@shalomhartmaninst ראש השנה לא מופיע בתנ"ך. ד"ר חנה פנחסי מציעה הסבר #הרטמן #מכוןהרטמן #ראשהשנה תנ"ך
♬ original sound - מכון הרטמן - מכון הרטמן
זה קטע: ראש השנה בכלל לא מופיע בתנ"ך! ראש השנה של התורה הוא בכלל פסח. חודש ניסן – "ראשון הוא לחודשי השנה".
אבל חז"ל קראו 'ראש השנה' דווקא לחג שבתורה נקרא "יום הזיכרון" ושהוא בתחילת תשרי. למה? בגלל שהם תפסו אחרת מהי התחלה. בעיניהם ההתחלה היא לא ביציאת מצרים, אלא בבריאת העולם.
זו לא רק בחירה באוניברסלי, בחג שבו עומדים לדין כל באי עולם, אלא גם תפיסה שונה על התחלה. בעיני חכמים, התחלה לא נראית כמו אביב ולבלוב של פסח. התחלות הן שלכת וסתיו, הן ציפייה דרוכה לגשם שאחרי הזריעה, והתקווה שהוא יבוא. זו כמיהה, לצד הידיעה שדבר לא מובטח…
נדמה שהשנה, יותר משנים קודמות, אנחנו מתחילים מבראשית עם חששות כבדים אבל עם ציפייה, תקוות ותפילות: שיפה ושונה תהא השנה. שישובו החטופים, שיבוא שלום, שיהיה טוב.