20 במרץ 2023
בפסח אנחנו יכולים כבר לדבר אפילו בנוסטלגיה על יציאת מצרַים. ד"ר אלסנדרה מנדלבום קופייב טוענת שהחירות קשורה מהותית לדיבור, ושואלת: מה כדאי ללמוד דווקא מהגמגום של משה, שנותר מחוץ להגדה?
23 בספט׳ 2020
ארבעים יום וארבעים לילה אחרי עגל הזהב ושבירת הלוחות, ישנה התגלות מחודשת של האלוהים כארך אפיים, רב חסד, נושא עוון ופשע. מודל חדש של אחריות ותקווה קם
4 במרץ 2020
משה בפרשת תצוה, ולהבדיל – הקב"ה בכבודו ובעצמו במגילת אסתר, עמדו על סוד הצמצום: הם זזו הצידה כדי לאפשר לאחרים את יכולת הפעולה וההנהגה
20 במרץ 2018
20 באפר׳ 2017
12 במרץ 2015
אם משה לא יכול להיכנס אל המשכן, כיצד יתקיים היעוד שאלוהים ייוועד אתו בתוך המשכן וידבר אליו מעל הכפורת?
21 במרץ 2014
פרשת שמיני נוגעת באחד מהעורקים המרכזיים הקרובים ללב הפועם של השפה הדתית. שאלת החירות - אותה ביטאו בני אהרון בעשייתם - אל מול הצו, שאלת הזהות האישית אל מול הציות הקולקטיבי. משה מאיר מציע פרשנות חדשה למעשה.
28 בפבר׳ 2014
הצירוף של פקודי התרומה המרוממים ופקודי מחצית השקל הבולמים את מפקד האנשים, הוא ביטוי לכך שאי אפשר ללכת עם שום מגמה עד הסוף. רק האיזון שבין הערכים יכול לקרב אותנו אל הישר והטוב
20 בפבר׳ 2014
אפשר לומר שהתורה עומדת על הרוח, אך מה היחס בין הרוח לבין האלוהים? רוח האדם או רוח האלוהים או אולי בכלל הצטרפות אלוהים והאדם?
22 בספט׳ 2013
פרק הסיום של התורה סוגר את מעגל חייו של משה. מי שמכיר את סיפורי התורה הקודמים, מקבל רושם של שברים וסדקים. מה פשר הפער?
13 בינו׳ 2013
משה רבנו מהווה לנו מודל לחיקוי כיצד להתוודע אל האחר, והוא עושה זאת בעזרת הקשבה לשמו של האחר, וידיעה איך לקרוא לו בשמו מתוך יצירת אמון
26 בינו׳ 2012
פרעה הוא אדם מתלבט, הוא נאבק או בינו לבין עצמו או בינו לבין אלוהים. הוא לא נכנע בקלות, הוא מחפש איזון בין הערכים, כך גם כל אחד מאיתנו נאבק על חירותו
19 בינו׳ 2012
לכאורה, הקושי של משה להנהיג את העם נעוץ בבעייה של דיבור. אבל בסופו של דבר, לא הצמדתו החיצונית של אהרן כדובר למשה היא שתעזור לו, אלא גיוס מקור של כוח פנימי
12 בינו׳ 2012
לעיתים נמצא אדם בפרשת דרכים בה נדרשת ממנו הכרעה, הפחד מאי הוודאות מושך אותנו להיסמך על תקדימי העבר או על תקוות העתיד, כאן נמאת משמעותה של בחירה והכרעה.
3 במרץ 2011
על פי דברי הנסיך הקטן, פרשת פקודי היא פרשה של מבוגרים. היא סופרת את הכסף שנאסף לבניית המשכן, אך מה טיבה של הספירה?
3 באוק׳ 2010
בסוף חייו משה מתעלה מעל העצב ומצליח לראות ולברך את עם ישראל. הברכה היא תנועה הפוכה לעצב, היא שפע העולה על גדות הלב ומגיע ממנו אל האחר
15 בספט׳ 2010
בפרוס השנה העברית החדשה, דוד הרטמן מבקש מאיתנו להסתמך על החוכמה הגלומה בכתבי הקודש שלנו, על מנת ליישב את הסתירה בין הערכים הסוערים בקרבנו
8 בספט׳ 2010
פרשת האזינו נפתחת בפתיח מסתורי, מה פשרו? האם זו רק הקדמה ספרותית, וכיצד רצונותיו של משה קשורים לפרשה?
22 ביולי 2010
מחנך קטן בונה תדמית של שלמות, ואולם למחנך גדול יש מספיק ביטחון עצמי להציג את עצמו במערומי נפשו – על חסרונותיה, נפילותיה ופיתוייה
15 ביולי 2010
משה מנהיג הקהילה טוען בפני העם שאין הוא איש דברים, הלא כן הדבר? האם יוכל להיות איש האמת הנקרא לכך מצליח להיות הוא גם כשהוא לא הוא?