/ תוכנית בארי

אמור לי בחירתך ואומר לך מי אתה

תקופת בחירות - גם לכנסת וגם בחיי התלמידים, בעיקר העולים לחטיבה ולתיכון | כתבה: יעל גרוס רוזן

התקופה הקרובה היא תקופת בחירות מהיבטים רבים: המחצית השניה של שנת הלימודים לפנינו ואנחנו צריכים לבחור – האם הגיע הזמן לשינוי? האם אפשר לעשות דברים אחרת? בבתי ספר רבים זו העת לבחירת מגמות ולעיתים גם זמן ההרשמה לתיכון חדש. וכמובן, הבחירות לכנסת מתקרבות, והמרחב הציבורי עמוס בדיבורי בחירות.

הבחירות שלנו משקפות את האישיות שלנו, את הערכים והאמונות שלנו ובמידה רבה מעצבות אותה. בשיעור שלפניכם נעסוק בבחירות הקטנות והיומיומיות. נשאל מה זה אומר עלינו? האם אנחנו יודעים לבחור? אילו בחירות חוללו שינוי? האם האפשרות לבחור היא כח או מגבלה?

לפניכם שתי עמדות שונות בעניין הבחירה:

1.

אילו היה האל גוזר על האדם להיות צדיק או רשע, או אילו היה שם דבר שמושך את האדם בעיקר תולדתו לדרך מן הדרכים, …או למעשה מן המעשים, כמו שבודים מליבם הטיפשים הוברי שמיים (אסטרולוגים) – היאך היה מצווה לנו על ידי הנביאים עשה כך ואל תעשה כך, הטיבו דרכיכם ואל תלכו אחרי רשעכם…

לפיכך דנין אותו לפי מעשיו: אם עשה טובה, מטיבין לו; ואם עשה רעה, מריעין לו.רמב"ם, הלכות תשובה, פרק ה, הלכה א-ד

2.

תֵּן לַמַּטְבֵּעַ לְהַכְרִיעַ
מתוך שיר של יהודה עמיחי

  • מה ההבדל בין שני סוגי האנשים שמתוארים כאן?
  • מהו ההיפך מבחירה לפי כל אחד מהקטעים?
  • האם "לתת למטבע להכריע" זו בחירה? מה הרווח ומה המחיר של בחירה זו?
  • באיזה דברים בחיים תעדיפו לתת ל"גורל" להכריע?
  • חשבו על ההחלטות הבאות: בחירת מגמה, למידה למבחנים במחצית ב, בחירה בנציג למועצת תלמידים. איזו שיטה תתאים לכם יותר בכל אחת מההכרעות?

נחלק לכל תלמיד עותק מן השאלון הבא, וניתן זמן למלא:

תחום
אפשרות 1
אפשרות 2
אפשרות 3
ארוחת 10
אני בוחר ומכין
מכינים לי בבית
קונה בקפיטריה
קניית בגדים
לפי מותג
לפי מחיר
מה שמוצא חן
בחירת בית-הספר
בדקתי אפשרויות, השוויתי ובחרתי
הכי נוח להגיע
איפה שהאחים שלי היו
עבודה בחופש
ברור. גם בסופ"ש
אולי בחופש הגדול
נראה, אם יזדמן לי
בר/בת מצוה
מסיבה
טיול
לא מדבר אלי
הכנה למבחנים
נקווה לטוב
עבודה קשה
יש לי דברים אחרים לעשות
ספורט
גם בבית הספר וגם אחרי
שיעורי ספורט ודי
לא תודה
טיולים
מסלולים בשטח
טיול עירוני עם עצירה בקניון
אוהב להיות בבית
עזרה בבית
מה שיבקשו
יש לי תורנות קבועה
לא בשבילי
בחירות לכנסת (לו יכולתי)
ימין
שמאל
מרכז
קיבלו החלטה לא הוגנת בבית ספר
אני בין הראשונים להגיב
אם יתארגנו להגיב – אצטרף
אשתוק. לא מאמין שישתנה
זמן מסכים
מחובר בווריד
רק כשצריך
לפי הנהלים (בית/בי"ס)
תנועת נוער
לאן שכולם הולכים
בחרתי לפי רצונות שלי
לא הולך לתנועת נוער
אוהד קבוצת ספורט
כמו בבית
בחרתי בעצמי
לא מתעניין
מקצוע כשאהיה גדול
כמו אבא/אמא
רק לא כמו אבא/אמא
תלוי ב_________
מקום בארץ שמעולם לא הייתי בו [גם לא רוצה?]
אנשים שמעולם לא שוחחתי איתם [גם לא רוצה?]
נושא אחר: ______
בחירה שעשיתי _______
בחירה שיכולתי לעשות _________
בחירה שבשום אופן לא אעשה _________

 

התלמידים יתחלקו לזוגות ויראו זה לזה את השאלונים. (אפשר להשאיר את השאלונים אנונימיים לחלק מחדש באופן אקראי ורק לשוחח ולראות מה ניתן ללמוד על הממלא דרך הבחירות שלו בחיים)

  • מה ניתן ללמוד אחד על השני דרך הבחירות היומיומיות שכל אחד מקבל?
  • האם ניתן להצביע על תכונות? ערכים מרכזיים? מגמות לעתיד?
  • חשבו על החלטה שקבלתם וששילמתם עליה מחיר. האם היום הייתם מחליטים אחרת?
  • אם אפשר היה למצוא מנגנון חיצוני שיקבל החלטות עבורינו (תוכנת מחשב או הטלת מטבע) האם היינו רוצים אותו?

 


לשיעור נוסף בנושא בחירה חופשית באתר בארי, לחצו כאן

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics