בשנים האחרונות, בנוסף למנהג הנטיעות, הפך ט"ו בשבט ליום שבו עוסקים בנושאים של קיימות איכות הסביבה. סדנת הצילום לט"ו בשבט היא הזדמנות לשלב לימוד של טקסטים עם יציאה החוצה ופעילות חווייתית של צילום.
בדף זה תמצאו שתי גירסאות של סדנת הצילום, בהתאמה לחטיבת הביניים ולתיכון. הסדנה מבוססת על מצגת לכיתה, דף לימוד ומשימת צילום.
סדר הפעילות המומלץ הוא: צפייה במצגת, לימוד הדף ויציאה למשימת הצילום.
1. מצגת
הצילומים במצגת באים להציג יחסים שונים בין האדם ובין הטבע, בעיקר בינו לבין הצמחים. התבוננו ותזהו בנקל: הרמוניה, ניצול לרעה, שימוש מושכל, נזק, שמירה והגנה על הטבע, ועוד.
במצגת גם מופיעים שני קטעים:
א. מתוך דברים כ', "כי האדם עץ השדה" – זהו חוק מתוך חוקי המלחמה שבתורה, שעוסק בהגנה על העץ מתוך תמיהה: "כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור??" – האם המצור והמלחמה הם נגד העץ או נגד בני אדם? לאחר מכן מסייגים ואומרים שרק בעצי פרי אסור לפגוע, אבל בעצי סרק – מותר. האם יש כאן באמת הגנה על העץ, או רק דאגה שהאדם (שזקוק לפרי) – לא ייפגע?
ב. מתוך מדרש "קהלת רבה" – הקטע המפורסם על אדם הראשון, שלאחר בריאת העולם הקב"ה הראה לו את העולם והזהיר אותו שלא יפגע בו, משום שאם יפגע ויקלקל, אין מי שיתקן אחריו. זו גישה אקולוגית מן המאה ה- 7 לספירה, שמאוד הקדימה את זמנה!
2 . דף לימוד
ניתן ללמוד בזוגות או בקבוצות קטנות. ראו את פירוט הקטעים והצעה לדיון בהם במדריכים למורה לחטיבת הביניים או לחטיבה העליונה .
3 . סדנת צילום
צאו עם התלמידים החוצה ותנו להם 15 דקות להסתובב בחוץ ולצלם תמונה המתייחסת למשפט אחד מתוך מה שנמצא בדף הלימוד או בשני הקטעים שבמצגת. כדאי שיקחו איתם את דף הלימוד כשהם יוצאים מהכיתה.
את התמונות שצולמו כדאי לשלוח בקבוצת הווטסאפ הכיתתית, ולהקרין אחר כך את התמונות בכיתה בעזרת WhatsApp Web. חשוב להקרין את התמונות, להתייחס לתמונות התלמידים ולתת להם מקום. תלמידים שיודעים להוסיף כיתוב על התמונה עצמה – זה מבורך. צילום, כמו כל מדיום של יצירה, יכול להוסיף מימד פרשני לפסוק, לרעיון, לדמות, למקום ולכותרת.
לאחר הקרנת התמונות נוכל לשאול: