/ תוכנית בארי

זה שלנו: הסיפור היהודי בעקבות הרב יונתן זקס

"למה אני יהודי?" - שיעור חינוך בעקבות פטירתו של הרב יונתן זקס ז"ל | כתבה: יעל ליפשיץ

הזהות היהודית של רבים מאיתנו לא נבחרה על ידינו. נולדנו לתוכה, ולחלקנו היא מובנת מאליה. אך מה משמעותה של יהדותנו בעינינו? מהו הסיפור שלנו כיהודים? איזה מענה המסורת היהודית יכולה להציב לאתגרי העולם הזה ולתפקידו של האדם? אילו ביטויים של תקווה, אמונה והשראה קיימים בה ויכולים לסייע לנו בתקופה זו בכלל ובעיצוב זהותנו בפרט?

הרב יונתן זקס
הרב יונתן זקס

לאחרונה נפרדנו מאחת הדמויות הרוחניות המשפיעות בעולם היהודי והליברלי: הרב יונתן זקס ז"ל (1948 – 2020). הרב זקס היה מדוברי היהדות הבולטים בימינו ואדם מעורב מאד בעולם הכללי. הוא נתן מענה לשאלות המרכזיות של ימינו (כמו אלימות בשם הדת, אחריות האדם לסביבתו, דיאלוג בין-דתי וכבוד לכל תרבות באשר היא), ובשל מעורבותו ופתיחותו התרבותית, קשריו עם מנהיגים רוחניים רבים והאופן בו תיווך את המסורת היהודית כנושאת תקווה ופשר לאדם, הוא זכה בתואר כבוד מטעם בית הלורדים הבריטי והוכר כ"ברון זקס מאולדגייט".

במשך עשרים ושתיים שנים שימש הרב זקס כרב הראשי של יהודי בריטניה. הוא הוביל לבנייה וחיזוק של מערכות החינוך היהודיות במדינה ובהובלתו נהנתה הקהילה היהודית בבריטניה מפריחה חסרת תקדים. יחד עם זאת היה הרב זקס סופר מוכשר, פילוסוף, פרופסור ומרצה מבוקש בכל העולם. עבור אנשים רבים בארץ ובעולם פטירתו של הרב זקס היא אבידה גדולה – מנהיג שרוחב דעתו ועומק ליבו חיברו לבבות.

עוד על הרב זקס ניתן לקרוא בטור של ערנ שפיר – הרב ג'ונתן זקס – מנהיג רוחני שנטע תקווה באנושות ובאנושיות.

אנשים רבים תארו את מפגשם עם הרב זקס וכיצד השפיע על עולמם. אחת הדוגמאות באה לידי ביטוי בדבריו של יאיר אגמון שמציג את נקודות המבט הייחודיות לרב זקס.

הרב זקס עסק רבות ברלוונטיות של היהדות לחיים במאה ה-21, ובאחריות הנדרשת מיהודים לשאוף לשיפור מתמיד של העולם. בשיעור נכיר מעט את הרב זקס ונברר באמצעות דבריו מהי המשמעות של יהדותנו. אילו ערכים, רעיונות ואורחות חיים בעלי משמעות בעינינו? מה רחוק מאיתנו, או לא קשור בהכרח ליהדותנו? איזה סיפור מספרת המסורת היהודית ומה יחסנו כלפי סיפור זה ותפקידנו בתוכו?

פתיחה במליאה: מהי משמעות היהדות בעיני

* למורה: אנו ממליצים לקיים את פעילות הפתיחה בעזרת "מנטימטר" – תוכנת רשת שמאפשרת יצירת "ענן מילים" משותף.

  • התייחסו לשאלה: מהי משמעות היהדות בעיניכם?
    (כל רעיון, מנהג, סמל, ערך, מסורת הנקשרים בעיניכם למשמעות של היות יהודי). כל תלמיד יכתוב במנטימטר (או על הלוח המשותף בזום, או בכיתה) עד חמש מילים.
  • התבוננו במילים שהצטברו על הלוח. האם ניתן לחלקן לקבוצות בעלות איפיון מסוים? אילו מילים חזרו על עצמן? אילו מילים יוצאות דופן?
  • מה ניתן להבין או להסיק לגבי משמעות היהדות בכתה שלכם?

חלק ב' בקבוצות קטנות: מילים, תמונה, משפט

הכינו מסמך משותף (ב-Google Docs למשל) שילווה אתכם לאורך העבודה, ועליו יכתבו הקבוצות את המשימות.

צפו בסרטון האנימציה Why I am a Jew, המלווה את דבריו של הרב יונתן זקס (איור: אורי פנחסי). (ניתן להגדיר כתוביות בעברית באמצעות 'גלגל השיניים' של ההגדרות)

א. צפו בסרטון ברצף, ולאחריו:

ב. מצאו בסרטון כמה מילים המעוררות עניין בעיניכם. (הזדהות, ספקות, הסתייגות, השראה, אופטימיות, זרות וכד'.) העתיקו אותן והוסיפו לקובץ המשותף.

ג. מצאו תמונה אחת מהסרטון הנותנת מענה (חלקי או מלא) בעיניכם לשאלה "מדוע אני יהודי?", או "מה מייצגת בעיני היהדות?". סמנו לעצמכם את התמונה, ולאחר הצפייה בסרט צלמו אותה מהמסך והעלו את התמונות לקובץ המשותף. במידה ולא מצאתם תמונה מתאימה, ציירו בעצמכם תמונה או סמל מתאימים. (חזרו אל הסרטון רק עוד פעם אחת על מנת לצלם את התמונות שבחרתם)

ד. בחנו את התמונות והמשפטים שבחרתם. מה ניתן ללמוד מבחירתכם על זהותכם היהודית? (התמקדות בזיכרון היסטורי, ערכים, אמונה, מנהגים, ייחוד של עם ועוד.)

ה. מה מוסיפים האיורים לסרטון? במה הם מתייחדים? (מרחיבים את הדברים, מגבילים אותם, מפרשים וכד'…).
מדוע לדעתכם בחר הרב זקס שאיורים מעין אלה ילוו את דבריו?
במידה והייתם נבחרים לייעץ לו באילו אמצעים ויזואליים =(תמוניים) לבחור, מה הייתה המלצתכם ומדוע?

ו. בחרו בקבוצה משפט אחד מתוך המשפטים הבאים, או מתוך דבריו של הרב זקס המצורפים בהמשך, שחידד או חידש לכם משהו. בחרו גופן (פונט) המתאימים למשפט שבחרתם והעתיקו אותו לטופס המשותף.

משפטים לבחירה:

  • המסורת היהודית הייתה הראשונה שאמרה שחיי אדם הם דבר קדוש.
  • אני יהודי מפני שאני היורש המוסרי של אלה שהתחייבו לחיות לאורם של עשרת הדיברות.
  • אני יהודי כי העם שלי לא ויתר אף פעם על החובה לעזור לעניים, או לחלץ יהודים נרדפים ולהילחם למען צדק.
  • אני צעד במסע של העם שלי, אני חולייה מקשרת בין דורותיו. החלומות והתקוות של אבותי חיים בתוכי ואני השומר המופקד עליהם עכשיו ולעתיד.
  • אני גאה להיות חלק מעם שקם מעפר ואפר והחייה ארץ שוממה. החזיר לעצמו את עצמאותו, הציל יהודים נרדפים ברחבי העולם והפגין אומץ בשדה הקרב, כמו גם במערכה על השלום.
  • זהו הסיפור שלנו, זוהי המתנה שלנו לדור הבא, קיבלתי אותה מהורי והם מהוריהם וכך הלאה, עד למרחקי-מרחקים במרחב ובזמן. זהו סיפור שהצית את דמיונה של האנושות ושממשיך להציב לה אתגר
  • אני מוקיר תרבויות ומסורות אחרות, ומאמין שכל תרבות וכל מסורת תורמת לעולם דבר מה ייחודי, אבל זה שלנו.
  • היהדות אף פעם לא הסתפקה בשאיפות נעלות, אלא הקפידה לתרגם את הערכים שלה למעשים, למצוות ולהלכה ובכך הורידה את השמיים אל הארץ.

סיום במליאה

  • שתפו את המשפטים שבחרתם. הסבירו מה הנחה אתכם בבחירה והתייחסו לתהליך הקבוצתי של בחירת המשפט ולעיצובו.
  • חזרו לתרגיל הפתיחה – השוו את התשובות שלכם לשאלה שפתחה את השיעור: "מהי היהדות בעיני?", לתשובותיו של הרב זקס. מה ניתן ללמוד באופן כללי מהשוואה זו?
    מה התחדש / התרענן / דייק / הרגיז / עורר מחשבה, לאור השוואה זו?

מדוע אני יהודי? | הרב יונתן זקס

השאלה העמוקה ביותר שאדם יכול לשאול את עצמו היא – מי אני? כדי לענות עליה, לא מספיק לשאול "איפה אני גר?" או "מה אני עושה?". מוכרחים להעמיק יותר. הרגע הגורלי ביותר בחיי היה כששאלתי את עצמי את השאלה הזו וידעתי שהתשובה חייבת להיות: אני יהודי.

השאלה הבאה היא למה?

אני יהודי, לא מפני שאני מאמין שהיהדות מכילה את כל הסיפור של האנושות. אני מעריך מסורות של תרבויות אחרות ומוקיר את תרומתן לעולם. אני יהודי- גם לא בגלל האנטישמיות, או האנטי-ציוניות. מה שקורה לי לא מגדיר מי אני. אנחנו עם של אמונה, לא של גורל.

אני יהודי, לא כי אני חושב שהיהודים היו טובים מאחרים, אינטילגנטים יותר, יצירתיים יותר, נדיבים או מוצלחים יותר. לא היהודים הם ששונים. היהדות היא השונה. העניין הוא לא מה שאנחנו, אלא מה שאנחנו נקראים להיות.

אני יהודי, מפני שכבן לעמי שמעתי את ההזמנה, את הקריאה, להוסיף את הפרק שלי לסיפור הבלתי גמור שלו. אני צעד במסע של העם שלי, אני חולייה מקשרת בין דורותיו. החלומות והתקוות של אבות־אבותי חיים בתוכי ואני השומר המופקד עליהם עכשיו ולעתיד.

אני יהודי, כי אבותינו היו הראשונים, שהבינו כי העולם מונע בידי מטרה מוסרית. שהבינו כי המציאות אינה מלחמה בלתי פוסקת בין יסודות שצריך לסגוד להם, ושההיסטוריה אינה קרב שבו החזק הוא הצודק וכל השאר צריכים לרצות אותו. המסורת היהודית עיצבה את המוסר המערבי. היא הייתה הראשונה שאמרה שחיי אדם הם דבר קדוש ואסור אף פעם להקריב את היחיד למען ההמון ושכולם שווים בפני אלוהים, עשיר ועני, גדול וקטן.

אני יהודי, מפני שאני היורש המוסרי של אלה שעמדו לרגלי הר סיני והתחייבו לחיות לעולם לאורם של עשרת הדיברות. אני הצאצא של דורות לאין ספור, שעמדו בניסיונות רעים ומרים ובכל זאת נשארו נאמנים לברית שהיו יכולים להפר בקלות.

אני יהודי, בגלל השבת, המוסד הדתי המופלא ביותר שישנו. זמן שאיננו משנים בו דבר, לא בטבע ולא אצל בני אדם אחרים, זמן שאנחנו מתחברים בו יחדיו, בחופש ובשוויון כדי לטעום מידי שבוע, מטעמם של ימות המשיח.

אני יהודי, כי העם שלי לא ויתר אף פעם, אפילו בתקופות של מחסור נורא ומצוקה קשה, על החובה לעזור לעניים, או לחלץ יהודים נרדפים בארצות אחרות ולהילחם למען צדק לנדכאים. ותמיד עשה את כל זה לא מתוך טפיחה על השכם, אלא כי זו מצווה וכי כך יהודים צריכים לעשות.

אני יהודי, כי אני מוקיר את התורה ויודע כי אלוהים נמצא לא רק בכוחות הטבע, אלא גם ברעיונות מוסריים, במילים, בכתובים, בהדרכות ובמצוות.

אני יהודי, כי גם כאשר ליהודים לא היה שום דבר, הם לא הפסיקו להעניק חינוך לילדיהם והאמינו שמתן עומק והכרה עצמית לחיי היחיד הוא משימה קדושה.

אני יהודי, בגלל האמונה היוקדת של בני עמי בחופש, האמונה שכל אדם הוא פועל מוסרי ובכך טמון כבוד האדם.

אני יהודי, משום שהיהדות אף פעם לא הסתפקה בשאיפות נעלות, אלא הקפידה לתרגם את הערכים שלה למעשים, למצוות ולהלכה ובכך הורידה את השמיים אל הארץ.

אני פשוט גאה להיות יהודי. אני גאה להיות חלק מעם, שלמרות כל האסונות הנוראים שידע, מעולם לא איבד את האמונה או את ההומור, שידע תמיד לצחוק אל מול פני הצרות ועדיין להאמין שתבוא הגאולה. שראה את ההיסטוריה האנושית כמסע ולא הפסיק לרגע ללכת ולחפש.

אני גאה להיות חלק מתקופה שבה העם שלי, שהוכה בפשע הנורא ביותר שנעשה אי פעם נגד עם, קם מעפר ומאפר והחייה ארץ שוממה, החזיר לעצמו את עצמאותו, הציל יהודים נרדפים ברחבי העולם, בנה את ירושלים והפגין אומץ בשדה קרב ההגנה, כמו גם במערכה על השלום.

אני גאה באבותי שסירבו להסתפק בנחמות בוסר, ובתשובה לשאלה האם המשיח הגיע? ענו תמיד: עוד לא.

אני גאה להשתייך לעם ישראל שמשמעות שמו היא, מי ששורה-נאבק, עם אלוהים ועם אנשים ויכול להם. משום שאף על פי שאהבנו את האנושות, תמיד גם נאבקנו בה וקראנו תגר, על אליליה של כל תקופה ותקופה, ואף על פי שאהבנו את אלוהינו אהבת עולם, תמיד גם נאבקנו עימו והוא איתנו.

אני מוקיר תרבויות ומסורות אחרות, ומאמין שכל תרבות וכל מסורת תורמת לעולם דבר מה ייחודי, אבל זה שלנו. זהו העם שלי, זוהי המורשת שלי, זוהי האמונה שלי, בייחודיות שלנו טמונה האוניברסליות שלנו, אם נהיה רק מה שאנחנו יכולים להיות, ניתן לאנושות את מה שרק אנחנו יכולים לתת לה.

זהו, אם כן, הסיפור שלנו, זוהי המתנה שלנו לדור הבא, קיבלתי אותה מהורי והם מהוריהם וכך הלאה, עד למרחקי-מרחקים במרחב ובזמן. שום דבר אחר אינו דומה לזה, זהו סיפור שהצית את דמיונה של האנושות ושממשיך להציב לה אתגר. אני רוצה לומר ליהודים סביב העולם: קחו אותו, הוקירו אותו, למדו להבין ולאהוב אותו. שאו אותו והוא ישא אתכם. ואתם בתורכם, העבירו אותו הלאה, לדורות הבאים. כי אתם בניו ובנותיו של עם נצחי, אות אחת במגילה הגדולה, תנו לנצח הזה, להימשך בכם.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics