/ תוכנית בארי

תעודות אז ועכשיו

שיעור חברה לקראת חלוקת תעודות - מה השתנה מאז שאמא ואבא היו תלמידים? | כתב: איתן כהן

חלוקת התעודות היא אחד מרגעי השיא כאשר מגיעה סוף שנת הלימודים. במובנים מסוימים, התעודה מתיימרת לגלם את מה שהתלמידה והתלמיד חוו לאורך שנת הלימודים, ולבטא את ההערכה של מוסד בית הספר כלפיהם. לכן, העיצוב של התעודה, השפה שלה ואפילו הטקס של הענקתה אומרים משהו בנוגע לתפיסה של בית הספר את עצמו, את סולם הערכים שלו ושל החברה בתוכה הוא מתנהל.

כיוון שההורים, התלמידים והצוות החינוכי נוטים לייחס לתעודה ערך רב, הצצה אליה מאפשרת להביט באופן ביקורתי אל דרכי המדידה שלנו, אל מה הדברים שחשוב לנו למדוד ולהעריך.

בשיעור זה נשווה בין מספר תעודות משנים שונות, במטרה להשיג שני יעדים:ראשית, ההשוואה בין תעודות שונות מזמנת דיון משמעותי בסולם הערכים שמגולם בתעודה שלנו, בהשוואה לתעודות אחרות. שנית, ההכרה בכך שהמסמך המכונה "תעודה" משתנה ומתעצב לאורך הזמן מאפשר לנו לדמיין איזה שינויים חשוב לערוך בתעודות שלנו: מה חסר בהן? מה מיותר בהן? וכדומה.

מעבר לכך, במבט הביקורתי, יחד עם הפרספקטיבה ההיסטורית, יש ריכוך של המטען המיותר לעיתים שיש לתעודות.

לצורך הפעילות יש לאסוף תעודות ישנות של התלמידים, ההורים ואף סבתא וסבא. האפשרות הטובה ביותר היא לבקש מראש מהתלמידים להביא מהבית דוגמאות לתעודות ישנות וחדשות.

אם אין תעודות מהתלמידים, או בנוסף להן, ניתן להוריד קובץ עם אוסף תעודות שאספנו מראש.


פתיחה: מה זו תעודה בשבילכם

את השיעור נפתח בשיחה קצרצרה בה נבקש מתלמידים אחדים להגיד מה זה תעודה בשבילם. לאחר מכן נצפה בקטע "סטנדאפ" קצרצר של אורי חיזקיה על תעודות (מדקה 5:55 עד דקה 6:30).


חלק ב: עבודה בקבוצות

בחלק השני נעבור לעבודה קבוצתית. נחלק את התלמידים לקבוצות של 4-5, ונדפיס לכל קבוצה ערכה של תעודות שונות (להורדה לחצו כאן). נבקש מהתלמידים לעיין בתעודות השונות, ולהשיב לשאלות הבאות:

  • איזה הבדלים יש בין התעודות הללו? חשבו על הנקודות האלה:
    – עיצוב התעודה
    – ניסוח הציונים – במילים או במספרים, ומה ההבדל ביניהם? מה עדיף בעיניכם?
    – מי הסמכות בבית הספר שנותנת את הציונים? מי חתום על התעודה?
  • חשבו – מהם הגורמים להבדלים שכתבתם בשאלה 1? איזה הבדלים בתפיסות העולם או בסולם הערכים באים לידי ביטוי בהבדלים שבין התעודות?
  • איזה ערכים באים לידי ביטוי רק בחלק מהתעודות שלפניכם? איזה ערכים באים לידי ביטוי בכולם?
  • תכננו ועצבו תעודה אלטרנטיבית, שתהווה חלופה לתעודה שאתם עתידים לקבל בימים הקרובים.
    הקפידו לעצב את התעודה כך שיגלם את תפיסת עולמכם: אילו מרכיבים חשוב לכם למדוד בתעודה החדשה? איזה מרכיבים חשוב לכם שלא יופיעו בה?
    ניתן לחלק את הקבוצה לתפקידים – תוכן, מבנה ועיצוב גרפי.
    את התעודה שתכננתם תצטרכו להציג לכיתה בשלב הבא.

חלק ג: דיון במליאה

כעת נבקש מנציגי הקבוצות להציג במליאה את התעודות האלטרנטיביות שעיצבו, ולהסביר מהם ההבדלים בינם לבין התעודות הרגילות והמוכרות ואיזה תפיסות עולם ערכיות באות לידי ביטוי בשינויים שהציעו.

לאחר שהוצגו כל ההצעות לתעודה אלטרנטיבית, נדון בשאלות הבאות:

  • חשבו על תעודות שקיבלתם לפני כמה שנים: מה היה התפקיד שלה עבורכם? איזה לקחים הפקתם מהתעודה? האם למדתם משהו? מה – בעצם – הדרך הטובה לתת משוב?
  • מהם היתרונות ומהם החסרונות במסמך שמעריך את התפקוד של אדם לאורך תקופה ממושכת?
  • איזה ערכים חשובים באים לידי ביטוי בתעודות שמחלקים בבית הספר שלנו? ואיזה ערכים לא חשובים?

חלק ד: הצעות לשיפור התעודה

לסיכום השיעור נזמין את התלמידים לעיין שוב בתעודה שמחלקים בבית הספר שלנו.

את הדקות האחרונות של השיעור נקדיש לדיון מעשי בשאלה הבאה: איזה תיקונים או שינויים צריך לערוך בתעודה שלנו? האם יהיה נכון להוסיף או להשמיט קטגוריות מסוימות? האם להרחיב או לצמצם את השטח שמוקדש להערת מחנך/ת מילולית? וכדומה.

לצורך הדיון נעשה שימוש בתעודות שעוצבו בקבוצות.

במידה ותהיינה הצעות טובות ניתן יהיה להציגן בפני הנהלת בית הספר.


* התעודות בקובץ העבודה הן ממקור אישי, וכן באדיבות אתר "נוסטלגיה אונליין".

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics