אוֹת בְּאוֹת – הצעה לפעילות שכבתית ליום השנה לרצח רבין

הצעה לבית מדרש כיתתי או שכבתי המבוסס על יוזמת אות באות. | כתבה: יעל ליפשיץ

הקדמה :

רצח ראש הממשלה רבין ז"ל חשף את המחיר הכבד של היעדר תרבות בריאה של מחלוקת, כפי שראוי שתתקיים במדינה יהודית ודמוקרטית. ראוי שיום השנה לרצח רבין יהווה מועד מרכזי לליבון  מחלוקות הקיימות בחברה הישראלית ויתרום ליצירת שיח מעמיק על הערכים המרכזיים העומדים בתשתית זהותנו.

יוזמת "אוֹת בְּאוֹת – דורשים שפה יהודית דמוקרטית", אשר פותחה במסגרת תוכנית בארי במכון הרטמן, מבקשת לקדם את תרבות המחלוקת תוך למידה בית מדרשית המפרשת ודורשת ערכים דמוקרטים ויהודים. היוזמה נולדה מתוך שאיפה ליצור שפה מחברת בין המציאות הישראלית המאתגרת לבין התרבות היהודית.

היוזמה מציגה עשרים ושניים ערכים העוקבים אחר עשרים ושתיים אותיות האל"ף- בי"ת העברי. כל אחד מהערכים מזמן התמודדות עם מחלוקת מסוימת, תוך הבנת המתח הערכי הנמצא במרכזה.

יוזמת אות באות, מזמינה אתכם- מורים ותלמידים, "להיות 'הרשות הדורשת'- דהיינו שותפים פעילים בלמידה שמקיימת הן את מצוות המעורבות האזרחית והן את הצו של היות חלק מהקהילה הפרשנית היהודית.מתוך יוזמת אות באות

באתר יוזמת אות באות תוכלו למצוא את כל האותיות והערכים שלהן. בתוך כל ערך תמצאו קובצי PDF המתאימים להדפסה לחלוקה לקבוצות או להקרנה בכיתה.

המהלך החינוכי שאנו מציעים כאן דורש כשעה וחצי לפחות ומתאים גם להרכב כיתתי וגם להרכב שכבתי.

פתיחה:

כשתעיינו במערכי יוזמת אות באות, תוכלו להבחין כי כל לימוד מתחיל בתרגיל פתיחה, שיש בו לעיתים גירוי משחקי או אינטלקטואלי והוא מציג בתמציתיות את נושא השיעור.

הדפיסו רשימה של ערכי יוזמת אות באות. תלו את כל ערכי יוזמת אוֹת בְּאוֹת על קירות החדר/הכתה. הזמינו את התלמידים להסתובב בין הערכים ולבחור ערך אחד שחשוב בעיניהם, או מסקרן אותם. לאחר מכן התקבצו בקבוצות (חברותות) קטנות.

הלימוד בחברותות הינו לב בית המדרש. הוא מאפשר להתעמק בשאלות המרכזיות ולרדת לפרטי הסוגיות. פעמים רבות הלימוד בחברותות מוביל ממציאות החיים אל הטקסט ובחזרה אל החיים. 

הסבירו בחברותות:

  • מדוע הערך חשוב בעיניכם או מה מסקרן בו.
  • כתבו 'שמש אסוציאציות' על הערך הנבחר: כתבו את כל הדברים שעולים לכם מיידית כשאתם חושבים על הערך הזה.
  • חשבו על מצבים/דוגמאות בהם הערך שנבחר בא לידי ביטוי באופן אישי במציאות חייכם. עם אילו ערכים אחרים הוא מתנגש?
  • האם יש לכם דוגמה לאופן שבו המחלוקת סביב הערך הזה באה לידי ביטוי בחברה הישראלית?

לימוד בית מדרשי בקבוצות:
(יש לחלק לכל קבוצה את המערך המודפס של הערך הנבחר שלה)

קראו את הפתיחה לשיעור הבית מדרשי והתנסו בפעילות הפתיחה.
• בתוך החלק 'הזמנה לבית מדרש' בחרו מקור אחד, קראו אותו והתייחסו לשאלות הנלוות לו.
• עד כמה הסכמתם או חלקתם זה על זה במהלך הלימוד? מה תרם יותר ללימוד שלכם המחלוקות או ההסכמות?

אסיף:

האסיף/הסיכום מאפשר לרכז ולאגד רעיונות, שאלות ומחשבות שעלו במהלך הלימוד. שאלות אופייניות לאסיף הינן:
– איזה טקסט דיבר אליכם או עצבן אתכם?
– עם איזה רעיון חדש / מחשבה חדשה אתם יוצאים מכאן?
– מה היה חסר בלימוד הזה?

במליאה של כל התלמידים נבקש מכל קבוצה להתייחס לשאלות הבאות:

  • מהו הערך בו התמקדתם? הסבירו מהי חשיבותו/ משמעותו לחיים בחברה דמוקרטית.
  • שתפו בתובנה או שאלה אחת שהתחדדה לכם תוך כדי הלימוד לגבי האופן בו ניתן להתמודד עם חילוקי דעות הקיימים כיום בחברה הישראלית.