24 באפר׳ 2022
"שבירת שבר", "הכבדת הלב" ו"זרוע נטויה" הם שלושה ביטויים שתופסים מקום של כבוד בסיפור יציאת מצרים. ד"ר מולי ברוג מברר מה פשרם - וסבור שכמו בני ישראל, גם הם עלו ממצרים
13 באפר׳ 2020
יציאת מצרים מסופרת על פי רוב בראי היציאה הפיזית של בני ישראל ממצרים והפיכתם מעבדים לבני חורין, אבל סיפור יציאת מצרים הינו מופת של התייצבות, של בודדים ושל עם
19 בינו׳ 2020
ספר שמות נפתח בהדגשת העוצמה הנשית, ובהצגה של מגוון נשים שרוקמות את קיומו של העם. איזכורן שוב בסוף הספר מייצר מסגרת לאמירה: בזכות נשים נגאלו ישראל ממצרים ובזכותן גם הוקם המשכן
16 בינו׳ 2020
היחס של מצרים לעם ישראל נמצא על פרשת דרכים בין שתי פרשות השבוע: בסוף ספר בראשית, המצרים מגלים יחס מכיל ומקבל כלפי עם ישראל, אך בתחילת ספר שמות הם מתנכרים להם. כדאי ללמוד מכך על היחס לערבים אזרחי מדינת ישראל
17 באפר׳ 2019
שרגא בר און במאמר מיוחד לפסח הדן במהות החירות בהגדה ובסיפור יציאת מצרים
14 באפר׳ 2019
מצה על שום מה? למרות ההסבר שמצוי בהגדה למנהג אכילת המצות בפסח, זאב פרבר במאמר מיוחד לחג בו הוא בוחן הן את ההגדה ואת סיפור יציאת מצרים וההבדלים שביניהם להסבר למנהג העתיק
11 באפר׳ 2019
יציאת מצרים, העומדת במרכזו של חג הפסח, היא הסיפור המכונן של העם היהודי. האם מבעד לערפל של אלפי שנים ניתן לקבוע אם האירועים עליהם אנחנו מספרים בליל הסדר התרחשו מבחינה היסטורית
22 במרץ 2018
הסופרת והמסאית היהודיה ז'קלין כהנוב הגדירה את עצמה כ"לבנטינית", כמי שבזהותה מתערבבים המזרח, ערש הולדתה ותרבותה, והמערב, שאליו נחשפה ולתוכו גדלה. חג הפסח שחגגה במצרים בילדותה מגלם בתוכו את המתחים השוזרים את דמותה וכתיבתה: בין מזרח למערב, בין עבר להווה ובין יהודיות למצריות
20 במרץ 2018
5 באפר׳ 2017
ראיון עם ד"ר תומר פרסיקו עורך 'הגדת היובל', פירושים של אנשי רוח לטקסטים של ההגדה
13 באפר׳ 2016
12 בפבר׳ 2013
הקמת מדינת ישראל כהמשך ישיר למעמד הר סיני: לא רק שהציונות שחררה את רצונה של האומה להפוך אחראית מבחינה פוליטית, היא הפכה את עם ישראל מעם סביל המקבל את תורתו וממתין לגאולה, לאומה בעלת ברית שווה עם האלוהים.
23 בדצמ׳ 2010
מי שמודע לכך שנקודת הראשית של זהותו היא כור הברזל, לעולם לא ימדוד את חייו באמות מידה נהנתניות, אלא באמות מידה של משמעות שצורפה בכור מחצבתו, אפילו בשעה שכבר יישב תחת תאנתו
4 במרץ 2010
פרשת כי תשא מגוללת בפנינו את השבר הגדול בעקבות בניית עגל הזהב ע"י בני ישראל. דווקא מתוך השבר , הכעס והמילים הקשות בין אלוהים למשה, צומח קשר ומתפתחת קירבה מיוחדת במינה
11 בפבר׳ 2010
בפרשת משפטים מעמידה התורה את דין העבד העברי, התורה איננה עוקרת את תופעת העבדות, אך משנה אותה מן השורש. משה מאיר מסביר
28 בינו׳ 2010
בפרשת בשלח מתקיים משחק המילים – "נחם" ו"ינחם", במטרה למקד את הקשב שלנו – הקוראים - במושג ה"הינחמות". אך מהי ההינחמות?
21 בינו׳ 2010
בפרשת בוא לצד המאבק המציאותי על מצבם של בני ישראל, האם ישארו עבדים או יצאו לחופשי, מגלמת הפרשה מאבק נוסף, מאבק על התודעה, משה מאיר מסביר.
14 בינו׳ 2010
זיקות ויחסים בין בני אדם הם השתקפות של הזיקות והיחסים בין אלוהים לאדם. אנשים משתנים. האם שינוי שחל באחד מבעלי הברית הוא עילה להפרתה?