תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

הסכת "קיצור תולדות האלוהים"

על ההסכת

מי הוא אלוהים? האם הוא אחד? יש בו אנושיות? הוא כל יכול? או שיש לו חסרונות? אפשר לדבר איתו? אפשר לשנות את דעתו? והאם הוא משתנה?

הפודקאסט "קיצור תולדות האלוהים", בהנחיית דב אלבוים, עוסק בדמותו ובאופיו של אלוהים, כפי שהם משתקפים מטקסטים בתקופות שונות של היהדות – החל מהתורה והתנ"ך, עבור בימי המשנה, בקבלה ובחסידות, ועד לימינו אלה ולתפיסות ניו אייג'.

מוזמנים ומוזמנות לצאת איתנו למסע בעקבות הדמות הכי דומיננטית בדברי ימי האנושות. 

הסכת "קיצור תולדות האלוהים"

הכלהסכתים

28 במרץ 2022

לאלוהים יש המון פנים שמות, אבל במקום לראות בזה תפיסה אלילית - דב אלבוים מזהה בכך חוויה אנושית. בפרק האחרון של "קיצור תולדות האלוהים", הוא התיישב בכיסא המרואיין ושוחח על האל שלו

15 במרץ 2022

המונותיאזם היהודי קידש את אלוהים יותר ויותר - עד שהרחיק והפך אותו לאחר האולטימטיבי. מיכה גודמן חושב שזה בדיוק מה שהוליד את החולין

14 במרץ 2022

מגילת אסתר זרועה מוטיבים ופסוקים המזכירים סיפורי מקרא אחרים, אבל לעומתם היא לא מזכירה את אלוהים. ד"ר אורית אבנרי חושבת שיש סיבה טובה להסתיר אותו בצורה כל כך גלויה

20 בפבר׳ 2022

במלחמת לבנון הראשונה נורו שני פגזים לעבר הטנק של דניאל הרטמן. הראשון פגע באזור הנהג, ודניאל ירד מעמדת המפקד כדי לסייע - ואז פגע שם הפגז השני. גם זה לא גרם לו להתפלל

13 בפבר׳ 2022

הם באו מעולם בית המדרש, שהיה כל ילדותם, וברגע מסוים עזבו אותו ובחרו באומנות. מי היה האלוהים של ביאליק? ומי היה האלוהים של ברנר, שנחשב לסופר של ישראל החלוצית והחילונית?

7 בפבר׳ 2022

דב אלבוים, תמר רוס

אל מול הרעיון שאלוהים הוא מעין "סופרמן" בשמים שמושך בחוטים, ואל מול התפיסה ההפוכה שאלוהים הוא בעצם הכל, הרב קוק הציע דרך שלישית. פרופ' תמר רוס מסבירה

30 בינו׳ 2022

המהפכה הקומוניסטית רדפה את היהודים ואת הדת, וגרמה לכך שהאמונה באלוהים הפכה לסכנה. איך זה השפיע על התפיסות של היהודים בבריה"מ? ואיך זה נראה אצל מי שעלה לארץ או כבר נולד כאן?

24 בינו׳ 2022

חילונים הם לאו דווקא אתאיסטים. אם כן - כיצד נראה האלוהים שלהם? ואיך נראית קבלת שבת מוזיקלית בנמל תל אביב ההומה? דב אלבוים מארח את ד"ר רני יגר

17 בינו׳ 2022

הרבה תמר אלעד אפלבום הולכת עם בנותיה ברחובות ירושלים, רואה את העיר החיה ותוהה איך אפשר שלא להאמין בנביאים ובנבואה? ואז היא גם מקבלת על עצמה אחריות לקדם חיים שיש בהם מצפן ומצפון

9 בינו׳ 2022

דוד המלך, אבן גבירול, רבי נחמן מברסלב, הלל צייטלין וגם המראיין והמרואיין בעצמם - כולם היו (ועדיין) מבקשי אלוהים. מי הם התרים אחר קרבתו של האל? ומה הם מוצאים, אם בכלל?

2 בינו׳ 2022

המערב הצטיין בעבר בחלוקות דואליסטיות של המציאות - האל הנעלה, אל מול עולם המעשה. היום, בעקבות אימוץ תפיסות מהמזרח, יש חיפוש אחר אל אחר: חיובי, טוב ואוהב

26 בדצמ׳ 2021

הפמיניזם הדתי הוא אחד המנועים החשובים של התפתחות העולם היהודי, וכמו במקרים רבים אחרים בתרבות - מי שמוביל את זה, הם ספרי השירה. ד"ר חנה פנחסי קוראת את אלוהים בכתבי משוררות

20 בדצמ׳ 2021

כדי לברוא את העולם, היישות החמקמקה, הבלתי אפשרית להגדרה, או אפילו לדיבור על אודותיה, הייתה צריכה לבחור להיות אלוהים. לעובדה הזו יש משמעות רבה בכל הנוגע לתפיסה של האל בחסידות

12 בדצמ׳ 2021

דב אלבוים, אבי אלקיים

שבתאי צבי מוכר כמשיח השקר המשמעותי ביותר בדברי הימים של היהדות, אבל הוא מצדו ראה את עצמו כהרבה יותר מאשר רק משיח

5 בדצמ׳ 2021

במשנה ובתלמוד מופיעה השכינה כשם נרדף לנוכחות אלוהית, אבל בקבלה היא הופכת לדמות נשית, מעין אלוהימה, יישות נפרדת ולא פחות חשובה מהדמות הזכרית

28 בנוב׳ 2021

על פי הזוהר, האל הוא חיבור של המון אלמנטים לכדי דבר אחד דינאמי, כשבכל פעם פן מסוים שלו דומיננטי יותר - כולל הצדדים הזכריים והנקביים שלו

21 בנוב׳ 2021

האם אלוהים הוא אחד? האם הוא משתנה? יש לו רגשות? אולי הוא בכלל שכל אינסופי? שאלות אלה ואחרות הטרידו את הפילוסופים של ימי הביניים. ומה התשובה לכל שאלה? ספוילר: יש יותר מאחת

14 בנוב׳ 2021

חכמי הקבלה הביאו לתוך העולם הדתי רעיונות מהפכניים: לא רק שהאדם מסוגל להתחבר עם האלוהות, אלא גם מצליח להשפיע עליה. זה מסוכן, אבל גם יכול להוביל למקומות ייחודיים

8 בנוב׳ 2021

יחד עם התורה שבכתב הגיעה התורה שבעל-פה, שבה אלוהים פחות נוכח. מכאן והלאה מי שמחליט הם החכמים, שפועלים במערכת סגורה משלהם. אלא שלבסוף, גם לשם אלוהים מתפרץ...

1 בנוב׳ 2021

דב אלבוים, מיכל בר-אשר סיגל

מכירים את סיפור חוני המעגל? פרופ' מיכל בר אשר סיגל סבורה שאפשר ללמוד ממנו על דמותו של אלוהים - לא רק בעיני חז"ל, אלא גם בעיני דתות אחרות בנות התקופה

ראו עוד
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics