תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

מה מייחד את חסידות חב"ד? סדרת שיחות חדשה עם פרופ' דב שוורץ

בראיון לאלכס צייטלין דיבר שוורץ על מייסד תנועת חב"ד, ועל החידוש שהביא לחסידות: ההתחייבות לחשיבה סדורה, ולעיון מעמיק בקבלה. זה היה סוד כוחה של התנועה, ומזה בדיוק נבהלו מתנגדיה
דב שוורץ, אלכס צייטלין
פרופ' דב שוורץ הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא ראש המחלקה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת בר אילן. זוכה פרס ישראל לשנת תשפ״ג, בתחום מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה. בעבר כיהן בין השאר כראש המכון לחקר הציונות הדתית ע"ש ורהפטיג באוניברסיטת בר-אילן, ראש הקתדרה ע"ש פרידמן להוראת משנת הרב סולובייצ'יק, דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת בר-אילן,וכראש היחידה ללימודים בינתחומיים. חיבר מעל 50 ספרים וכ-300 מאמרים בנושאי ההגות היהודית לדורותיה. בשנת

אלכס צייטלין

11

חסידות חב״ד, בראשות הרב שניאור זלמן מלאדי, התפתחה במאה ה-18 והפכה לתנועה נפרדת מהחסידות עד כה, עם אידיאולוגיה ייחודית. "האדמור הזקן", הר' שניאור זלמן מלאדי, יצר חיבור בין תורת החסידות לתלמוד, והדגיש את חשיבות הלימוד התיאולוגי והקבלי.

חתן פרס ישראל פרופ' ד"ר דב שוורץ שוחח על תנועת חב"ד עם אלכס צייטלין בסדרה חדשה בערוצו של צייטלין – "באים אל הפרופסורים". הוא פתח וסיפר קודם כל כיצד האדמור הראשון של חב"ד בחר להתייצב לצד רוסיה וכנגד נפוליון, בניגוד ליהודים רבים ברוסיה. "הוא בחר בשמרנות הרוסית על פני המהפכנות של נפוליון, מתוך ראיית העתיד על כל אתגריו לעם היהודי – בדמות ההשכלה, וההתחלנות."

בניסיון להתמודד עם אתגרים אלה, הקים ר' שניאור זלמן מלאדי חצר חסידית שבניגוד לחסידויות אחרות, שמרה על הלימוד התלמודי והמסורת היהודית, ומתוך תפיסה זו גם העז והעלה על הכתב את "התניא", שבשונה מכל הכתבים החסידיים עד כה, לא איגד תורות בעל פה, שנאמרו מול קהל, אלא התחייב לתורה סדורה.

היה צריך אומץ כדי להעלות תורה סדורה כזו על הכתב, מפני ש"בידי הקהילה יש עוצמות. אם תכתוב משהו שלא יובן כהלכה – יש תיעוד. אבל מעבר לאומץ, אמר שוורץ, "יש בזה גם אמירה, התחייבות לחשיבה מעמיקה, והנורמה הזו השתרשה בחב"ד." אותו אופי עיוני הוא שמיצב את חב"ד כמה שגרשום שלום קרא לו – 'השלב האחרון בקבלה', והוא גם שאיים כל כך על מתנגדי החסידות, ובראשם הגאון מווילנה: "היה ברור שכבר לא מדובר בתופעה חולפת."

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics