חנוכה מתקרב, ותקופת המלחמה עדיין מלווה אותנו.
איך כדאי להתכנס במרחב בית ספרי לקראת החג?
לפניכם הצעות ומחשבות לבניית טקס חנוכה, שתוכלו להנחות לפני היציאה לחופשה.
הטקס נוצר בשיתוף בין מיזם התנ"ך למרכז הטקסים במכון שלום הרטמן, על מנת להזמין אתכם להוביל אירוע שיש בו תקווה לתקופה, ושמחה של חנוכה.
ארוך או קצר? רחב או ממוקד?
במסורת החג יש 8 נרות חנוכה. מוצעים להלן 8 נושאים לבניית טקס שיתאים לכיתה / בי"ס.
מוזמנים ומוזמנות להיעזר בהצעות, ולהתאים את אורך ותוכן הטקס:
אם הטקס נערך בכיתה, תוכלו לכוון לאופי של שיח שיתופי והפעלתי. לבחור מבין שמונת הנושאים – במה להתמקד ולהעמיק. לא להקריא את כל שמונת הנושאים, אלא לבחור מבין ההפעלות וההצעות לשיח – את המתאימה או המתאימות ביותר.
אם ההתכנסות גדולה יותר, תוכלו לכוון לטקס רשמי. להדליק יחד חנוכיה ובכל נר להקריא את מילות ההקדמה. ניתן להשמיע אחד או כמה מהשירים המוצעים, אך לוותר על ההפעלות.
אוירה ותכנון:
כדאי לכוון הגעה עם חולצה לבנה / לבוש חגיגי.
כדאי לעודד הבאת כיבוד חנוכה.
כדאי לחלק מראש קטעי קריאה קצרים לתלמידים ותלמידות שיוכלו להקריא.
מהלך הטקס:
פתיחה – הדלקת נרות חנוכה – סיום
8 נושאים וערכים, להדלקת נרות משותפת:
🕯️נר המבדיל בין חושך לאור
🕯️נר החברות
🕯️נר איש וביתו
🕯️נר האחדות
🕯️נר הגבורה
🕯️נר התקווה
🕯️נר המסורת
🕯️אור האדם
🕯️להדלקת שַׁמָּשׁ – האור שלנו – להשאיר ספונטני
בכל אחד מנושאי הנרות יוצעו להלן:
מילות הקדמה על הנושא עם פסוק מקראי
רעיון לשיר
הצעה להפעלה / שיחה
* ההצעות לשיח ופעילות – מכוונות למסגרת של טקס שיתופי בכיתה, ולא טקס רשמי בהרכב רחב יותר.
בהצלחה רבה! וחנוכה שמח😊
***
פתיחה: (להקראה ע"י מורה / תלמיד.ה)
התכנסנו יחד לכבוד חג האור, אחרי תקופה שמעלה גם תחושות של חושך. אנו מייחלים לשלום החטופות והחטופים, החיילות והחיילים. ולקראת החג – אנחנו כאן ביחד: לשיר, לקוות, לחגוג. להמשיך מסורת של יהודים ויהודיות שבחרו להדליק נרות, לחגוג את החג ולהודות על היש, גם כשמאתגר.
אפשר לשיר או לשמוע את אחד השירים: דרכנו / אור גדול
***
הדלקת נרות חנוכה:
(להקראה ע"י מורה / תלמיד.ה)
הדלקת נרות חנוכה היא מצווה במסורת היהודית.
בין הבית לבין החוץ, בין החורף החשוך לנרות המאירים, בין האמונה בנס למאמץ הניצחון – ההדלקה מפרסמת את סיפור חנוכה.
פה בכיתה / בי"ס ____ נצטרף למסורת ארוכה של נרות קטנים דולקים ברחבי העולם.
נזמין מתנדב.ת להדליק כל נר, ונקדיש ערכים שמתקשרים לימים ההם, בזמן הזה.
🕯️ נר המבדיל בין חושך לאור:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק נר קטן, שיכול להאיר הרבה מהחושך. נשאף להיות יחד בהרגשה שכל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן. ונקווה שיתקיים הפסוק מספר ישעיה: "הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ, רָאוּ אוֹר גָּדוֹל"
הצעה לשיר – אפשר לשיר / לשמוע את "אור" של שושנה דמארי, או "אור", של אליעד נחום.
הפעלה להרחבה – אפשר להזמין את התלמידים והתלמידות להדליק נר, ומי שרוצה לשתף – מה עושה לו אור בחייו? איזה אור יש לכיתה שלנו, ואיזה אור נוכל להאיר יחד?
🕯️נר החברות:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק יחד נר חנוכה לכבוד אור החברות. הרֵעוּת שהתגלתה בעם מאז פרוץ המלחמה, והעזרה שניתן להציע סביבנו. כמו הנאמר בספר משלי: כַּמַּיִם, הַפָּנִים לַפָּנִים– כֵּן לֵב-הָאָדָם, לָאָדָם. נשאף להציע לב אוהב ומסייע, בין אדם לאדם.
הצעה לשיר – אפשר לשמוע / לשיר את היה לי חבר היה לי אח, או את רקמה אנושית.
הפעלה להרחבה – אפשר להזמין לשבת במעגל ולהדליק נר אחר נר, זה מזה. כל אחד ואחת ידליקו נר נוסף מהנר הראשון, עד שכל המעגל מתמלא באור.
מי שרוצה לשתף בזמן ההדלקה: מה מגדיר חברות לדעתך? מה יוצר קירבה בעם / בכיתה? ניתן להדגיש את הרעות הכיתתית, ולומר בהעברת הנר – מילה טובה למי שלצידך.
ניתן להדגיש את הרעות הקהילתית, חברתית, ולתכנן פעילות כיתתית של התנדבות וסיוע.
🕯️נר איש וביתו:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק יחד נר נוסף בחנוכיה, ונקדיש אותו למחשבה על הבית, בכמה מובנים:
המדינה כבית; הבית הפרטי של כל אחד ואחת מאיתנו; הבית של המפונים שכבר שבו, והבתים שעדיין חולמים לשוב אליהם. נקווה שיתקיים בכל אחד מאיתנו הפסוק מספר שמואל: "וְאַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם, וְכֹל אֲשֶׁר-לְךָ שָׁלוֹם."
הצעה לשיר – אפשר לשמוע או לשיר את כאן ביתי. או "על כל אלה". ניתן להתמקד במילים:
שמור אלי על זה הבית,
על הגן, על החומה,
מיגון, מפחד פתע
וממלחמה.
הפעלה להרחבה – אפשר להזמין את המשתתפים והמשתתפות להדליק נר, ולשתף – מה בביתך משמש כנקודת אור עבורך? מה יכול להפוך את בית הספר שלנו לבית עבורך?
🕯️אור האחדות:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק יחד נר שמזכיר את האחדות. מבעד למחלוקות, מבעד להבדלים – נזכור את המשותף לכולנו, ואת הכוח בחיבור בינינו. נדע כי קולות שונים ומגוון אנושי – אינם סותרים אחדות. נזכור בהדלקת הנר את מי שבעקבות המלחמה כבר אינו פה איתנו, אך בליבנו אנו איתו. נסיים בברכת משה: יַ֖חַד שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל.
הצעה לשיר – ניתן לשיר / לשמוע את השיר: יחד. ניתן להקריא את המילים מתוכו:
עוד נדע ימים טובים מאלה, עוד נדע ימים טובים פי אלף
שורשינו יעמיקו סלע כמו ארזים בהר…
יחד – כל הדרך, יחד – לא אחרת,
יד ביד נושיט לטוב שעוד יבוא, בוא יבוא.
יחד – כל הדרך, יחד – לא אחרת,
יחד איש אל איש יפתח את לבבו.
הפעלה להרחבה – נזמין את המשתתפים והמשתתפות לחפש בגוגל או בגלריה הפרטית של הפלאפון – תמונה שמייצגת את כח האחדות עבורם. נצפה בתמונות ונשמע הסברים.
🕯️אור הגבורה:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק יחד נר חנוכה לכבוד הגבורה. כמו האור שבולט בחשכה – זמני צרה מבליטים מעשי גבורה והתגברות של יחידים ויחידות שקמים למען החיים ולמען האחר. גיבורי וגיבורות התקופה שלנו, ממשיכים את גבורתם של המכבים, בימים ההם בזמן הזה. בהמשך לגבורתם של דורות רבים שהתמודדו עם שאלות וסכנות, והשאירו לנו מורשת של גבורה.
נדליק נר לכבוד הגבורה, ונאחל לדברי ישעיה הנביא: ר֧וּחַ חׇכְמָ֣ה וּבִינָ֗ה, ר֤וּחַ עֵצָה֙ וּגְבוּרָ֔ה.
הצעה לשיר – אפשר לשיר או לשמוע את לראות את האור / רק בגלל הרוח / אנו נושאים לפידים.
הפעלה להרחבה – נזמין את התלמידים והתלמידות לשתף בסיפור גבורה שנגע בהם מאירועי המלחמה.
🕯️אור התקווה:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק את אור התקווה. מהי תקווה ומה הקשר בינה לבין חנוכה?
כשמצאו המכבים כד קטן של שמן – הם הדליקו את המנורה, וקיוו שהשמן יספיק לשמונה ימים. האם היה לכך סיכוי ריאלי?
התקווה היא הבחירה לא להיכנע לייאוש, אלא לפעול מתוך אמונה בסיכוי, בשיפור, בכוחות. נדליק את נר התקווה ונזכור את דברי ירמיהו שעודדו את עמנו לאורך הדורות, וכעת מוקדשים לחזרת החטופים והחטופות – "וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ .. וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם"
הצעה לשיר – אפשר לשיר יחד את: יותר מזה אנחנו לא צריכים, או מנעי קולך מבכי.
הפעלה להרחבה – אפשר להזמין את התלמידים והתלמידות לכתוב תקוה (אישית/ לאומית/ כיתתית) על פתקים, או על קיר גרפיטי, או בתוכנת מנטימנטר. את פתקי התקווה ניתן להכניס לבלון צהוב ולהפריח יחד, או לייצר קיר בכיתה שמניחים בו פתקים כמו בכותל, וכדומה.
🕯️אור תרבות ומסורת:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק יחד את אש המסורת שנמסרת מדור לדור, ונתאים אותה אלינו. נזכיר את הפסוק במשלי: שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ. מהי מסורת המוסר שלנו? כיצד התרבות והמסורת במשפחה ובחברה – יכולות לתת לנו כח רגשי ומצפן ערכי? הנר שאנו מדליקים כעת, מצטרף לשושלת ארוכה של הדלקות נרות חנוכה לאורך הדורות, ויוצר בה חוליה חדשה.
הצעה לשיר – אפשר לשיר יחד את: הנרות הללו שאנו מדליקין ו/או להשמיע את נרותיי הזעירים.
הפעלה להרחבה – אפשר להזמין את התלמידים והתלמידות לשתף במנהגים משפחתיים / קהילתיים: איך נראה החג אצלך בבית ובסביבה, מה אופיו ומה הזיכרונות העולים ממנו? האם זהו חג יהודי או רב תרבותי? כיצד המסורת יכולה לסייע לנו לדעתך, לבנות עולם טוב ומוסרי יותר?
🕯️אור האדם:
מילות הקדמה להדלקת הנר –
נדליק נר לכבוד רוח האדם, שבכוחה לעלות מעלה, גם בתקופות קשות. נזכיר את בריאת האדם בצלם אלוהים, ואת תפיסת התורה כי בני האדם שווים, ועל כל אחד ואחת מהם – לשאוף לעבר המוסר והטוב. כמו שכתבה חנה סנש:
"…הִנְנִי מַבְעִירָה פַּנָּסִי הַקָּטָן,
לְחַפֵּשׂ, לְחַפֵּשׂ בֶּן-אָדָם.
אוֹר הָאֵשׁ מְסַנְוֵר אֶת עֵינַי;…
כֵּן אַכִּיר אֶת הַזִּיק הַטָּהוֹר, הַנִּצְחִי,
אֶת אֲשֶׁר חִפַּשְׂתִּיו: בֶּן-אָדָם." (נהלל, 11.10.1940)
הצעה לשיר – אפשר לשיר / לשמוע יחד את: אלי אלי או עלה למעלה עלה בן אדם.
הפעלה להרחבה – אפשר לספר / להמחיז בכיתה את הסיפור הבא:
"מדען אחד היה טרוד מבעיות העולם, והיה נחוש בדעתו למצוא להן פתרון.
הוא עבד ימים ולילות במעבדה, במטרה למצוא תשובות לשאלות שהעסיקו את מחשבתו.
יום אחד, בנו הקטן בן ה – 7 פלש למקום עבודתו, נחוש לעזור לאביו.
המדען ניסה לשכנע את בנו ללכת מהמעבדה, לתת לו להתרכז בשאלות החקר בעבודה.
כשראה שבנו מתעקש להישאר עימו, חיפש משהו שיספק לילד תעסוקה, ויסיח את דעתו.
הוא הוציא דף עם מפת העולם, גזר אותה לגזרים קטנים, נתן לילד גם נייר דבק ואמר לו: "אתה אוהב פאזלים, נכון? הנה לפניך עולם מפורק לגזרים, נראה אם אתה יכול לתקן אותו".
המדען היה בטוח שבנו יהיה עסוק במשימה ימים רבים, אבל לאחר שעה שמע את בנו הקורא לו: "אבא, סיימתי. הצלחתי להרכיב את כל הפאזל".
האב לא האמין. לא ייתכן שילד בן שבע, שמימיו לא ראה את מפת העולם יוכל להרכיב אותה מחדש. להפתעתו, הילד הרכיב את הפאזל באופן מושלם. כל החתיכות היו במקומן.
"לא ידעת איך נראה העולם. והפאזל היה כ"כ מאתגר", אמר האב לבנו, "איך הצלחת?"
"אבא", אמר הילד, "אמנם לא ידעתי איך נראה העולם, אבל כאשר תלשת את הדף מן החוברת, ראיתי בצידו השני תמונת אדם. כשנתת לי לתקן את העולם, ניסיתי, אבל לא הצלחתי.
זה היה הרגע בו נזכרתי בתמונת האדם מן העבר השני. הפכתי את כל הגזרים והתחלתי לתקן את האדם, שאני יודע איך הוא אמור להיות.
כשהצלחתי לתקן את האדם, הפכתי אותו וראיתי שהצלחתי לתקן את העולם".
אפשר לפתח דיון בכיתה:
מה הנמשל של הסיפור?
איך לדעתך אפשר לקדם תיקון אדם ועולם?
🕯️אור חברתי:
השארנו בחנוכיה נר להדלקה פרטית שלנו ככיתה / בי"ס.
מה אנחנו יכולים לעשות כדי להגביר אור סביבנו כעת?
ניתן לשיר / לשמוע יחד שיר שהכיתה אוהבת, או שיר שמאפיין אותה. ניתן ליצור תקנון כיתתי שיהפוך את הכיתה לסביבה שמאפשרת ביטחון ותקווה.
חתימה וסיום:
לאור הנרות, אפשר לשיר/לשמוע יחד את מעוז צור / הנרות הללו.
או שיר ישראלי, למשל: אור עולה בבוקר / אלוהים נתן לך במתנה.
כדאי לאכול סופגניות, להרים "לחיים", ולסיים באווירה חגיגית.
חנוכה שמח!