תרבות יהודית כתרבות של מבוגרים משמעותיים
אחת השאלות המכריעות בהוראה הבית ספרית היא מהן הדרכים העומדות בפנינו כדי להיות "מבוגר משמעותי" עבור התלמיד. בחידה זו עסקו גם מקורות יהודיים רבים, לא פעם דרך עיצוב דמותו של האל כמחנך את האדם, אך גם בעיצובה של דמות המחנך כמכוון וכמרפא.
ההשתלמות מציעה מסע לבירור המושג "מבוגר משמעותי", דרך עיון במקורות יהודיים תוך שיח פרשני חופשי בשיטת החברותא. בתכנית יילמדו מקורות ישנים וחדשים, וייבחנו מושגים שונים הקשורים לשאלה מיהו "מבוגר משמעותי" וכיצד אידאל זה עשוי להיות מיושם בעבודה עם תלמידים.
מורים על-יסודי
מסגרת ההשתלמות: בית ספרית
שכבות הגיל: שש-שנתי
8 מפגשים של 3 שעות אקדמיות.
1 מפגש של יום עיון מלא במכון הרטמן (7 שעות אקדמיות)
סה"כ: 30 שעות.
בין הנושאים בהשתלמות
ראשי פרקים להשתלמות
מהו מבוגר משמעותי? מהו מחנך משמעותי? במהלך ההשתלמות ראינו מתוך המקורות דגמים שונים למקומו של מחנך שלוקח צעד נוסף ומבין את תפקידו ואחריות. באופן מוגבר ומעצם.
עליכם לנסח את גישתכם האישית ביחס לשאלה "מהו מבוגר משמעותי?" תוך שאתם מצטטים דוגמאות ומובאות מתוך המקורות ובסוגיות שלמדנו במהלך ההשתלמות.
הציעו מערך שיעור על אחד הטקסטים שנלמדו (בחירת טקסט אחר באישור המנחה), המדגיש את בירור מושג המבוגר המשמעותי.
(היקף כ – 3 עמ')
בשער העבודה יירשמו באופן ברור הפרטים הבאים:
א. שם ההשתלמות, והסמל הפדגוגי שלה.
ב. שם המוסד שבו התקיימה ההשתלמות וכתובתו.
ג. נושא העבודה.
ד. שם מגיש העבודה + ת.ז.
ה. שם בודק העבודה.
ו. שם רכז ההשתלמות או מנהל המוסד.
ז. תאריך ההגשה.