/ תוכנית בארי

אנושיות

אוֹת בְּאוֹת - דורשים שפה יהודית דמוקרטית

לוגו אות באותהשיעור בנושא אנושיות הוא חלק מיוזמת "אוֹת בְאוֹת" – דורשים שפה יהודית דמוקרטית. במסגרת היוזמה נכתב אוסף של שיעורי חינוך על מושגים לפי אותיות הא'-ב', כאשר כל מושג נדרש בשפה יהודית-דמוקרטית.


  • להורדת מערך השיעור כקובץ PDF בפורמט מותאם לדפוס – לחצו כאן (ניתן להדפיס גם בשחור-לבן)
  • להורדת מערך השיעור כקובץ PDF בפורמט מותאם להקרנה על מסך בכיתה במהלך שיעור – לחצו כאן

פתיחה

אנושיותאנושיות ('הומניזם' בלעז) היא תפיסת עולם ששמה במרכז את האדם ומתרכזת בטובתו: פיתוחו האישי, רווחתו, כבודו וביטחונו. זאת בשונה, למשל, מתפיסה שלפיה טובת המדינה, טובתו של המלך, טובתה של הכנסייה וכיוצא באלה, קודמים לטובתו של האדם.

מקובל לומר שהמקור הראשוני לרעיון ההומניסטי הוא התפיסה שהאדם נברא בצלם אלוהים. לפי רעיון זה, יש בכל אדם משהו מן האלוהי, דבר קדוש שלא ניתן לקחת ממנו, שנגזר ממנו כבוד לכל אדם וכן שוויון בין האנשים, שהרי צלם אלוהים הוא בכולם, בכל ילד וילדה, בכל איש ואישה. ההומניזם הוא המקור לתפיסה הדמוקרטית, ובהתאם לכך אחד רעיונותיה הבסיסיים ביותרשל המדינה הדמוקרטית הוא שתכלית קיומה של המדינה הוא רווחתו של היחיד, האזרח. במסורת היהודית יש לכך ביטויים שונים. רבים מהם מקורם בספרות חז"ל, שבה ניתן דגש רב על מצוותֺ שבין אדם לחברו, ובכלל על האדם וחייו.

במדינה דמוקרטית היחיד, האזרח, זכאי להשתתף בניהול ענייני הכלל, מתוקף היותו חלק מהגוף הריבוני – העם. זאת להבדיל מ'נתין', במשטר לא דמוקרטי, הכפוף לשליט או לשליטים, שהריבונות המוחלטת נתונה בידם בחסד האל, או מתוקף הכוח שבידם או מכל סיבה אחרת שהיא, ולפיכך אינו זכאי לקחת חלק בתהליך השלטוני, אלא אם הריבון יבחר בכך.

רעיונות הומניסטיים באים לידי ביטוי במדינה דמוקרטית בזכויות הטבעיות המוענקות לכל אדם באשר הוא אדם. האדם הוא ערך ומטרה בפני עצמו, הוא אוטונומי, יצור חופשי ובעל כבוד, והוא הבסיס שעליו קיימת המדינה והחברה. לכן המדינה קיימת כדי להבטיח את מימוש
חירותו וזכויותיו.

היהדות היא גם לאום, ולכן במסורת היהודית קיים מתח בין תפיסות אוניברסליות, רחבות, המדגישות את הכבוד לכל אדם, ובין תפיסות המבליטות עליונות או עדיפות לאדם היהודי דווקא, שהרי רק היהודים קיבלו את התורה, ורק להם הובטחה ארץ ישראל, ועוד. עם זאת, היהודים תמיד חיו בשיח תרבותי, חברתי וכלכלי עם העמים שסבבו אותם, בין בארץ ובין בגלות, ובמקורות המסורתיים נוכל למצוא את שתי הגישות זו לצד זו.

בשיעור שלפניכם נכיר מקורות שונים של הערך 'אנושיות' ונשאל מה משמעותו של ערך זה ומהי חשיבותו לחברה שאנו חיים בה.

פעילות פתיחה

האזינו במליאה לשיר "אתה פלא" של חוה אלברשטיין (מעובד לפי פאבלו קאזאלס. לחצו כאן למילות השיר):

11

ערכו דיון קצר בכיתה:

  • מדוע, לפי השיר, כל אדם הוא פלא?
  • האם אתם מסכימים עם הרעיון הזה?
  • ספרו על אנשים מופלאים שהכרתם או שמעתם עליהם. מה הפך אותם ל"פלא"?
  • מכינים פתקים כמספר התלמידים עם שמות התלמידים רשומים עליהם, מחלקים אותם באקראי ומבקשים מכל אחד להתייחס לשם שקיבל ולכתוב מה מייחד אותה או אותו.

הזמנה לבית מדרש

רבים מאמינים שחיי אדם הם ערך עליון שיש להגן עליו כמעט בכל מחיר. אך מדוע מיוחס לחיי אדם ערך רב כל כך? מהו הדבר שמייחד את בני האדם בהשוואה ליתר עולם החי? על פי המסורת היהודית, האדם נברא בצלם אלוהים. לאורך השנים, הרעיון הזה זכה לפירושים רבים ומגוונים, והוא נקשר ברעיון שיש לייחס חשיבות עליונה לערך חיי אדם. לפניכם כמה מקורות שעוסקים במושג 'צלם אלוהים' שבאדם. התחלקו לקבוצות: כל קבוצה מתבקשת לקרוא את אחד המקורות, ולדון בשאלות המנחות שלאחר מכן.


קבוצה א – בריאת האדם

בעולמה של היהדות, המקור לזכויות האדם מגולם ברעיון היסוד של בריאת האדם בצלם אלוהים. יש הרואים ברעיון הזה את עקרונות היסוד בדבר ערכו של האדם – כל אדם באשר הוא אדם. לפניכם הפסוקים מספר בראשית המתארים את בריאת האדם וקטע מספר תהילים העוסק במעמדו של האדם אל מול האל והבריאה.

וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ
בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ
זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.
וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים
וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים
פְּרוּ וּרְבוּ
וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ
וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ.בראשית א, כז–כח

מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ.
וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ.
תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ כֹּל שַׁתָּה תַחַת רַגְלָיו.תהילים ח, ה–ז

שאלות לדיון

  • לאור הפסוקים, כיצד לדעתכם בא לידי ביטוי צלם אלוהים באדם? באיזה אופן?
  • מהי המשימה שקיבלו האיש והאישה?
  • "זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם": מהו המסר החשוב של פסוק כז בנוגע למעמדן של נשים בחברה?
  • במזמור תהילים כתוב: "תמשילהו במעשה ידיך". מה הייתם מצפים ממי שקיבל מהאל ממשל ואחריות על העולם?
  • האם לפי המזמור בתהילים האדם הוא רק חלק מהבריאה, או נעלה עליה? הסבירו.
  • לפי המזמור, כיצד מתבטא צלם אלוהים באדם?

קבוצה ב – אין דרגות בצלם אלוהים

מרטין לותר קינג

את הקטע שלפניכם כתב מרטין לותר קינג (1929 – 1968), שהיה כומר אפרו-אמריקני, חתן פרס נובל לשלום ולוחם זכויות האדם והאזרח. הוא פעל נגד ההפרדה והאפליה הגזעית במדינות הדרום בארצות הברית, ובמהלך פעילותו אף נאסר על ידי האף.בי.אי. מחאתו הביאה להפסקת ההפרדה הגזעית במוסדות חינוך, במוסדות ציבור ובתחבורה הציבורית וכן לחקיקה פדרלית נגד האפליה. מרטין לותר קינג נרצח בממפיס, במדינת טנסי, עקב דעותיו הפוליטיות. בשנת 1968 נקבע יום הולדתו של מרטין לותר קינג כחג לאומי בארצות הברית.

העיקרון של 'צלם אלוהים' הוא הרעיון שאלוהים "הזריק" בכל בני האדם דבר מה. אין זו אחדות איתנה עם אלוהים, אלא האפשרות הנתונה לכל אדם לאחווה איתו, וזה מה שמעניק לכל אדם ייחוד, מעניק לו ערך, מעניק לו כבוד. כאומה אל לנו לשכוח זאת לעולם: אין דרגות בצלם אלוהים… עוד יבוא יום ונדע שאלוהים ברא אותנו על מנת שנחיה יחדיו כאחים, וכדי שנכבד את אצילותו וערכו של כל אדם., מרטין לותר קינג, תורגם מתוך הנאום "החלום האמריקני", 4 ליולי 1965

 

שאלות לדיון

  • מהו הדבר המיוחד שהאל "הזריק" בכל בני האדם?
  • לפי הקטע, מהי המטרה של בריאת האדם בצלם? מהו טיב היחסים בין בני
    האדם לפי רצון האל?
  • האם לפי הקטע יכול להיות אדם או אומה נעלים יותר מאחרים? הסבירו.
  • האם אתם מסכימים עם גישה זו?

קבוצה ג – כל אדם עולם מלא

המִשנה שלפניכם היא חלק מדיון שנעשה בבית דין שלפניו הובא פושע בפשע חמור (לרוב רוצח) ובית הדין עלול לגזור עליו גזר דין מוות. למרות זאת, מדגישים בפני עדי התביעה את חשיבות ערכו של האדם היחיד בעולם, שלא ימהרו לתת עדות מרשיעה שתוביל למותו של אדם. בקטע שלפנינו עוסקים בשאלה מדוע ברא האל אדם אחד בלבד, אדם הראשון, ולא ברא את כל אוכלוסיית העולם בבת אחת?

…לפיכך נברא אדם יחידי,
ללמדך שכל המאבד [הממית] נפש אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא,
וכל המקיים [המציל, המחיה] נפש אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו קִיים עולם מלא.משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד, משנה ה

שאלות לדיון

  • לפי הקטע מהמשנה, מדוע ברא האל אדם אחד, ולא ברא את כל האנושות בבת אחת? איזה מסר הוא רצה להעביר בכך?
  • למה, לפי המשנה, חמור כל כך לאבד נפש אחת?
  • לפי דעתכם, איך ניתן "לקיים נפש אחת"?
  • לפי הקטע, איך מתבטא צלם אלוהים שבאדם?

קבוצה ד – מה הכלל הכי גדול?

בקטע שלפניכם מופיעות שתי דמויות. הדמות הראשונה היא רבי עקיבא, תנא (מחכמי המשנה) שחי בסוף המאה הראשונה ובתחילת המאה השנייה לספירה, מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות שהטביע את חותמו על הלכות ועל ערכים רבים במסורת היהודית. הדמות השנייה היא בן עזאי, שהיה
תלמידו וחברו של רבי עקיבא.

"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח) – רבי עקיבא אומר: "זהכלל גדול בתורה".
בן עזאי אומר: "זה ספר תולדות אדם, ביום ברוא אלוהים אדם, בדמות אלוהים עשה אותו" (בראשית ה, א) – זה כלל גדול ממנו!תלמוד ירושלמי, מסכת נדרים, פרק ט, הלכה ד

שאלות לדיון

  • לפי רבי עקיבא, מה הסיבה לכך שאנחנו מכבדים אדם אחר?
  • לפי בן עזאי, מה הסיבה לכך אנחנו מכבדים אדם אחר?
  • מדוע בן עזאי חושב שהכלל שלו גדול יותר (חשוב יותר)?
  • האם הטענה שאלוהים ברא כל אדם בצלמו מצדיקה יחס של כבוד לכל
    אדם? מדוע?

 


סיכום בית המדרש

לאחר העבודה בקבוצות, התלמידים יתאספו למליאה. הקבוצות יציגו את הקטעים שלהן בפני המליאה, ויספרו מה למדו מהם על מעמדו של האדם.

נקודות להתייחסות בהצגה בפני הכיתה:

  • האם בקטע שקראתם כל בני האדם שווים ולכולם ערך רב, או שיש שווים יותר?
  • לפי הקטע שקראתם, מהו מקור היחס המכבד לאדם או לאנושות כולה?
  • איזה ערך למדתם מהקטע?

דיון כיתתי

לפניכם שני מקרים שבהם רעיון האנושיות מתנגש עם צרכים אחרים וערכים אחרים. בחרו באחד המקרים המדווחים בהמשך, וערכו דיון כיתתי בשאלות הבאות:

  • איזה ערך מתנגש עם הערך של שמירה על כבודו של כל אדם?
  • איזה ערך לדעתכם חשוב יותר? מהם הטיעונים לכאן ולכאן?
  • נסו לקשור את הדיון כאן לאחד המקורות שנדונו בקבוצות. איזה מקור מתאים לכאן?

א. מותם ופציעתם של פועלי בניין

בישראל הרוגים ופצועים רבים באתרי הבניה, ומגמה זו נמשכת לאורך שנים. סיכוייו של פועל בניין למצוא את מותו בישראל גדולים פי חמישה מזה של פועל בניין מקביל בבריטניה.

קראו את מאמרו של איתן קלינסקי, משורר ומורה לתנ"ך, מתוך אתר החדשות "מחלקה ראשונה".

ב. "בירור יהדות" למתחתנים בישראל

בישראל ניתן ליהודים להתחתן רק עם יהודים (אלא אם נישאו בחו"ל), ובמקרים רבים הרבנות מבררת האם יהדותו של אדם היא אכן אמיתית, או שהיא מוטלת בספק. דבר זה נדרש שוב ושוב במקרים של עולי ברית המועצות לשעבר, אך גם במקרים אחרים. בשנת 2010 פורסמו תקנות חדשות בנושא.

קראו את דיווחו של קובי נחשוני באתר Ynet.

פיני איפרגןמאמר דעה

אנושיות | פיני איפרגן

אנושיות היא אותה תכונה יסודית המבחינה ומייחדת אותנו מכל הייצורים החיים האחרים. היא לעולם תופיע כתכונה בכל ניסיון להגדיר מהו אדם. ואולם, מה שהופך את התכונה הזו לייחודית היא העובדה שהיא מקפלת בתוכה בעיקר את הייחוד המוסרי של האדם, ולאו דווקא היותו של האדם יצור רציונלי, או יציר נברא שניחן ביכולת ללשון ושפה ותכונות נוספות המבדילות אותו מיתר בעלי החיים.

בדיוק במובן זה אנושיות היא היכולת הטבועה בנו להבחין בין הטוב לרע, אבל להבחין בו לא מפני שאנו מחויבים למסורת ולקוד תרבותי שבמסגרתו אנו חיים ופועלים, אלא מפני שאנו פונים לדבר הראשוני ביותר שמגדיר אותנו כבני אדם. על האנושיות אנו נסמכים בסופו של דבר כדי לזהות ולהכיר את מה שראוי שנעשה מבחינת מוסרית. בנוסף ליכולת לפעול בדרך מוסרית, במקרים שבהם אין אנו יכולים לסמוך על מסורת או כללים נתונים, אנו פונים לאנושיות כמקור הקבוע והבלתי משתנה המעניק לקביעות המוסריות תוקף מחייב שכנגדו אנו מחויבים תמיד לשוב ולבחון אותו.


ד"ר פיני איפרגן הוא מרצה במחלקה לפילוסופיה באונ' בר אילן ובמרכז שלם ועמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן.

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics