/ תוכנית בארי

על כפיו יביא – שירתו של יורם טהרלב

שיעור לרגל פטירתו של המשורר יורם טהרלב | כתבה: יעל ליפשיץ

יורם טהרלב. צילום: DanielTahar, ויקיפדיה
יורם טהרלב. צילום: DanielTahar, ויקיפדיה

קרוב לאלף שירים כתב המשורר יורם טהרלב במהלך שמונים ושלוש שנותיו. מאות השירים והפזמונים שלו הפכו לחלק משמעותי מהפסקול הישראלי. שירי אהבה רבים ושירי הלל לארץ, שירי להקות צבאיות ושירי טבע ונוף ישראלי, דמויות מהתנ"ך מצאו מקום בשיריו, כמו גם דמויות חלוציות. במהלך השנים זכו שיריו למאות לחנים קליטים והם התקבלו בקרב קהלים מגוונים.

העברית של טהרלב מיזגה את שפת התנ"ך, המקורות היהודים ושפת יום יום, שפה פיוטית ושפה צבאית. לאחרונה זכו שיריו לביצועים מחודשים של זמרים וזמרות צעירים. כל זאת בזכות מיזם מוזיקלי שנקרא "צאן ברזל". מיזם זה מבקש להוקיר ולשמר שירים עברים של יוצרים בולטים בתרבות הישראלית. כמה חודשים לפני שנפטר זכה יורם טהר-לב לשמוע את הביצועים המחודשים של שיריו. בהתרגשות רבה הוא ליווה ושוחח עם האומנים הצעירים שחידשו את שיריו.

בשיעור זה נתמקד באחד משיריו הוותיקים והמוכרים, שיר עליו מעיד טהרלב בעצמו כי הוא יקר לליבו במיוחד. נאיר את הרקע שלו ואת הסיפור שהניע את כתיבתו ונבחן כיצד שואב טהרלב הקשרים מהמקורות היהודים ומעבה משמעויות בשירו.

כמו כן, נחשוב מהי החשיבות של ביצוע מחודש לשיר ישן? ואיזו משמעות יש לשימור וחידוש שירים ישראלים ותיקים?

פתיחה: עַל כַּפָּיו יָבִיא

האזינו לשיר עַל כַּפָּיו יָבִיא וקראו את מילותיו.

11

  • סמנו מילים או ביטויים שחוזרים בו. מה משמעות חזרה זו לדעתכם?
  • איזו חוויה מתוארת בשיר? באיזה נושא הוא עוסק?
  • האם הלחן של יאיר רוזנבלום מתאים לנושא השיר ולאווירה שלו?

רקע לשיר: מָתַי כְּבָר יַגִּיעַ הַיּוֹם? ציפייה לגאולה

השיר "על כפיו יביא" נכתב ע"י יורם טהרלב שנתיים לאחר מלחמת ששת הימים. רבקה זוהר שרה לראשונה את השיר ב-1969 בפסטיבל הזמר והפזמון, ומאז נוספו לו ביצועים רבים. טהרלב מעיד כי לאחר המלחמה רחשו מתחת לפני השטח "זרמים מיסטים של אמונה בניסים שקרו לנו".

מלחמת ששת הימים סימנה שינוי משמעותי בהיסטוריה של מדינת ישראל. הניצחון הסוחף והמהיר של צה"ל, איחודה של ירושלים והכפלת שטחה של המדינה נחוו כהתרחשות ניסית. לאחר אלפיים שנות גלות חזרנו לשלוט בהר הבית ועם איחוד ירושלים רווחה התחושה כי שיבת ציון הושלמה, היהודים חזרו לחיות בארצם. תחושות אופוריה וגלים רוחנים-מיסטים שונים שטפו חלקים מהציבור. על רקע זה כתב יורם טהר-לב את השיר. (על פי שיעור של דויד פרץ, אתר תרבות.il)

מקומו של אליהו הנביא בשיר

במסורת היהודית שמור לאליהו הנביא מקום מיוחד. כנביא הוא מזוהה עם מעשי ניסים רבים, והמקרא מתאר שלא מת מוות טבעי אלא עלה בסערה השמימה. הציפייה שנקשרה בדמותו היא כי ישוב ויתגלה באופן לא טבעי.

מנהגים רבים נקשרו סביב דמותו: בליל הסדר נוהגים להשאיר כוס יין לאליהו הנביא; בברית המילה הסנדק יושב על כיסא מיוחד שנקרא "כיסא אליהו"; בשבתות ישנם שירים המוקדשים לאליהו.

אליהו נתפס גם כמבשר הגאולה. מלאכי, הנביא האחרון, מסיים את נבואתו בדבריו על אליהו כנביא, העתיד לשים קץ למתיחות בתוך המשפחה ובין הדורות:

הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּהו הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְהוָה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם.מלאכי, ג, כג

בשיר על כפיו יביא משלב יורם טהרלב בין ישן לחדש; את הכמיהה לגאולה הנקשרת בדמותו של אליהו הנביא יחד עם המציאות הישראלית אחרי מלחמת ששת הימים.

  • לאור רקע השיר – כיצד תופסים הנגר, הסנדלר והבנאי את דמותו של אליהו? איזו ציפייה נקשרת בדמותו וכיצד הם פועלים לאורה?
  • בדקו מה משמעות הביטוי "יִנְווּ רַגְלֵי הַמְבַשֵּׂר". מהיכן הוא לקוח? מה משמעותו במקור ואיזו משמעות הוא מקבל בשיר?

האזינו לשיחה בין עדן חסון ליורם טהרלב במסגרת המיזם המוזיקלי "צאן ברזל". טהרלב מספר לעדן חסון את הסיפור מאחורי השיר.

11

  • המילים "וְהוּא יושֵׁב וּמְחַכֶּה לֹו", מקבלות משמעות אישית בנוסף למשמעות הלאומית לאור הסיפור שהניע את כתיבת השיר. איזו משמעות?

הציפייה והכמיהה בשיר מהדהדות את הכיסופים למשיח. כיסופים אלה מוטמעים עמוק במחשבה היהודית, הם חלק מעיקרי האמונה שניסח הרמב"ם. בסידור התפילה היהודי כתוב:

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בְּבִיאַת הַמָּשִֽׁיחַ וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵֽהַּ עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא:

לצד הציפייה למשיח ישנם הוגים ופרשנים שלדעתם רעיון ימי המשיח הוא רעיון שעלינו לשאוף אליו, אך למעשה לא ניתן להגשימו בפועל. המשיח לעולם לא יגיע באמת.

  • האם אתם מאמינים שבאמת יגיע משיח בזמן כלשהו בעתיד?
    כיצד ייראו ימי המשיח בעיניכם?
    (למורה – תוספת הרחבה בשאלה זו בסוף השיעור)
  • אם נכון שהמשיח לעולם לא יגיע, מה זה אומר על הדמויות בשיר?
  • עד כמה לדעתכם הציפייה למשיח היא פאסיבית וחסרת תקווה או אולי יש בה תקווה המאפשרת לאנשים להתעלות מעל מצוקות היום יום?

סיכום: נכס צאן ברזל

יורם טהרלב, משורר חילוני, שואב בכתיבתו רעיונות, דמויות וביטויים מתוך התרבות היהודית.

  • עד כמה זה מוסיף/ מעשיר את שירה בעיניכם?
  • עד כמה חשוב בעיניכם לשמר שירים ישראלים ותיקים? מה הם הערכים המוספים של פרויקט כמו "צאן ברזל" ?

תוספת: ימות המשיח על פי הרמב"ם

הרמב"ם הוא זה שטבע את עיקר האמונה שתכליתה היא ציפייה למשיח. עיקר זה הוא העיקר ה-12 מתוך 13 עיקרי האמונה:

היסוד השנים עשר – ימות המשיח. והוא להאמין ולאמת שיבוא, ולא יחשוב שיתאחר, אם יתמהמה חכה לו, ולא ישים לו זמן ולא יעשה לו סברות במקראות להוציא זמן ביאתו. וחכמים אומרים (סנהדרין צו.) "תיפח רוחן של מחשבי קיצין". ושיאמין שיהיה לו יתרון ומעלה וכבוד על כל המלכים שהיו מעולם, כפי מה שניבאו עליו כל הנביאים ממשה רבנו ע"ה עד מלאכי ע"ה. ומי שהסתפק בו, או נתמעט אצלו מעלתו, כפר בתורה, שיעד בו בתורה בפירוש בפרשת בלעם ופרשת אתם נצבים.ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל החולק על המשפחה הזאת כפר בשם השם יתברך ובדברי נביאיו.הרמב"ם, פירוש המשה, סנהדרין, הקדמה לפרק "חלק"

הרמב"ם טען כי ימות המשיח הן מציאות מובטחת לעתיד לבוא, אך אין לנסות לחשב מתי בדיוק יבוא המשיח, ואין לנסות לקרב את ביאת המשיח. הגאולה שתתקיים עם הגעת המשיח היא מציאות מדינית חברתית מתוקנת לעם ישראל וגם לאנושות כולה, אך על בני האדם יהיה מוטל למלאה בתוכן. בני האדם יצטרכו להפגין התנהגות מוסרית וערכית על מנת לאפשר את מימוש הגאולה. המשיח לא יוכל לתקן עוולות מוסריות, אלה יישארו נתונות בידי בני האדם.

… ולא ישתנה במציאות שום דבר ממה שהוא עתה, אלא שהמלכות תחזור לישראל, וזהו לשון החכמים (ברכות לד.) "אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד". ויהיו בימיו עשירים ואביונים, גיבורים וחלשים כנגד זולתם…

והתועלת הגדול אשר תהיה באותם הימים הוא שננוח משעבוד מלכויות שהוא מונע אותנו מעשיית המצוות כולם, ותרבה החכמה כמו שנאמר כי מלאה הארץ דעה, וישבתו המלחמות כמו שנאמר ולא ישא גוי אל גוי חרב, ויהיה נמצא בימים ההם שלימות רבה ונזכה בו לחיי העולם הבא…

ואין אנו מתאווים ומקוים לימות המשיח לרוב התבואות והעושר, ולא שנרכב על סוסים, ולא לשתות יין במיני הזמר, כמו שמחשבין מבולבלי הדעת. אבל התאוו הנביאים והחסידים ימות המשיח, ורבתה תשוקתם אליו, למה שיהיה בו מקיבוץ הצדיקים והנהגת הטובה והחכמה, וצדק המלך ורוב יושרו והפלגת חכמתו וקרבותו אל האלהים.הרמב"ם, פירוש המשה, סנהדרין, הקדמה לפרק "חלק"

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics