/ תוכנית בארי

מורים מנחי עבודת חקר

משך ההשתלמות:

  1. מובילי המח"ר – השתלמות רשותית/רשתית/אזורית/ארצית – 30/60 ש"ש
  2. מורי המח"ר – השתלמות בית ספרית – 30 ש"ש

קהל היעד
ההשתלמות מיועדת למורות ולמורים שרוצים להוביל עבודות חקר/גמר עם תלמידיהם, ולמערכות חינוך המבקשות לקדם את תחום עבודות החקר, כחלק מרפורמת התחדשות הלמידה במערכת החינוך ומאמינות בקידום מצוינות בתחומי מורשת חברה ורוח. התכנים בהשתלמות מותאמים לרפורמת המח"ר לכתיבת עבודות גמר רב תחומיות.

רציונל משרד החינוך:
"מתוך הבנה שמדעי הרוח הם התשתית לבניית זהות, יצירת שייכות ועיצוב תפיסות עולם מוסריות ואתיות, הלמידה מתרחשת בתחומי דעת אלה, ותהליכי הערכתה, צריכים לטפח בוגר חושב ,מעמיק וביקורתי"

רציונל התוכנית:
תוכנית השתלמות וליווי בשטח, שתוביל לטיוב תהליכי הלמידה המצמיחה בביה"ס, ותעניק ללומדים ערכים, ידע ומיומנויות לשגשוג במציאות משתנה.

התוכנית הינה בינתחומיות ביסודה, מעוררת ומעודדת לעסוק בשאלות הגדולות של הקיום לטובת קידום עבודות חקר המשלבות פיתוח סקרנות וחיבור לתשוקה של התלמידים ומזמינה אותם להתנסות יצירתית ושימוש בכלים מהעולם העכשווי.

מטרת התוכנית:
רכישת כלים מקצועיים להובלת תהליכי עבודות חקר בקרב תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים

יעדי התוכנית:

  1. היכרות עם תורת ליווי בכתיבת עבודת חקר בינתחומית
  2. התנסות בלתי אמצעית של קבוצת המורים בכתיבת עבודת החקר
  3. רכישת כלים מקצועיים לליווי התלמידים בעבודות החקר במקצועות המח"ר
  4. בניית תוצרי למידה יצירתיים מותאמי המציאות בשטח
  5. יצירת למידת עמיתים שיתופית (מותאם רשות/רשת)
  6. המשך ליווי מקצועי בכפוף לבחירת בית הספר

ממדי הכשרה

  • היבטים אקדמיים:
    • ניסוח שאלת חקר
    • מבנה של עבודה: מבוא, ראשי פרקים, ביבליוגרפיה וכד'
    • איך לחפש מידע במאגרי מידע?
    • איך להיעזר בחוקרים?
    • כתיבה אקדמית (השוואה, חשיבה מסדר גבוה, מחקר, העלאת טיעונים וביסוסם)
    • עבודות חקר – היבטים אדמיניסטרטיביים ופרוצדורליים
  • למידה בינתחומית
    • עיסוק ברעיונות גדולים
    • ניסוח שאלות גדולות
    • חיבור מנומק של תחומים
    • רב-תחומיות, בינתחומיות, על תחומיות, חוצה תחומיות
    • תרבות יהודית-ישראלית כמפתח ללמידה בינתחומית
  • הערכה מעצבת זהות
    • שאלות ערכיות ומוסריות
    • רפלקציה אישית
    • נקיטת עמדה
  • תהליכי הערכה של עבודות חקר:
    • בניית מחוון הערכה תואם עקרונות פדגוגיים ורעיוניים
    • הגנה על התיזה
    • דרכי הערכה של התוצרים היצירתיים
    • היכרות עם הקריטריונים להערכה
  • היבטים רגשיים וחברתיים
    • איך ליצור סקרנות ולהניע תלמידים לכתיבה
    • השראה לכתיבה ויצירה
    • חסמים ומוטיבציות בתהליך היצירה
    • למידה עצמאית, למידה שיתופית, למידה משתפת, הקבוצה כמשאב
    • פרסים ותמריצים
  • תוצרים יצירתיים
    • היכרות עם סוגי תוצרים אפשריים
    • בניית הקאתון (זירות סקרנות ובניית תוצרים)
    • בניית התוצר כתוצאה של עבודת החקר
    • הפקת התוצר
    • תוצרים קבוצתיים

מטלות גנריות מבוקרות (המלצת משרד החינוך):
דף לימוד בית מדרשי, נייר עמדה, פודקאסט, תוצר יצירתי חזותי, עיתון שיתופי, סיור לימודי.

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics