21 בספט׳ 2020
בתנ"ך מתייחסים לחטא כאל סטייה מדרך הישר, מעמסה על אדם או כתם מביש. מטפורת החטא כחוב, התופסת מקום מרכזי בספרות חז"ל ובתפילות הימים הנוראים, מביאה עמה תפיסה מוסרית-דתית חדשה
30 ביולי 2020
שלושה סיפורים על ר' זכריה בן אבוקלס, שעליו נאמר "ענוותנותו החריבה את ביתנו", יוצרים תמונה של בריחה מהכרעות. זוהי קריאה נוקבת: נקטו עמדה. שתיקה כנגד עוול, עלולה להחריב את הבית
28 ביוני 2020
בערב לרגל השקת ספרו, הסביר פרופ' ישי רוזן-צבי כי המשנה והמדרש הם בעיניו חידות שדרשו לימוד והבנה מעמיקה - וזה מה שהוביל אותו במחקר
29 בנוב׳ 2019
חנוכה וסיפור החשמונאים תופסים מקום מרכזי באופן בו מציירת המסורת היהודית את המפגש עם התרבות היוונית הלניסטית – מפגש של מאבק ותחרות. סיגלית אור, לוקחת אותנו לקריאה במקורות אחרים בספרות חז"ל ומגלה קולות שונים בהם ניתן להשתמש כדי לבנות דגמים מודרניים של מפגש בין תרבותי.
17 בינו׳ 2019
עד המאה העשרים היה ט"ו בשבט חג איזוטרי למדי במסורת היהודית, ד"ר חזקי שהם במאמר חדש על כיצד הציונות אימצה לחיקה את החג ויצקה לתוכו תוכן חדש: הנטיעות.
15 ביולי 2018
המשנה הראשונה בששת סדרי המשנה לוכדת בתמציתיות מופלאה כמה מתחים יסודיים: בין שורת הדין לבין נסיבות משתנות, בין הלכה לבין סיפור, ואולי יותר מכל – בין זכר החורבן לבין ההווה המתחדש
3 במאי 2018
הקמת מדינת ישראל הגשימה עבור היהודים את הרעיון הגדול שהם העניקו לעולם: צלם אלוהים. תומר פרסיקו במאמר חדש על מקורן של זכויות האדם ותפקיד הציונות כשומרת הסף של זכויות אלו.
26 בספט׳ 2010
התורה מורה לאדם לשבת בסוכה בחג שמועדו חמישה עשר לחודש השביעי. מהי הסוכה? סתמה התורה ולא פירשה. משה מאיר מנסה להתחקות אחר הגדרות המשנה, היכן נגמר הסוכה ההממשית והיכן מתחילה זו הדמיונית, וכמובן מה זה אומר עלינו כחברה כיום
18 בפבר׳ 2010
המורה עדנה רש ננזפה על ידי אנשי משרד החינוך על כי הביאה את השיר `אתה החברה שלי` של יונה וולך לבית המדרש אותו היא מנחה. יכול להיות שאנשי משרד החינוך שכחו את מהותו של בית המדרש?