אלכס צייטלין
"הציונות היא תופעה של האימפריה הרוסית. היא נולדה מתוך האתגרים והתנועות המחשבתיות במאה ה-19 באימפריה הרוסית. אין ציונים אחרים."
אלכס צייטלין האזין להסכת "ציונות עכשיו" עם הרב ד"ר שרגא בר-און וסגנית עורכת מקור ראשון, אורלי גולדקלנג, וביקש לשוחח בערוצו עם בר-און על הפרק: "הציונות: מנהיגים חילונים – תנועה דתית?"
"שמעתי אתכם מתווכחים האם הציונות היא דתית, ואני חושב שאתם ממש פספסתם את הנקודה, כמו רוב הישראלים שמחמיצים את הנקודה הזאת.
"גם הרצל הגה את הציונות כדי לפתור את הבעיה של יהודי 'המזרח' – אותם יהודים שיושבים באימפריה הרוסית." אמר צייטלין. לדעתו, היהודים היו שמחים לקחת חלק בהתעוררות הלאומית ברוסיה, אבל הם עמדו מול אנטישמיות חדשה, "שלא היתה קשורה עוד בדת, אלא בגזע. לא היה להם סיכוי להצטרף לתנועה הלאומית הזו, אבל התחושה הלאומיות – המנותקת מהדת – כבר נולדה בתוכם, והם בחרו את הכיוון לאן לקחת אותה."
מה הקשר בין התנועה הציונית לבין "העבר המדומיין האידיאלי" שהגתה תנועת ההתעוררות הלאומית הרוסית? כיצד השפיעה המגמה בקרב התנועה הלאומית הרוסית במאה ה-19 – של חזרה לעולם שקדם לנצרות – על מחשבתם יהודי רוסיה? ובמה דומה הדילמה של יהדות רוסיה במאה ה-19, לאור המוביליות החברתית החדשה, לזו של החרדים בישראל היום?
והאם נכונה הטענה של צייטלין כי לאור כל זאת אי אפשר בשום אופן לראות בציונות תנועה שהיא גם דתית?