תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

מסליחות לשיחות: מה זה בעצם "אל נורא עלילה"?

כמו בתפילות יום הכיפורים, סדרת "מסליחות לשיחות" מסתיימת עם הפיוט "אל נורא עלילה" ועם פרשנות מפתיעה ואמיצה למילותיו, שמציגה הרבה תמר אלעד-אפלבום
הרבה תמר אלעד-אפלבום היא בת ירושלים, נשואה ליוסי ואם להלל זיו ובארי. פועלת לחידוש חיי הקהילה והערבות, לאהבת ירושלים כעיר אמונה משותפת לכל מאמינות ומאמינים, לאקטיביזם רוחני ולהצמחת מנהיגות רבנית מחברת ומרפאת ברחבי הארץ והחברה. הרבה תמר היא מייסדת וראשת בית מדרש שותפה בבית המדרש לרבנות ישראלית של מכון הרטמן והמדרשה באורנים, ומייסדת קהילת ציון: קהילה ארצישראלית בירושלים. עבודתה של הרבה תמר, מבקשת להעמיק חיבורים בחברה הישראלית מתוך שפת האמונה והמסורת, מתוך תשומת לב ודאגה

11

סיורי הסליחות בוטלו? רוצים להיכנס לאווירת החגים? בכל יום נפרסם באתר מכון הרטמן ביצוע לפיוט מהסליחות וכן שיחה קצרצרה בעקבותיו. ולסיום, הפיוט האהוב "אל נורא עלילה" עם פרשנות מפתיעה ומרתקת מאת הרבה תמר אלעד-אפלבום. הנה חלק קטן מדבריה:

"בכל שנה, בתפילת נעילה, אני חושבת על האומץ הרב שהיה לכותב הפיוט, המשורר, הפילוסוף בתור הזהב בספרד, רבי משה אבן עזרא.

"יום כיפור הוא כולו יום בקשת סליחה ומחילה, ונראה הגיוני לסיים את היום במילים 'אל נורא עלילה', לכאורה שם שמהלל את הקדוש-ברוך-הוא,
אל נורא וגדול שמלווה אותנו בכל עלילות החיים. אבל לא בטוח שזו הפרשנות הנכונה. בתהלים ס"ו נכתב "לְכ֣וּ וּ֭רְאוּ מִפְעֲל֣וֹת אֱלֹהִ֑ים נוֹרָ֥א עֲ֝לִילָ֗ה עַל־בְּנֵ֥י אָדָֽם", ובמדרש תנחומא מסביר רבי יהושע בן קרחה איך הוא מבין את השם הזה, נורא עלילה: 'הנוראות שאתה מביא עלינו – בעלילה את מביאן'…

"בוא וראה, כשברא הקדוש ברוך הוא את העולם. מיום הראשון ברא מלאך המוות: וחושך על פני תהום – שמחשיך פני בריות. ואדם נברא בשישי, ועלילה נתלה בו, שהוא הביא את המוות לעולם.  משל למה הדבר דומה:
למי שמבקש לגרש את אשתו וכתב גט, נכנס לביתו והגט בידו, ומבקש עלילה ליתנו לה. אמר לה מזגי לי את הכוס שאשתה. מזגה לו, כיוון שנטל הכוס מידה, אמר לה צאי מביתי שמזגת לי כוס פשור. אמרה לו, כבר היית יודע שאני עתידה למזוג לך כוס פשור, שכתבת הגט והביאתו בידך. כך אמר אדם לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, באת לתלות בי את העלילה?"

החמצתם את הסרטונים הקודמים? כאן תמצאו את שאר הפיוטים והשיעורים ששודרו במסגרת הפרויקט.

על הפיוט

מתוך אתר "הפיוט והתפילה": הפיוט "אל נורא עלילה" פותח את תפילת "נעילה" של יום הכיפורים בקהילות הספרדיות, תפילה הנאמרת רק פעם אחת בשנה, לקראת נעילתו של יום הכיפורים.

זהו אחד הפיוטים המרכזיים של יום הכיפורים והוא מושר בנקודת זמן מאד משמעותית – לאחר שעות ארוכות של תפילות, מחשבות, כוונות ותקוות, מתקרבים אל סיומו של היום. השמש עומדת לשקוע, פותחים את ארון הקודש, כל הקהל עומד על רגליו אל מול ספרי התורה הפתוחים, החזן מתחיל בשירת הפיוט והקהל מצטרף ברקע.

את הפזמון שרים כולם יחד, בעוצמה הולכת וגוברת: אֵל נוֹרָא עֲלִילָה הַמְצִיא לָנוּ מְחִילָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה. במלותיו התמציתיות, המדויקות, הפשוטות, מציע עבורנו הפיוט סיכום של מה שאנו מנסים לומר ולבקש ביום הכיפורים ומכוון אותנו לרכז את כל הכוחות אל המהלך המסכם של היום, לקראת השנה החדשה.

הרכב מוזיקלי:
שירה ועיבוד מוזיקלי: הרב אורי קרויזר
עוד, קאנון ושירה: אלעד גבאי
גיטרה, כליט, הקשה ושירה: יהלה לחמיש

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics