26 ביולי 2022
העמדה המסורתית מאפשרת פרשנות עכשווית של טקסטים דתיים, אך היא גם מלווה בהכרה שכל פרט הוא חלק ממשהו גדול יותר - ולכן הביקורת, החקירה והפרשנות מתבצעות מתוך מודעות למגבלות ומתוך ענווה
9 במרץ 2022
פרופ' אבי שגיא סבור שעל ההיסטוריה כמדע לסגת מיומרתה להפוך בני־אדם לאובייקטים של מחקר, ולהתרכז במקום זאת בקשב לעושר ההקשרים האנושיים. מתוך כך הוא תוהה על מידת הלגיטימיות של לימודי יהדות ספרד והמזרח באוניברסיטאות בישראל כתחום דעת עצמאי
28 ביוני 2021
ההתחדשות היהודית עשויה להיראות כגירסה אשכנזית למסורתיות - אבל האם זה אכן כך? יאיר שלג שוחח עם פרופ' מאיר בוזגלו ועם יפה בניה על ההבדלים שבין היהדות הישראלית לבין המזרחיות
19 בנוב׳ 2020
אנו יכולים להמשיך לעמוד מהצד כשעדה אחרת חוגגת את מנהגיה, אך אנו יכולים גם לחוש שייכות, להתנסות ואף ליצור מנהגים חדשים ששואבים השראה ממסורות שונות, שכולן חלק מן הישראליות
27 באוג׳ 2020
בסדרת הכתבות "המרוקאים החדשים" של ד"ר אבישי בן-חיים ובתיאוריית "ישראל הראשונה" מול "ישראל השנייה" יש התעלמות מהמורכבות ומהמגוון של החברה הישראלית בכלל, ושל המזרחית בפרט
9 בינו׳ 2020
היא עמדה בראש חברת מסחר בינלאומית, ניהלה התכתבויות ענפות עם אינטלקטואלים ורבנים, והייתה בקיאה במקורות היהודיים ובהלכה. למרות שהייתה אשת אשכולות פורצת דרך, פַרחָה ששון שנפטרה ב-1936 נותרה אנונימית למדי. לקראת יום הזיכרון למותה בשבוע הבא - מאמר על חייה ופועלה
5 בדצמ׳ 2019
החברה הישראלית תרוויח אם המסורתיים יהיו קהילה גדולה, המאגדת בתוכה קהילות שונות המשקפות את קיבוץ הגלויות הישראלי. ככל שבתודעה הישראלית תמשיך המזרחיות להחזיק את הבעלות על המסורתיות, התהליך הזה יהיה איטי יותר. מאמר שלישי בסדרה
22 במרץ 2018
הסופרת והמסאית היהודיה ז'קלין כהנוב הגדירה את עצמה כ"לבנטינית", כמי שבזהותה מתערבבים המזרח, ערש הולדתה ותרבותה, והמערב, שאליו נחשפה ולתוכו גדלה. חג הפסח שחגגה במצרים בילדותה מגלם בתוכו את המתחים השוזרים את דמותה וכתיבתה: בין מזרח למערב, בין עבר להווה ובין יהודיות למצריות