תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

לא כי אנחנו הכי טובים: למה דווקא לנו ניתנה התורה

אפשר להבין את הבחירה בעם ישראל לקבל את התורה כהוכחה להיותו עם סגולה, מוסרי ועליון על שאר העמים, אבל אפשר להבין זאת גם אחרת
ד"ר חנה פנחסי היא עמיתת מחקר במרכז קוגוד למחשבה יהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן במסגרתו היא מובילה יחד עם גבריאל אבן צור סמינר העוסק ביהודי ארצות האסלם והשאלה הקולוניאלית. בנוסף, חנה מנהלת את תכנית משכילות ומנחה קבוצות חשיבה במרכז ליהדות ומדינה. ב2022 סיימה חנה שבע שנים של ניהול בית הספר להוראת תרבות-ישראל של תוכנית בארי, ושותפות בהנהלת התכנית. פנחסי יזמה והובילה את התוכנית 'חידר משלך' במכון שלום הרטמן שבה למדו נשים בעלות השפעה בחברה

11

שבועות הוא חג מתן תורה. אבל למה דווקא אנחנו קיבלנו תורה?

לפי אחד המדרשים המפורסמים, אלוהים פונה לעמים שונים והם מסרבים לקבל את התורה, משום שבטבעם הם רוצחים נואפים וגנבים, ואילו העם היהודי, הטוב והמוסרי, אומר "נעשה ונשמע" ועל כן נבחר לקבלה.

ד"ר חנה פנחסי מביאה סיפור חז"לי נוסף, שממנו עולה סברה אחרת: התורה מכירה בחולשות האנושיות המובנות באדם בהיותו חלק ממשפחה, מקהילה ומעם. לתורה יש תפקיד בתיקון האדם, ובכלל זה גם העם היהודי זקוק לתיקון, ואין לו כל יתרון מהותי על עם אחר.

לדעתה, על היהודי לבחור: האם יבחר לראות בכך שהתורה ניתנה דווקא לנו הוכחה לעליונותנו על מי שסביבנו, או האם יבחר לשאת באחריות לדבוק במסורת שלנו, כדי לחתור להיות לגירסא הטובה ביותר של האנושיות?

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics