במסגרת המחאה הציבורית המתרחשת כיום בארץ כחלק מהמאבק על זהותה של ישראל כמדינה דמוקרטית, מונפים שלטי מחאה מגוונים. רבים מהם מצטטים פסוקים ופתגמים, או לחלופין מציעים פרפרזה על הטקסים ולמעשה יוצרים מדרש.
מדרש הינו דרך פירוש מסורתית, המעניקה משמעות חדשה לטקסט מסורתי – המשמעות החדשה יכולה להיות הרחבה, סתירה או העמקה של המשמעות המקורית. |
השיעור יבחן את השימוש בציטוטים מן המקורות כחלק מהמחאה הנוכחית, וידון על שאלת המשמעות והרלבנטיות של שימוש במקורות במסגרת מאבקים פוליטיים.
להורדת השלטים לחלוקה לקבוצות או להקרנה על הלוח – לחצו כאן
להגדלת התמונות לחצו על התמונה.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
עיינו בפסוקים הבאים מספר ירמיהו פרק לא:
יד כֹּה אָמַר יְהוָה קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ.
טו כֹּה אָמַר יְהוָה מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם יְהוָה וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב. טז וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם יְהוָה וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם. |
לימוד בחברותא:
רקע:
בשנת 2006 נחטפו ונשבו שלושה חיילי צה"ל. שניים מהם בלבנון – אהוד גולדווסר ואלדד רגב (שגופותיהם נחטפו על ידי חיזבאללה, אך במשך כמה חודשים לא נודע אם נהרגו או שהם פצועים ומוחזקים בשבי), והשלישי – גלעד שליט נחטף והוחזק בשבי החמאס בעזה.
המודעה למעלה, שהופצה גם בסטיקרים, קראה להחזרתם במהרה, גם אם המחיר של חזרה זו מותנית בעסקה שבה משוחררים מספר גדול של מחבלים ואסירים המוחזקים בבתי הכלא בישראל. בעקבות ההבנה שהמחיר גבוה (בשחרור מחבלים) והממשלה לא מעוניינת לשלמו, קמה תנועת מחאה שקראה "להחזיר את הבנים" ובמהרה ולא להמתין ולהתמקח. הקמפיין להשבת הבנים – החיילים השבויים, עושה שימוש בפסוק מספר ירמיהו – "ושבו בנים לגבולם" – שמופיע במלואו, ובהקשרו לפסוקים שלפניו, למעלה.
הנחיות ללימוד:
קיראו את הפסוקים בהם ירמיהו מבשר לרחל אימנו את דבר ה' ונסו להבין:
דיון במליאה:
החליטו יחד על נושא הנוגע לחיים שלכם – בבית הספר, בבית, במרחב הציבורי או במקום אחר, עליו הייתם נכונים להיאבק ולהפגין למענו. עצבו למחאה שלכם שלט ועשו שימוש בטקסט מן המקורות שאתם מוצאים שיכול להתאים ולחזק את המסר שאתם מבקשים להביע במחאה שלכם. החליטו האם הציטוט יישאר כפשוטו, או שתבקשו לשנות אותו מעט כדי לדייק את המסר שלכם. מוזמנים להחליט איזו קריאה בקול רם תשלבו עם הצבת השלט, ואם תרצו להוסיף פריט לבוש או חפץ כלשהו לטובת העברת המחאה שלכם.
הציגו את השלט שלכם.
הצעה: ניתן לקיים "הפגנה" בהפסקה בחצר בית הספר: כל זוג עומד עם השלט שהכין, כולל האביזרים הנלווים ומוחה בקול רם.
סיכום בכיתה בעקבות ההתנסות:
מוזמנים לשלוח אלינו את השלטים שהכנתם, ואנחנו נפרסם כאן את המוצלחים במיוחד.