עבור ישראלים רבים, וביניהם גם תלמידים, היה קיץ 2014 מלא בקשיים ובחרדות, שכדאי להציף מיד עם החזרה לספסל הלימודים. תלמידים רבים ירגישו צורך לשתף את חבריהם לכיתה בתחושות ובחוויות שהתעוררו במהלך מבצע צוק איתן, ומעבר לכך חשוב גם לפקוח את עיני התלמידים לאופן שבו חוו חבריהם ויתר חברי הקהילה את ימי הלחימה הקשים. בנוסף, החזרה לבית הספר היא גם הזדמנות לארגן את התלמידים לפעול יחד למען הקהילה, שזקוקה בימים אלה לחיזוקים רבים.
בפתח השיעור, נזמין את התלמידים לשתף את חבריהם לכיתה בחוויות שחוו במהלך מבצע צוק איתן. רבים מהתלמידים בוודאי נאלצו לתפוס מחסה בממ"ד בזמן אזעקת "צבע אדום", ואחרים אולי מכירים בני משפחה או חברים שלקחו חלק בלחימה בעזה או גויסו לשירות מילואים בצו 8. בדקות הראשונות של השיעור כדאי להזמין את התלמידים לספר על הקיץ שחלף, באמצעות התייחסות לשאלות הבאות:
הצו העליון של היהדות
דוד בן גוריון, מהאבות המייסדים של מדינת ישראל וראש הממשלה הראשון, האמין שההצדקה לקיומה של מדינת ישראל הינה הירושה הרוחנית של העם היהודי. לפי בן גוריון, האתגר האמיתי עמו צריכה החברה הישראלית להתמודד אינה בתחום הביטחוני או הכלכלי, אלא בתחום הרוחני והמוסרי, שהיא לדעתו הירושה הלאומית של עם ישראל, אשר מלכדת אותו בעת הזו, ומצדיקה את השאיפה של התנועה הציונית לכונן בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. ובהיעדר המחוביות הרוחנית המיוחדת של עם ישראל לירושת הדורות המוסרית, גם למדינת ישראל תפסיק להיות זכות קיום. כעת נזמין את התלמידים לקרוא את דבריו של בן גוריון, ולדון בהם בהקשר של מבצע צוק איתן.
מדינת ישראל לא תיבחן בכוחה ובמשקה בלבד – אלא ברוחה. ירשנו ירושה גדולה – והיא מחייבת. מרדנו בכל המשטרים, הדתות, החוקים והמשפטים שתקיפי עולם ניסו להטיל עלינו. שמרנו על ייחודנו ויעודנו, הלאומי והמוסרי. ובאלה תיבחן מדינת ישראל.
היא תיבחן בדמות המוסרית שתשווה לאזרחיה, בערכים האנושיים שיקבעו את יחסיה הפנימיים והחיצוניים, בנאמנותה הלכה למעשה לצו העליון של היהדות: "ואהבת לרעך כמוך". בשלוש מילים אלו נתגבשה התורה האנושית הנצחית של היהדות, וכל ספרות המוסר שבעולם לא יכלה לומר יותר מאשר נאמר בשלוש מילים אלו.דוד בן גוריון, מהפכת הרוח, בתוך: חזון ודרך: כרך א, תל אביב, תשי"א, עמודים 33-34
באופן פרדוקסלי, מבצע צוק איתן גרם בעת ובעונה אחת לחיזוק החברה הישראלית ולתחושה של חוסן לאומי, לצד ערעור תחושת הביטחון של רבים מאזרחי המדינה. לסיכום השיעור, נבקש מהתלמידים לחשוב על כל מי שביטחונו עשוי היה להתערער בתקופת המבצע, ונרשום את כולם ברשימה על הלוח. לאחר מכן, נזמין את התלמידים לנסות ולחשוב על דרכים לחיזוק מי שבטחונו התערער, ובמידה והתלמידים יתגייסו לטובת העניין, ניתן יהיה גם ליזום מהלך כיתתי לפעילות קהילתית ערכית שעניינה ביטוי מעשי לרעיון שבא לידי ביטוי בדבריו של בן גוריון, ושמטרתה לחזק את מי שחוסנו התערער במהלך ימי הלחימה.