תרבות ישראל בכיתה ט' בתיכון אזורי מקיף ע"ש י. ח. ברנר בגבעת ברנר
כתב: איציק רבי, מורה הכיתה, ומנהל אזור הדרום בתוכנית בארי
כיתת "ואהבת לרעך כמוך" (ט4) מבית הספר ברנר השתתפה במיזם פורץ דרך בשיתוף עם " ספריא " – ספריה דיגיטלית חיה הפתוחה לציבור הרחב, ובה מקורות קלאסיים עתיקים וחדשים.
במקום ללמוד לפי תכנית הלימודים הרגילה, היו אלה התלמידים בחרו את נושאי הלימוד. התלמידים למדו בארבעה מעגלי צמיחה ולימוד: למידה אישית, חברותא, חבורה וכיתה. הלימוד התאפיין בריבוי סגנונות לימוד, למידה מכוונת ערכים פנימיים של התלמידים הבונים ויוצרים ידע חדש על בסיס מקורות קלאסיים ב"ספריא", וכל ידע אחר קיים שאליו הם נחשפים.
התלמידים שתפו בידע הנבנה את חבריהם ויצרו ספר לימוד פתוח ושיתופי: "חידושי תורה". התלמידים נהלו יומן אישי בו עקבו אחר התקדמותם, ותחושותיהם במהלך הלמידה.
תפקיד המורה ואחריות התלמיד
תפקידו של המורה הוא חניכה אישית ומתמידה לכל לומד, המסייעת לו על בסיס היכרות מעמיקה ומתמשכת. בעידן זמינות הטכנולוגיה בכלל ומכשירים ניידים בפרט זוהי למידה הרואה בבית הספר מסגרת קהילתית, המאפשרת שיח על ערכים, תפיסות, מקומות וידע.
האחריות ללמידה היא של התלמיד: הוא חוקר, יוצר ומשתף ואילו המורה הוא שותף לתהליך: מלווה, מאפשר, דורש, מאתגר, נותן משוב ומאפשר הצלחות. השימוש המושכל בטכנולוגיה מאפשר למידה שיתופית בין המורה לתלמיד, בין התלמיד למורה, ובין התלמידים.
בין מיומנויות למידה עליהם הושם דגש בפרויקט: חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות, יצירתיות וחדשנות, תקשורת ועבודה שיתופית, אוריינות מידע, מדיה וטכנולוגיה, גמישות, יוזמה ויכולת הסתגלות.
כחלק משיא הלימוד ערכה הכיתה מסיבת "הכנסת ספר חידושי תורה" ברוב עם והדר. התלמידים הציגו בחן ובכישרון רב את דפי הלימוד החדשים שכתבו בעצמם בפני חבריהם לכיתה, צוות מורי בית הספר ומורים אורחים שבאו להשתתף וללמוד מהמיזם פורץ הדרך שלנו בברנר.
לעיון בספר חידושי התורה (בפלטפורמה של ספריא) לחצו כאן
ניכרה בתלמידים הגאווה, השמחה והתחושה שעברו חוויה לימודית מצמיחה משמעותית.
הדברים שכתבתי בתחילת השנה לכיתת "ואהבת לרעך כמוך"
תודה לכיתת "ואהבת לרעך כמוך" על הסקרנות ושיתוף הפעולה. ניכר בכם שהתעניינתם ונגעתם בעיקר. היום שאלנו: למה ללמוד תרבות יהודית ישראלית? ואני חש שקיבלנו לפחות כיוון לתשובה. יותר מאשר אנחנו לומדים על תרבות ישראל אנחנו למעשה לומדים על עצמנו ועל מה שאנחנו רוצים להיות. מה שורשינו? עד כמה אנחנו רוצים אותם עמוקים? כמה חשובה לנו יציבותו של הגזע? איך ישתרגו ענפינו? מה הפירות שאנו רוצים? מה מקורות ההזנה שלנו? ומהי הקרקע עליה אנו צומחים?
שמרו על העצים שלכם.