קהילת המורים "חברותא חיפאית", ובשמה המתחדש "קהילת מורי חיפה והצפון", הינה פרי שיתוף פעולה בין תכנית בארי של מכון הרטמן, מנהל החינוך בעיריית חיפה ומשרד החינוך.
הקהילה מתקיימת במשך חמש שנים בהובלתה של עדי אפל טל והשנה חבר להנחייה יהודה טאובמן.
בשנת הלימודים תשפ"ב קהילת המורים פתחה את שעריה לרכזי בארי ומורים מובילי תו"מ מבתי הספר העל יסודיים בצפון, שביקשו להצטרף לקהילת מורים לומדת ולהוביל את תחום התרבות היהודית הישראלית.
כחלק מתפיסת קהילת המורים, תהליך ההכשרה אינו מוגבל לשנה אקדמאית אחת ולכן כפועל יוצא בקהילה שלנו חברים מורים בעלי ותק לצד מורים חדשים. עד כה עסקה הקהילה בלוח השנה העברי והישראלי ובסוגיות הקשורות בזהות האישית והמקצועית ובזהויות השונות בחברה הישראלית.
לאור המאורעות הקשים שפרצו בערים מעורבות כתגובה ל"שומר החומות" החלטנו גם השנה לעסוק באתגריה של החברה הישראלית דרך פריזמה של יהדות ודמוקרטיה. דנו ביסודותיה הרעיוניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, עמדנו על המפגש המתוח שבו ניצבים זה מול זה ערכים שונים ולעתים סותרים ובחנו מחלוקות כבדות משקל, המעסיקות את העם היהודי בכלל ואת החברה הישראלית בפרט. עסקנו במפגש המורכב של תפישת העולם היהודית ותפישת העולם הדמוקרטית, דנו ברעיון של בריאת האדם בצלם אלוהים, שוחחנו על "כבוד האדם" מבריאת העולם ועד זכויות האדם.
תחת הכותרת "חביב אדם שנברא בצלם" סיירנו בבית-הגפן בחיפה ושאלנו כיצד יוצרים שותפות חברתית חדשה בישראל? צפינו בפרק מהסדרה "שעת אפס" ובאמצעותו דנו בסוגיות של חופש הביטוי, ההבדל בין חינוך פוליטי ואידאולוגי ובררנו מהם גבולות השיח בקהילה הבית ספרית של כל אחד ואחת מאיתנו. למדנו על היחס לגר ועמדנו על הרעיון המרכזי של הכנסת האורחים כתשתית ערכית שעשויה לסייע לנו בהכרעות פוליטיות אקטואליות ביחס לשאלת הפליטים מאוקריינה שמתדפקים על דלתנו.
יצאנו לסיור בחצר האחורית של תל אביב ופגשנו עם הקהילות המגוונות בדרום ת"א . התחלנו בשכונת שפירא והתוודענו ליוזמות חברתיות קהילתיות שקיימות בשכונה למגוון האוכלוסיות המתגוררות בה. פגשנו נשים אריתראיות בטקס הבונה, למדנו על עמותת קוצ'טה" המאפשרת לנשים ארתריאות שנמלטו מביתם לעסוק ולהתפרנס ממלאכות יד. בקרנו בתחנה המרכזית ועמדנו על המחיר הכבד שגובה המבנה הנטוש מתושבי השכונה. סיימנו בביקור בכנסיה של האב ג'רמיה שהגיע מניגריה לדרום ת"א כדי להקים קהילה למבקשי המקלט אותה הם מקיימים באופן עצמאי. לאורך הסיור קבלו המשתתפים משימה לתעד ולהנציח באמצעות צילום תובנה או למידה משמעותית.
לצד ההתנסות בלמידה משותפת בחברותא קהילת המורים היוותה מעבדה להתנסות חינוכית, במסגרתה עבדנו ושוחחנו על סוגיות ודילמות פדגוגיות, שכללנו מיומנויות הוראה ונעזרנו בפרוטוקול של היוועצות עמיתים כדי ללמוד מאתגרים ולהרחיב את ארגז הכלים החינוכי שלנו.