תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

לא רק החוק הבינלאומי – התורה מגבילה את מה שמותר לעשות במלחמה

כדרכה של התורה, פרשת כי תצא מציבה סייגים וגבולות - והפעם - לימי מלחמה המלבה את היצרים. ד"ר תומר פרסיקו מזכיר: מי שנדמה לו שאין הגבלה שהתורה מציבה לתאוותיו, אין לו תורה, אלא רק תאווה
ד"ר תומר פרסיקו הוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן, עמית רובינשטיין באוניברסיטת רייכמן, ועמית בכיר במרכז ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. תחומי התמחותו כוללים רוחניות עכשווית, זהות יהודית מודרנית, התחדשות יהודית וצורות של חילון ודתיות בישראל. ספרו 'מדיטציה יהודית: התפתחותן של תרגולות רוחניות ביהדות זמננו' יצא בהוצאת אוניברסיטת תל אביב ב-2016. ספרו 'אדם בצלם אלוהים: הרעיון ששינה את העולם ואת היהדות' יצא ב-2021 בהוצאת ידיעות ספרים, ועתיד לצאת לאור באנגלית בהוצאת NYU Press. ספרו

@shalomhartmaninst

ברור שיש גבול למה שמותר לעשות במלחמה. לא רק על פי הדין הבינלאומי - אלא על פי התורה #מכוןהרטמן #פרשתהשבוע

♬ צליל מקורי - מכון הרטמן

 

לחלק, לבתר, לגרש, לחנוק, להרעיב, לחריב, להפציץ באטום.
אלה מגוון הצעות שאנחנו שומעים מתחילת המלחמה.
האם מותר לבצע אותן? לא על פי הדין הבינלאומי – על פי הדין היהודי.

הפרשה והשבוע – ואולי האדישות היא ששפכה את הדם הזה?

והפרשה והשבוע – ויתור על היהדות שלנו הוא סכנה למדינה
הפרשה והשבוע – "מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ" – מה זה אומר?

פרשת כי תצא נקראת על שם פסוקה הראשון: כי תצא למלחמה. התורה נותנת הוראות, ובהוראות היא מגבילה את הדרך בה אפשר להתייחס לשבויה.
הדרך מזעזעת, אבל בסטנדרטים של העולם העתיק היא היתה דווקא הומנית למדי, אפילו פרוגרסיבית. אבל העיקר אינם הפרטים, אלא ההגבלה: התורה שלנו שמה גבול. למעשה, זה מה שהיא עושה הכי הרבה: סייג לתורה והתורה היא סייג.
האם יש גבול למה שמותר לעשות במלחמה? לא מבחינה בינלאומית, אלא מבחינה יהודית. על פי התורה – חייב להיות.
שאלו את עצמכם: האם התורה שלנו מגבילה אתכם בניהול המלחמה? כי אם אין לדעתכם שום הגבלה שהתורה שמה על תאוותיכם, אין לכם תורה, אלא רק תאווה.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics