תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

מגילת איכה – יותר מאשר קינה על החורבן

מאז כתיבתה ועד היום משמשת מגילת איכה כיצירה מכוננת לעיבוד או להתייחסות לאסונות שאירעו לעם ישראל במהלך ההיסטוריה. ד"ר אורית אבנרי התארחה ב"באים אל הפרופסורים", לקראת ט' באב
אורית אבנרי, אלכס צייטלין
ד"ר אורית אבנרי היא מנהלת מיזם התנ"ך ועמיתת מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. ד"ר אבנרי מרצה למקרא במרכז האקדמי שלם. קיבלה תואר ראשון ותואר שני מהאוניברסיטה העברית בירושלים. את עבודת התיזה לתואר שני עשתה בהנחייתו של פרופ' יאיר זקוביץ. את הדוקטורט כתבה בחוג לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן בהנחייתו של פרופ' אד גרינשטיין. מחקריה נוגעים לניתוח ספרותי אינטרטקסטואלי, תוך שימוש בתיאוריות פמיניסטיות לחקר המקרא. בעבר חינכה בפלך ולימדה תנ"ך שנים

אלכס צייטלין

11

את מגילת איכה נוהגים לקרוא בט' באב. הקהל יושב על הרצפה, לעיתים גם בחושך, ומנעים במנגינה מינורית את הקינה. במגילה, מקוננת בת ציון על עזיבתו הכואבת של האל ושואלת את עצמה ואותו מדוע זה קרה, מה ניתן לעשות, וכיצד להתמודד עם היעדרו של האל והחורבן הנורא סביב. זוהי מגילה מקומית מאוד, שנכתבה סביב אירוע טראומתי ודרמטי בתולדות העם.

מה מטרתה המקורית של המגילה הזו? האם לדבר את הסבל? לתת לו מילים? להציע הצעות תיאולוגיות ופילוסופיות? מה אפשר ללמוד מכך שהיא כתובה לפי א"ב? ומדוע הפרק האחרון כבר לא כתוב כך? מהי משמעותו של פסוק הסיום הקשה ואיך אפשר למצוא בנבואת ישעיהו תגובה לכך?

אלכס צייטלין מערוץ היוטיוב "באים אל הפרופסורים" משוחח עם ד"ר אורית אבנרי על המגילה, על אופן כתיבתה, על ההדהוד בינה ובין קינות קדומות מוכרות, ועל המשמעות המקופלת בין פסוקיה.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics