תמכו בנו
פתחו את השער – לכיתה ז'
שיעור חינוך לפתיחת שנת הלימודים ולקראת חגי תשרי - לכיתה ז' | כתבה: יעל ליפשיץ

השיעור "פתחו את השער" הוא שיעור חינוך לפתיחת שנת הלימודים ולקראת חגי תשרי, והוא מתאים לכיתה ז' (אך ניתן להעבירו גם בכיתות אחרות). בנוסף קיימת גירסה נוספת של אותו שיעור בשם "פתח לנו שער". גירסה זו מעמיקה יותר ומתאימה ללימוד בכיתות ח', במסגרת שיעורי תרבות יהודית-ישראלית. אנו מזמינים את המורים לצפות בשתי הגרסאות ולבנות את השיעור המתאים ביותר למסגרת ההוראה.


השער, אותו פתח בקיר או בחומה המאפשר לעבור ולהכנס אל מרחב / מקום אחר, הוא בעל משמעות מגוונת בשפה העברית ובייחוד על רקע חגי תשרי. השער הוא מרחב סיפי (לימינלי) המהווה מעבר בין שלב לשלב, בין מצב למצב או בין מקום למקום. לעיתים אנו מבקשים לשנות או להתאים משהו בעצמנו כשאנו עוברים בשער, ולעיתים, גם אם אין אנו מבקשים, המעבר בשער משנה אותנו.

בשיעור הזה נתמקד במשמעות של המילה / המושג 'שער' בחיינו. נעסוק בתפקידם של שערי עיר עתיקים ונתמקד בשערים פיזיים, ממשיים, המסמנים את פתח העיר, מתווים את גבולותיה ומגדירים את אופייה (עוצמתה, ההיסטוריה שלה, הרושם שהיא מבקשת ליצור). אחר-כך נעבור לשערים בזמן ונאיר את שער פתיחת שנת הלימודים, נפתח שערים אישיים, נתייחס למושג "לפתוח שער" ונחתום בעיצוב שערים כתתיים.

תרגיל פתיחה:

לפניכם תמונות מגוונות של שערים בערים עתיקות בארץ ובעולם (לחצו על התמונות להגדלה). התבוננו בתמונות וחשבו:

  • מהו תפקידם של השערים? נסו להתייחס לשניים, שלושה תפקידים לפחות.
  • מה מאפיין אותם מבחינה מבנית וארכיטקטונית?
  • מה מיוחד בכניסה לעיר דרך שער?
  • מה ניתן ללמוד על עיר בה יש שער?


שער יפו
שער רוטנבורג

שער טיטוס   שער באב אגנאו

שער קלן ההנטור  שער הולסטנור שער ברעם שער ברנדנבורג שער שכם

  • אילו סוגי שערים אתם מכירים בחיים (שער כדורגל, שערי הבורסה, שער חליפין, שער הדולר….)?
    מה הדומה / שונה בין השערים בהם עסקנו לבין סוגי השערים הללו?
  • חשבו מהו הקשר בין "שער", "שיעור" ו-"השערה". לשלושתם אותו שורש אך משמעותם שונה. מהי הזיקה ביניהם?

פתחו את השער- שער השנה החדשה שלי

חגי תשרי הקרבים ובאים עשירים בהתחלות חדשות ובמעברים. אנחנו עוברים מכתה לכתה ומבית ספר לבית ספר. החגים מאפשרים לנו לעבור בשערי שנה חדשה הממתינה לנו שנצעד בה. דפי היומן ריקים ומאפשרים לנו לצפות, לקוות ולחלום – איך תראה השנה שלנו?

אנחנו מזמינים אתכם לעצור בשער זמן – שער השנה – המכיל גם את פתיחת שנת הלימודים והחגים שיגיעו בעקבותיו, לחשוב ולדמיין – איך יראה השער שלי?

(למורה: אנחנו מציעים שהתלמידים יעצבו / ייצרו את שער השנה שלהם. בהמשך נבקש להוסיף מאפיינים מתאימים לשער האישי.)

האזינו לשיר 'פתחו את השער' של קדיה מולודובסקי בביצוע של שלמה ארצי. תוך כדי ההאזנה לשיר, דמיינו את השער המתואר. מה מאפיין את השער בשיר? (פשוט? מפואר? מי פותח אותו? וכו'…).

האם הלחן של השיר מאפיין גם הוא את סוג השער שאתם מדמיינים? הסבירו.

(לשיר קיימים ביצועים רבים נוספים – חפשו "פתחו את השער" ביוטיוב).

פִּתְחוּ אֶת הַשַׁעַר
מילים: קדיה מולודובסקי, תרגום: פניה ברגשטיין, לחן: נחום נרדי

פִּתְחוּ אֶת הַשַׁעַר, פִּתְחוּהוּ רָחָב,
עֲבֹר תַעֲבֹר בּוֹ שַׁרְשֶׁרֶת זָהָב:
אַבָּא, וְאִמָא, וְאָח, וְאָחוֹת,
וְחָתָן וְכַלָה בְּמֶרְכֶּבֶת קַלָה.

פִּתְחוּ אֶת הַשַׁעַר, פִּתְחוּהוּ רָחָב,
עֲבֹר תַעֲבֹר בּוֹ שַׁרְשֶׁרֶת זָהָב:
סַבָּא, וְסַבְתָא, וְדוֹד, וְדוֹדָה,
וּנְכָדִים וְנִינִים בְּמִרְכֶּבֶת פְּנִינִים.

פִּתְחוּ אֶת הַשַׁעַר, פִּתְחוּהוּ רָחָב,
עֲבֹר תַעֲבֹר בּוֹ שַׁרְשֶׁרֶת זָהָב:
אַגָס, וְתַפּוּחַ, וּדְבַשׁ לְקִנוּחַ,
וְרָקִיק זְהַבְהַב עַל צַלַחַת זָהָב.

משימה לדיון כיתתי לאחר ההאזנה לשיר:

  • בכל אחד מהבתים חוזרת הבקשה: "פתחו את השער פתחוהו רחב". באיזה טון, לדעתכם, נאמרת בקשה זו (שמחה, ציווי, אילוץ, יהירות, תחנון, גאווה וכו'…)?
    הסבירו את תשובתכם, תוך שימוש במילות השיר.
  • מי או מה עובר בכל אחד מבתי השיר? מהו הקשר בין מי שעובר בשער בשני בתי השיר הראשונים?
  • איך ניתן להסביר בקשה כי בשער יעברו: "אגס ותפוח ודבש לקינוח"? מה הם מייצגים? מה הקשר שלהם לא.נשים העוברים בשער בשני הבתים הראשונים?
  • מצאו שלשה הבדלים בין השער המופיע כאן לבין השערים שהופיעו בתרגיל הפתיחה. באיזה שער אתם מעדיפים לעבור?

משימה אישית:

  • אילו 'שערים' פתוחים בכם בתחילת השנה והייתם רוצים שישארו פתוחים?

(למורה: ניתן ליצור רשימת שערים – רצון ללמוד, שמחה, רצון להכיר, להתמיד, לתרום, סקרנות, פתיחות, חברותיות וכדומה, ולאפשר לתלמידים לבחור מתוך 'בנק השערים'. ניתן להוסיף אותם לשער השנה החדשה שלי בכתיבה או ציור.)

  • שימו לב כי המשוררת מתארת "שרשרת זהב" משלה שתעבור בשער: "אבא ואמא ואח ואחות…". את השרשרת היא מדגישה באמצעות ו' החיבור. מהי שרשרת הזהב שלכם? את מי או מה אתם מבקשים לחבר זה לזה ולבקש שיעברו יחד איתכם בשער?
  • מוזמנים לצייר / לכתוב ולהוסיפם לשער שלכם.

דיון בזוגות ובמליאה:

  • מי פתח לכם שער בזמן האחרון, איפשר לכם להכנס, להשתלב, לחוש חלק ממשהו?
  • מתי אתם פתחתם שער למישהו אחר?

למורה: ניתן ליצור שרשרת של כל השערים האישיים ולתלות בכתה.

פותחים שערים כיתתיים:

חודש אלול ידוע כחודש האחרון בשנה העברית. ישנה תפיסה הרואה את החודש הזה כפרק זמן המאפשר לקיים חשבון נפש על מעשינו בשנה האחרונה, על מנת להשתפר לקראת בואם של ראש השנה ויום הכיפורים. יש הרואים את חודש אלול כחודש בו תלויה כל השנה החדשה שלפנינו.

"חודש אלול הוא התחלת השנה החדשה, והוא השער שכל השנה החדשה תלויה בו, שלפי מידת ההכנה בחודש אלול נקבעה כל השנה".נתיבות שלום, הרב שלום נוח ברזובסקי

  • "חודש אלול הוא שער לשנה החדשה" – האם חשובה בעיניכם הכנה לקראת השנה החדשה?
  • אילו פעולות הכנה לשנה החדשה אתם מכירים ומה משמעותן?

עבודה בזוגות:

לפניכם תיאור מגוון של פעולות הכנה לקראת שנת הלימודים, התמקדו בשתי פעולות הכנה מתוך הרשימה, או נסחו פעולות הכנה שלכם, והסבירו כיצד פעולות אלה מסייעות לכם לפתוח בהצלחה את שער השנה החדשה:

הכנת הילקוט | תשלום שכר לימוד | שיחה עם מבוגר/ת משמעותי/ת | קבלת מידע לגבי המחנכ/ת והמורים | מידע לגבי התלמידים/ות בכתה | קניית תלבושת אחידה | הבטחה עצמית ללמוד טוב יותר השנה | קניית בגדים | קניית ציוד לימודי | ציפיות להצליח מבחינה חברתית | עידוד ודירבון עצמי להתחיל את שנת הלימודים | ניצול ימי החופש האחרונים | בדיקת ימי החופשה הקרובים.

משימה כיתתית:

התחלקו לקבוצות וחלקו ביניכם את אותיות ה- א-ב (ניתן לתת לכל קבוצה פתק עם האותיות שלה. יש לדאוג שלכל קבוצה יהיו אותיות שונות). חשבו על שם של שער המתחיל באות המתאימה, שלדעתכם, יוסיף לכיתתכם בשנה זו. מוזמנים ליצור קולאז' יצירתי לשער שיצרתם וברכה מיוחדת למימוש הכוחות הגנוזים בו . (מוזמנים להעזר במילים וביטויים שהופיעו בטקסטים הקודמים)

לדוגמה :
ח – שער חמלה
י – שער יצירתיות
כ – שער כתיבה וקריאה
ל – שער לכידות