/ מרכז דוד הרטמן

שרגא

בר־און

סגן נשיא המכון, מנהל מרכז קוגוד ומרכז דוד הרטמן

הרב ד"ר שרגא בר־און הוא סגן נשיא המכון, מנהל מרכז קוגוד למחקר והגות יהודית וישראלית ומנהל מרכז דוד הרטמן למצוינות אינטלקטואלית. מרצה לתלמוד ומחשבת-ישראל במרכז האקדמי שלם.

במרכז דוד הרטמן אחראי בר-און על ההכשרות המתקדמות במכון: בית-המדרש לרבנות ישראלית, תוכנית עמיתי דוד הרטמן לפוסט-דוקטורט ותוכנית משכילות לדוקטורנטיות.

מחקריו בתחום המחשבה והזהות היהודית עוסקים בקשת רחבה של תקופות ונושאים: בספרות הבית השני, במחשבת חז"ל, בספרות ימי הביניים, בספרות דור התחייה ובזהות יהודית בת-זמננו. ספריו ומחקריו רואים אור בבימות אקדמיות ובבימות ציבוריות וחינוכיות.

מתגורר ביישוב בית חורון, נשוי לורד ואב לפלג, סיני וגפן.

לבלוג של שרגא בר־און באתר אקדמיה: https://hartman.academia.edu/ShragaBarOn

שרגא בר־און

הכלכתבות וידאוהסכתים

22 בפבר׳ 2024

מה משותף בין מדי צבא לבגדי הכהן הגדול? הרב ד"ר שרגא בר-און מסביר מדוע בזכות בגדי הכהן הגדול היו בני ישראל מנצחים במלחמה

19 בדצמ׳ 2023

"בעלי בריתנו, שבחרו להתייצב 'במבצע שומר השגשוג' להבטחת חופש התנועה בים האדום, בעצם מתייצבים איתנו לחזית שהיא ערכית" - אמר הרב ד"ר בר און, שהתארח באולפן הפתוח של כאן 11

15 בנוב׳ 2023

שרגא בר־און, אלכס צייטלין

השאלה המתמדת - למי אפשר להאמין כשהוא אומר שהוא מוסרי - היא מחלה של הפוסט מודרניזם. כך טוען בר-און בשיחה עם אלכס צייטלין, ומנסה להוכיח שהצדק של מדינת ישראל במלחמתה מול חמאס איננו יחסי

25 באוק׳ 2023

מוראות המלחמה קשים ואכזריים, ומוטלת עלינו חובה מוסרית של ממש להביס את האויב. דווקא משום כך עלינו לענות לקולות המתלהמים: תנו לצה"ל לנצח, בלי הצעות קיצוניות

24 באוק׳ 2023

הרב ד"ר שרגא בר-און משוחח עם פרופ' אבי שגיא בערוץ "באים אל הפרופסורים" על הסוגיות האמוניות העולות בשעת מלחמה וכאשר מוכרחים להתמודד עם רוע

22 במאי 2023

תאולוגיית הברית של הרב פרופ' דוד הרטמן מניחה שותפות ואחריות של בני-אדם בעולמו של אלוהים. סמלה המובהק הוא מעמד הר סיני, ולכן לא יתכן לתפוס אותו כאירוע שנועד להפריד בין עם ישראל ליתר העולם

27 בפבר׳ 2023

בימים האלה, שבהם הכאב והזעם גדולים והפיתוי לקנאות עולה, חייבים לעצור ולשאול: איזו דרך נמשיך? את דרכם של חז"ל או את זו של הכתות הקנאיות בימי הבית השני שהביאו עלינו חורבן?

7 בפבר׳ 2023

לפני למעלה ממאה שנה כתב הרב קוק ביומנו על הצורך ב'פוליטיקה של ידידות' – שבה הכוחות האידאולוגיים השונים יכירו האחד בנחיצותו של האחר וגם יציבו גבול זה לזה מתוך איכפתיות. פסקאות אלה רלוונטיות יותר מתמיד לישראל המקוטבת של היום, ועשויות לסמן לנו פוליטיקה עתידית, בריאה יותר

25 בינו׳ 2023

מה צריך להיות התפקיד של מוסד הרבנות הראשית? האם ייתכן שהוא יציע חזון של ממש למדינה כולה, שאפשר יהיה להתאחד סביבו במקום להתפלג? ובכלל, האם נחוץ כאן ממסד דתי יהודי ממלכתי ריכוזי?

28 בספט׳ 2022

הקונפורמיזם החברתי מביא לעיתים להוקעת השונה עד שיקוץ בחייו. אך חכמינו מלמדים אותנו שהמוחרם זקוק יותר מכול לאמפתיה ולהכלה

11 באוג׳ 2022

שרגא בר־און, אלכס צייטלין

המשנה האירוטית ביותר בש"ס מתקנת את סיפור ההתעללות המינית המזעזע ביותר במקרא. רגע לפני ט"ו באב, הרב ד"ר שרגא בר-און מנסה לפענח את חידת חג האהבה ב"באים אל הפרופסורים" של אלכס צייטלין

21 ביולי 2022

רבים מציינים את תשעה באב בצום, בקינות ובהליכה לכותל, ועדיין - לא רק שהוא לא הפך ליום של חשבון נפש, גם הססמאות על "שנאת חינם" נשמעות חלולות. איך עם היושב לבטח בארצו מתחבר לזכרון של חורבן?

17 ביולי 2022

חוק השבות הוא אחד החוקים היסודיים והחשובים ביותר במדינת-ישראל, אך האם הוא עדיין משקף את ערכי העם היהודי והמדינה כיום?

7 ביולי 2022

משפחה קונסרבטיבית הותקפה על ידי חרדים בכותל המערבי, והציבור בישראל נותר אדיש למדי. האם זה בגלל שישראלים מוכנים להקריב את חופש הדת, ובלבד שחייהם יהיו חופשיים מדת?

26 ביוני 2022

גם כשהודיעו על פירוק הקואליציה, המשיכו שני העומדים בראשה להפגין חברות. הערך הזה מקבל משנה תוקף בהיותם מנהיגים בעלי אידיאולוגיות שונות - וזו אולי המורשת החשובה שהם משאירים בתום כהונתם

9 ביוני 2022

לפני כשנה קמה בישראל ממשלה שמושיבה יחד מפלגות מכל קצווי הקשת הפוליטית בחיפוש אחר חזון לחברה אזרחית משותפת. אז מדוע לא התנחלה הקואליציה הזו בלבבות, ומה ניתן ללמוד מכך?

28 במאי 2022

כיצד השתנה יום ירושלים במהלך השנים, ומדוע הוא הפך למנת חלקו של מגזר מסוים בלבד? פרק ראשון בפודקאסט החדש של מכון הרטמן, העוסק בסוגיות של יהדות וישראליות העומדות בלב השיח הציבורי

19 בינו׳ 2022

דבר תורה לכבוד שבת הרבנות הישראלית, יתרו תשפ"ב

9 בינו׳ 2022

דוד המלך, אבן גבירול, רבי נחמן מברסלב, הלל צייטלין וגם המראיין והמרואיין בעצמם - כולם היו (ועדיין) מבקשי אלוהים. מי הם התרים אחר קרבתו של האל? ומה הם מוצאים, אם בכלל?

15 ביולי 2021

מבניית בית מקדש שדומה לשניים שקדמו לו, דרך מקדש של שלום ומקדש של אומנות, ועד למבנים בקריית הלאום בירושלים: על הגלגולים הציוניים של המבנה הסמלי ביותר לעם היהודי

ראו עוד
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics