למה ראש השנה לא מופיע בתנ"ך?

חז"ל קראו "ראש השנה" דווקא לחג שבתורה נקרא "יום הזיכרון" - ושלפי התנ"ך הוא בתחילת תשרי. למה? בגלל שהם תפסו אחרת מהי התחלה
ד"ר חנה פנחסי היא עמיתת מחקר במרכז קוגוד למחשבה יהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן במסגרתו היא מובילה יחד עם גבריאל אבן צור סמינר העוסק ביהודי ארצות האסלם והשאלה הקולוניאלית. בנוסף, חנה ניהלה את תכנית משכילות ומנחה קבוצות חשיבה במרכז ליהדות ומדינה. ב2022 סיימה חנה שבע שנים של ניהול בית הספר להוראת תרבות-ישראל של תוכנית בארי, ושותפות בהנהלת התכנית. פנחסי יזמה והובילה את התוכנית 'חידר משלך' במכון שלום הרטמן שבה למדו נשים בעלות השפעה בחברה

@shalomhartmaninst

ראש השנה לא מופיע בתנ"ך. ד"ר חנה פנחסי מציעה הסבר #הרטמן #מכוןהרטמן #ראשהשנה תנ"ך

♬ original sound - מכון הרטמן - מכון הרטמן

 

זה קטע: ראש השנה בכלל לא מופיע בתנ"ך! ראש השנה של התורה הוא בכלל פסח. חודש ניסן – "ראשון הוא לחודשי השנה".

אבל חז"ל קראו 'ראש השנה' דווקא לחג שבתורה נקרא "יום הזיכרון" ושהוא בתחילת תשרי. למה? בגלל שהם תפסו אחרת מהי התחלה. בעיניהם ההתחלה היא לא ביציאת מצרים, אלא בבריאת העולם.

זו לא רק בחירה באוניברסלי, בחג שבו עומדים לדין כל באי עולם, אלא גם תפיסה שונה על התחלה. בעיני חכמים, התחלה לא נראית כמו אביב ולבלוב של פסח. התחלות הן שלכת וסתיו, הן ציפייה דרוכה לגשם שאחרי הזריעה, והתקווה שהוא יבוא. זו כמיהה, לצד הידיעה שדבר לא מובטח…

נדמה שהשנה, יותר משנים קודמות, אנחנו מתחילים מבראשית עם חששות כבדים אבל עם ציפייה, תקוות ותפילות: שיפה ושונה תהא השנה. שישובו החטופים, שיבוא שלום, שיהיה טוב.

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics