/ מיזם התנ"ך

דיון דילמה

דילמה היא מונח המתייחס למצב שבו קיימים שני פתרונות או יותר לבעיה בעלת השלכות מוסריות, כאשר לכל פתרון יש יתרונות וחסרונות אבל חייבים לבחור אחד מהם. התמודדות מסוג זה דורשת מהלומד.ת להיחשף למגוון דעות, לדעת להקשיב להן. התנסות בדיון דילמה, המציגה התנגשות בין שני ערכים או יותר, חשובה לפיתוח חשיבה מוסרית.

איך עושים את זה בכיתה?

  1. נבחר דילמה שיש בה התנגשות בין ערכים.
    ערך הוא דבר שמאמינים בו, כלל שמנחה אותנו כבני אדם.
  2. נברר את תוכן הדילמה בעזרת שאלות כגון:
    מי הן הנפשות הפועלות בסיפור?
    מהי ההתרחשות? מהו הקונפליקט? מהם הערכים המתנגשים בדילמה?
  3. נבקש מהתלמידים לנסח בכתב את עמדתם לגבי ההכרעה שלדעתם הדמות המרכזית צריכה לקבל, ולהוסיף שני נימוקים עיקריים לבחירתם.
  4. נחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות בהתאם לעמדה שנקטו (קבוצת "בעד" וקבוצת "נגד").
    על כל קבוצה להגיע להסכמה על הנימוק הטוב ביותר תוך ציון דעת המיעוט.
  5. במליאה: כל קבוצה תציג את עמדתה ואת נימוקיה. נקיים דיון על ההתלבטות המוסרית ועל הנימוקים שהוצגו תוך שימוש בשאלות הבהרה, ועידוד המשתתפים להגיב.
    בשלב זה המורה ממלא.ת תפקיד של מתערב.ת "סוקרטי", המשתמש.ת בשאלות להבהרת הקונפליקט המוסרי. השאלות מנוסחות כשאלות פתוחות המעוררות את התלמידים לבחינה מחודשת של עמדתם לאור הטיעונים שנשמעו.
    נכלול גם שאלות רפלקטיביות: האם שמעתם נימוק חדש שלא חשבתם עליו? כיצד הרגשתם במהלך הפעילות?
    קבלת ההחלטה תיעשה לאחר בחינת חלופות שונות, השוואה ביניהן והערכת ההשלכות הצפויות לכל החלטה.
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics