/ מיזם התנ"ך

הגדה של פסח: קווים לדמותה

פֶּסַח
עַם שׁוֹמֵר
בְּמֶשֶׁךְ אַלְפֵי שָׁנִים אֶת יוֹם
צֵאתוֹ מִבֵּית עֲבָדִים.
וְדֶרֶךְ כָּל מְחִילוֹת הַשִּׁעְבּוּד,
הָאִינְקְוִיזִיצְיָה, הַשְּׁמָד וְהַפְּרָעוֹת
נוֹשֵׂאת הָאֻמָּה בְּלִבָּה
אֶת הַגַּעְגּוּעִים לַחֹפֶשׁ
בְּזִכָּרוֹן עַתִּיק
אֲשֶׁר כֻּלּוֹ מֻפְנֶה לִקְרַאת הֶעָתִיד.
מֵאָבוֹת אֶל בָּנִים, דֶּרֶךְ כָּל הַדּוֹרוֹת,
נִמְסָר דְּבַר יְצִיאַת מִצְרַיִם כְּזִכָּרוֹן אִישִׁי
אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ מַחְוִיר וְאֵינֶנּוּ דֵּהֶה.
אֵיזֶה יֵצֶר חֵרוּת עֲמֹק טָבוּעַ בְּלֶב עָם,
שֶׁיָּכוֹל הָיָה בַּאֲבִיב יָמָיו לִיצֹר
יְצִירָה כָּזֹאת וְלִמְסֹר אוֹתָהּ מִדּוֹר לְדוֹר.
(ברל כצנלסון)

חוקרי מכון הרטמן מלמדים על פסח
סיפור יציאת מצרים כלידה / ד"ר אורית אבנרי
איך משפחות ישראליות חוגגות את ליל הסדר ולמה? / ד"ר חזקי שוהם
חג הפסח, חג החירות – מהו ליל הסדר? / ד"ר שרגא בר-און

עושים סדר: חמישה חוקרות וחוקרים מספרים בקצרה על הקטע המיוחד עבורם בהגדה
1. עוד קושייה אחת: למה דווקא לפסוח? / דני סגל
2. עושים סדר: מי זו "היא" שעמדה לאבותינו? / כוכב אלקיים לוי
3. קודם קול: ההגדה מלמדת אותנו לחפש את הקול הפנימי שלנו / אביטל כהן ברנר
4. בחזרה לעתיד: מצה – קפסולת הזמן היהודית / אילון אידלשטיין
5. לחזור בלי תשובה: לעתים דווקא השאלות חשובות יותר / שירה בן-סימון שיינפלד

הגדת עם: שבע הגדות, שבעה רעיונות
1. ליל הסדר שאחרי ליל הסגר / מישאל ציון
2. ליל הסדר עם שש כוסות / נגה ברנר סמיה
3. יציאת מצרים ויציאת אתיופיה / שרון שלום
4. שליחות של חירות / קרן אפלבאום-ריף
5. השאלה שצריך לשאול בליל הסדר / לאנה זילברמן סולוביי
6. המסר המרכזי של יציאת מצרים / איתמר לפיד
7. המצווה ההפוכה ל"והגדת לבנך" / איריס בונדי

מאמרים על פסח
הגדה אחת, נרטיבים שונים: ליל הסיפורים הגדול של העם היהודי / מישאל ציון
יציאת מצרים: סיפור על תודעה והתייצבות שכנגד / עודד רון
כל שלא חגג שלוש חירויות בפסח / שרגא בר-און
מדוע אנו אוכלים מצות בפסח? / זאב פרבר
הרקע ההיסטורי של יציאת מצרים / ישראל קנוהל

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְּמוֹ מִתּוֹכָה בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וּנְחָמָה, והַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך תְּפִלָּה אַחַת,
שְׁתֵהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיך פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף –
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאוֹל עַצְּמוֹ מִמֶּנָּה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעוֹד הַיְשֵׁר אֶל תוֹך הַמָּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיך לְהִזְדָקֵףְ.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלָיִם, וּמַסָּע אָרוֹך אֶחָד,
לִזְכּוֹר אוֹתוֹ לָעַד בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.
(אמנון ריבק)

עוד בנושא
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics