תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

חוק הגיוס: הממשלה סוחרת בחיי האזרחים

הצעת החוק שמעניקה פטור מגיוס לחרדים מגיל צעיר משמעותה הפליה בין האזרחים. המציאות שתיווצר היא לא עוד "תורתו אומנותו", אלא "תורתו - הגנתו מפני סיכון חיים"
הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות. צילום: ניר חסון. מתוך ויקיפדיה
הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות. צילום: ניר חסון. מתוך ויקיפדיה
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

השלטון בישראל כבר לא מתבייש לקעקע את הקיום החברתי במדינה. הוא מבקש להפריד בין האזרחים: יהיו כאלו שיסכנו את חייהם כדי להגן על מדינת ישראל ויהיו אחרים שיזכו לפטור מחובה זאת. הפטור הגורף לחרדים משירות צבאי חמור יותר מההפיכה המשפטית. ההפיכה תוביל אותנו אל דיקטטורה שתפגע בזכויות אדם ואזרח, אולם הצעת הפטור תיטול את הזכות השווה של כל האזרחים לחיים. אין זו רק הפרת עקרון השוויון, אלא פגיעה בערך חיי האדם. דם הלוחמות והלוחמים יעניק לחרדים את חייהם במתנה. אין – ולא יכול להיות – צידוק כלשהו לפטור כזה.

מבחינה מוסרית אין הצדקה להפיכת אזרחים לאובייקטים סחירים תמורת מטבע שישולם לצה"ל או לחרדים. שלטון הסוחר בדם נוהג כדמותו של שיילוק מ'הסוחר מוונציה': דם חייבי השירות תמורת תמיכת החרדים בשלטון. מבחינה אזרחית, אין מקום כלל להפליה בין האזרחים בכל הנוגע לחובת השירות והסיכון העצמי. כל האזרחים העומדים בעקרונות של חובת השירות הצבאי חייבים לעשות זאת. זהו החוזה היסודי בין האזרח לבין המדינה.

פטור מטעמי סרבנות מצפון מוכר בישראל. בצה"ל פועלת ועדה שבה חברים גם אנשי מקצוע, בהם משפטנים ומומחים לאתיקה. מבקשי פטור מטעמי מצפון עוברים מסלול מורכב: עליהם לקבל אישור כדי להופיע בפני ועדת הפטור, על מנת שזו תתרשם מהם ותמליץ על מעמדם. פטור זה משקף את ערכיה הליברליים של מדינת ישראל, המכבדת את זהותו וערכיו של אדם המונעים ממנו לשרת בצה"ל. המדינה מחויבת להגן על היעדר היכולת לשרת בצבא הנוגעת לזהותו העמוקה של האדם, שכן תפקידה של המדינה הוא לאפשר לרקמת הזהויות לשגשג. הפטור הניתן ליחידים מאזן בין עיקרון השוויון, שהוא ערך יסודי במדינה הדמוקרטית, לבין ערך הזהות של בני אדם.

הסעיף בחוק המאפשר לקבל פטור מטעמי מצפון הוא המקנה זכות למי ש'תורתו אומנותו' להיפטר משירות מטעמי מצפון. החקיקה נועדה להבטיח כי אותם יחידים שיממשו את האידיאל החרדי של תלמוד תורה יזכו בפטור. אולם היא לא נועדה לשחרר את החברה החרדית מחובת השירות בצה"ל. עתה מתברר כי הסדרה חוקית זו מיוסדת על הונאה. הצעת החוק החדשה תעניק פטור מגיוס לחרדי הצעיר למשך השנים של השירות הצבאי. לא עוד 'תורתו אומנותו' אלא 'תורתו הגנתו' מפני סיכון חיים, ותו לא! שכן אם לימוד התורה הוא הייעוד, אין הוא מתפוגג בגיל כה צעיר.

סחר בחיי חיילים

ההונאה של הפוליטיקה החרדית וההנהגה הדתית מיוסדת על התפיסה שלפיה הם תמצית הקיום היהודי, ותכליתה הבלעדית של המדינה לאפשר להם לחיות כאוות נפשם, ללא נשיאה בנטל העול האזרחי. רבים מהם בזים לעולמם של זולתם. "העגלה הריקה" אינה רק מטאפורה שהעלה החזון אי"ש בשיחתו עם בן גוריון. רבים מהם אכן מאמינים שהעגלה של העולם האזרחי ריקה, וכי היא נועדה רק לשאת את החברה החרדית על ההנהגה הפוליטית-רבנית שלו.

לחרדים מותר לחשוב כל מה שהם חושבים על העולם שמחוצה להם. אולם למדינה אסור לספסר בחיי אזרחיה בגין אמונות אלה. אם היא עושה זאת הרי שהיא אינה מייחסת ערך לחיי אדם – חיילי צה"ל הופכים דומים לתותחים ומטוסים, ולפיכך ניתן לסחור בהם תמורת כסף.

בחוזה שבין האזרחים למדינה לא הוענקה למדינה הזכות להפלות בין אזרח לאזרח. זכות זו גם לא הוענקה לצה"ל. למעשה, צה"ל כלל אינו שחקן בשיח הזכויות האזרחי, וטוב יעשו מפקדיו אם יימנעו מנטילת חלק בשיח אזרחי ואף יכריזו על כך בקול רם. הדבר נגזר גם ממסמך "רוח צה"ל", הקובע נחרצות כי צה"ל מחויבת לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ערך יסוד מרכזי במסמך זה הוא "כבוד האדם": לכל אדם זכות זהה לחיים, לכבוד ולהכרה. אם צה"ל יפגע בערכים אלה הוא עלול לאבד את הלגיטימיות שלו כצבא העם וכצבא של מדינה דמוקרטית.

פטור בניגוד להלכה

מבחינה דתית החוק המוצע גורם חלול השם. איך יסביר חרדי לעצמו, לאלוהיו ולאחרים מדוע דמו "אדום יותר משל חברו"; מדוע על אזרחי ישראל לסכן עצמם בעוד הוא יהיה פטור מסיכון זה? ההלכה מבחינה בין 'מלחמת רשות' ל'מלחמת מצווה', וקובעת כי בעוד במלחמת רשות יכול אדם להיפטר משירות בצבא, אין הדבר כך במלחמת מצווה. אלו דברי הרמב"ם:

במה דברים אמורים שמחזירין אנשים אלו מעורכי המלחמה [=לביתם]? במלחמת רשות. אבל מלחמת מצוה – הכל יוצאין [=למלחמה] ואפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.משנה תורה, הלכות מלכים, ז ד

החרדים המבקשים פטור פועלים בניגוד לתורה ולהלכה, והמדינה נענית להם כי לא איכפת לה מחיי אדם.

בימים האפלים באירופה גויסו ילדים יהודים בכוח לשירות בצבא הרוסי. אלו הם ה'קנטוניסטים'. שלוחי הקהל פעלו בכוח כדי לעקור מביתם ילדם רכים וחלושים משכבות סוציו-אקונומיות נחותות, כדי שחס וחלילה לא ייפגעו בני העשירים. עתה מתברר שאזרחי ישראל שאינם בני עלייה כמו החרדים יהיו הקנטוניסטים של ימינו, ואין רב חרדי שיימחה על כך.

רבים מאיתנו חשים שכיום מדינת ישראל היא מדינת סף-דיקטטורית. הפטור המוצע הוא ראיה ניצחת לחציית סף זה. שכן בדיקטטורה לחיי אדם אין ערך, והם רק חפץ סחיר.

  • פרופ' אבי שגיא אחד ממנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר בוועדות הפטור מטעמי מצפון של צה"ל. המאמר פורסם לראשונה בעיתון הארץ, ב-22.4.2023

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics