מֵם, (meme) או מים, הוא הכינוי לקליפ, ציור, סרטון, תמונה או רעיון שמתפשט במהירות ברשת האינטרנט או באמצעים אחרים.
הממים ברשת יכולים לבטא חלקי רעיונות, כשרונות ודברים שמועברים לאחרים כמרכיב אחד שעומד בפני עצמו.
כל תמונה בשפת ה"ממים" מעבירה רגש ברור או טון דיבור מסוים בו ניתן להבחין באופן ברור. על התמונה מוסיפים טקסט שמרחיב את המסר שהתמונה מעבירה – או לעיתים יוצר היפוך מוחלט שלו.
meme ככלי הוראה בכיתה / בר ערמון
כיצד ניתן להשתמש בממים בשיעורים?
1. פתיח לנושא חדש או לתחילת שיעור
סביר שרבים מהתלמידים שלנו נחשפים לממים (לא מעט מהם גם יוצרים כאלה בעצמם) ולכן אם נשתמש בממים בעצמנו, נקבל "נקודות זכות" אצל התלמידים (ולו רק בגלל השימוש בטכנולוגיה ובעולם המדיה), נזכה באמון ובעניין שלהם, נתקרב לחוויה שלהם וכך נצליח להעביר את המסר שלנו בצורה שתגיע לתלמידים שלנו בדרך שהם מכירים.
2. כלי לסיכום שיעור
המם יכול להוות כלי מצוין לסיכום שיעור, בצורה שהתלמידים יבינו ויותר חשוב – יפנימו, בלי הכתבה, בלי העתקה מהלוח ובלי סיכומים מהספר. ניתן להשתמש בו כמדיום חדש להעברת חומר הלימוד.
3. כלי להפגת מתחים
המם הוא כלי לשחרור רגשות והפגת מתחים.
הפילוסוף הסיני קונפוציוס טבע את הביטוי "תמונה אחת שווה אלף מילים". למילה המדוברת, הנאמרת והנשמעת אין קיבעון כמו לתמונה ולכן היא נתפסת כנחותה. דרך התמונה ניתן להעביר קשת שלמה של רגשות ומחשבות, שמילים לא יכולות להעביר.
4. כלי ללמידה עצמאית בבית
המם הופך את המושג "שיעורי בית" למשהו ספונטני, מהנה וקליל, בלי הרבה עבודה ומאמץ.
ניתן לשאול שאלה בשיעורי הבית ולבקש שהמענה עליה יהיה במם בלבד.
5. כלי ללמידה בכיתה
התלמידים יכולים ליצור ממים במהלך השיעור הפרונטלי, ועל-ידי כך הם מעורבים ומתעניינים בנושא הנלמד.
לסיכום
שימוש בממים בכיתה יכול להעשיר את הלמידה ולהוסיף לה ממד מהנה ומצחיק שיכול לשפר את התקשורת עם התלמידים, להפוך את הלימודים לרלוונטיים יותר עבורם ולהגביר את המוטיבציה.