תמכו בנו
מי המציא את לוח השנה? – על יום הזיכרון לרבין
שיעור חינוך לחטיבת הביניים על יום הזיכרון ליצחק רבין, ועל לוח השנה; מי קובע את המועדים בו? | כתב: איתן כהן

חלק א': ראשי ממשלת ישראל

את השיעור נפתח בתחרות ידע כללי. התלמידים יוציאו דפים ריקים, וירשמו בזמן קצוב את שמות כל ראשי הממשלות בישראל שהם זוכרים מעצמם, ללא שום עזרה חיצונית (רשימת ראשי הממשלה בישראל המלאה נמצאת כאן באתר הכנסת). לאחר שסיימו, נרשום על הלוח את שמות ראשי הממשלה, ונבחן מי מביניהם הופיע הכי הרבה פעמים ברשימות התלמידים.

כעת נשאל – כיצד קרה שחלק מראשי הממשלה מוכרים לנו יותר, וחלק פחות?

במקרה של יצחק רבין, יתכן מאוד שהתלמידים נוטים לזכור אותו יותר מאשר ראשי ממשלה אחרים, משום שיש בלוח השנה יום שמוקדש לזכרו. בשיעור זה ננסה להבין כיצד מתפקד לוח השנה כמכשיר להפצה והנצחה של רעיונות חשובים, ובמקרה זה – מורשת רבין והנסיבות הטרגיות שהובילו להירצחו.

חלק ב': חוק יום רבין

כעת, ננסה להבין את התהליך שהביא לכך שמרבית התלמידים זוכרים את ראש הממשלה יצחק רבין, ומכירים במידה כזו או אחרת את פועלו, דרך דיון בחוק יום הזיכרון ליצחק רבין התשנ"ז:

י"ב בחשון, יום הירצחו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין, יהיה יום זיכרון ממלכתי; יום זה יצוין במוסדות המדינה, במחנות צה"ל, ובבתי הספר…

בבתי הספר יצוין יום הזיכרון (1) בפעולות שבהן יועלו דמותו ופועלו של יצחק רבין; (2) בפעולות שיוקדשו לחשיבות הדמוקרטיה בישראל ולסכנת האלימות לחברה ולמדינה.

שאלות לדיון:

  • מי חוקק את החוק?
  • מדוע נחקק חוק זה לדעתכם?
  • האם החוק משיג את מטרתו?
  • כיצד מסייע לוח השנה בהפצה והנצחה של רעיונות חשובים?
  • חשבו על חג נוסף בלוח השנה שקבעו בני אדם כדי להנציח רעיון חשוב.


חלק ג': לוח שנה כיתתי

לאחר שדנו באופן שבו לוח השנה מתפקד כמכשיר להפצה והנצחה של רעיונות חשובים, ננסה להדגים זאת באמצעות דוגמאות שונות. ראשית, נבקש מהתלמידים לחפש ימים פחות מוכרים בלוח השנה, שמוקדשים לרעיונות חשובים (יותר או פחות), דוגמת:

כעת נבקש מהתלמידים ליישם את הרעיון המרכזי שנלמד: אִילוּ היתה להם האפשרות לעשות שימוש בלוח השנה כדי לקדם רעיונות חשובים באמצעות קביעה של מועדים או ימי ציון, כיצד היו נוהגים?

גלגל המזלות בבית אלפא