/ תוכנית בארי

ציר זמן אישי מתקפל

ציר הזמן הוא כלי לימודי להבנת תהליכים, התפתחויות של היצירה, העשייה והרוח האנושית.
ספרי הלימוד של בארי מותאמים לתוכנית הלימודים בתחום תרבות יהודית-ישראלית ומשלבים מקורות יהודיים קלאסיים עם יצירות עבריות מודרניות. בספרי הלימוד שלנו תמצאו פסיפס מרתק של תרבות יהודית-ישראלית דינמית ורלוונטית לחיים עכשוויים. ספרי הלימוד מיועדים לכיתות ז'-י"ב ומאושרים ע"י משרד החינוך.

ציר זמן אישי מתקפל המיועד לתלמידים בחטיבות הביניים והחטיבה העליונה.

ציר זמן מתקפל

 

רוחב: 1 מ'.
גובה: 16 ס"מ.

הוצאה לאור: תוכנית בארי, מכון שלום הרטמן, בשיתוף עם תיכון חדש ת"א ומרכז פסג"ה ת"א.

שנת הוצאה: 2011

מחיר: 5 ש"ח.

למידע ולרכישת צירי זמן כתבו לנו:
[email protected]

תלמידינו נחשפים במהלך לימודיהם בתחומי הדעת השונים לדמויות ולאירועים מתקופות שונות. פעמים הפנמת הרצף ההיסטורי קשה עליהם מאוד. הלימודים בתחומי הדעת השונים אינם נעשים בהכרח על פי רצף כרונולוגי, יש שמקדימים את המאוחר ויש שמאחרים את המוקדם. זאת ועוד, תלמידים לומדים בו זמנית על תקופות שונות בתחומי הדעת השונים. התוצאה הבלתי נמנעת היא סוג של כאוס בכל הנוגע לרצף ההיסטורי.

הזמן עניין מופשט הוא, קשה לתפיסה ולא קל לאחיזה, כאשר עניינים, אישים ומאורעות שונים במקום ובזמן מוזכרים בו זמנית קשה לארגנם על פני רצף אחד ולהפנים אותו.

ציר הזמן הוא כלי לימודי שיש בו כדי לסייע להבנת תהליכים, מהלכים, התפתחויות של היצירה, העשייה והרוח האנושית באשר היא.

ציר הזמן עשוי לשמש כעזר הוראה במגוון רחב של תחומי דעת הנלמדים בבית הספר: היסטוריה, ספרות, תושבע"פ, מחשבת ישראל, מקרא, מדעים ועוד. אשר על כן, השתדלנו לתת בו ביטוי לנושאים המרכזיים הנלמדים בתכניות הלימודים של תחומי הדעת השונים. יש לקוות כי העובדה שמורים מתחומים שונים יפנו את התלמידים לאותו עזר הוראה המצוי בכיתה וימקמו את התלמידים על פני אותו ציר, תסייע לתלמידנו ליצור תמונה כוללת יותר, לחבר בין פרטים שונים ולסדרם על הרצף.

הציר כולל תקופה של כ-4,000 שנה ובו אירועים ואישים לרוב. הציר מכיל שני רצפים מקבילים האחד שעניינו היסטוריה של עם ישראל והאחר שעניינו היסטוריה כללית וזאת כדי לבטא את הזיקה ביניהם. עוד ביקשנו ליצור הבחנה גראפית בציר הזמן בין אירועים לאישים במטרה לסייע בארגון גודש הפרטים.

מלאכת העריכה קשה היא ופעולת החיתוך כואבת. על מנת להקל עליה, ולו במעט, קבענו קריטריונים ביחס למה נכנס לציר הזמן ומה לא. השתדלנו לבטא בציר עניינים מרכזיים הבאים לידי ביטוי בתכניות הלימודים של תחומי הדעת השונים.

מידת המרכזיות של העניין נקבעה על-פי מספר השיעורים המקודשים לנושא, מידת החזרה של הנושא בתכניות הלימודים הקיימות, מידת הצלבת הנושא בין תחומי דעת שונים.

ברי כי הציר שלפנינו רחוק מלהיות מושלם, ואנו נשמח לקבל הערות והצעות למהדורות הבאות, אך אנו מקווים כי אף על פי כן יהיה בו כדי לסייע ללומדים ולמלמדים בתהליך הלמידה.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics