ייאוש"

פרופ' אבי שגיא ניסה לענות לאלכס צייטלין על השאלה "האם יש מקום לתקווה" כרגע בישראל. לדעתו, ה"נפש ההומייה" בהמנון הלאומי איננה פועלת מתוך ידיעת העתיד - וזה בדיוק מה שמגדיר אותה כנפש מקווה
אבי שגיא, אלכס צייטלין
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

אלכס צייטלין

11

"בלב החיים בלב הכאב בלב הצער מופיעה תקווה," במילים אלה פתח פרופ' אבי שגיא את המענה שניסה לתת לאלכס צייטלין על שאלתו "האם יש מקום לתקווה?" – בשיחה ביניהם בערוץ "באים אל הפרופסורים".

"כדי לענות על השאלה הזאת, צריך קודם כל לבחון בעומק מה התקווה נותנת ומה היא איננה נותנת. התקווה איננה מבטיחה שהעתיד יהיה טוב," הדגיש שגיא.

בבסיס הדיון בשאלת התקווה האנושית אין להעמיד את השאלה "על מה היא מבוססת" אלא דווקא את ההנחה שהקיום האנושי הוא שמושתת על תקווה. "אבל תקווה אין פירושה ביטחון, ש'יהיה טוב'.  להפך – התקווה מושתתת על אי ביטחון ביחס למה צופן העתיד.

"מילות השיר 'התקווה' הן: 'כל עוד נפש יהודי הומיה'  – נפש הומיה פועלת לקראת משהו בלי להיות בטוחה בו."

"סוכני היאוש הם דווקא אלה המכוונים אל עתיד טוב וידוע מראש בנוסח 'אנחנו נתגבר', או 'יהיה רק טוב'. כך דיברו גם המהפכנים הצרפתיים או המרקסיסטים הקומוניסטים – על עולם מושלם שייבנה אחר כך.

"מי שרוצה לבנות עולם מושלם מניח את את האבני היסוד לחורבן הקיום האנושי כי אין קיום אנושי מושלם מי שרוצה עולם מושלם יאבד את הסבלנות לסבל, לנחמה ולחמלה. כי חמלה היא לסבול עם האחרים.

"תקווה בעת הזאת בישראל לא תבוא מהפוליטיקאים יודעי האמת, היא תבוא והיא אכן באה, מהנכונות של בני אדם להתבונן בתוך עצמם ולראות כי גם בתוך הסבל הנורא יש אופק פתוח."

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics