/ תוכנית בארי

שיעור שלישי – קדושתה של ירושלים לשלוש הדתות

כיצד באה לידי ביטוי קדושתה של ירושלים ביהדות, באיסלאם ובנצרות? | כתב: אסף סיני

קדושתה של ירושלים

ירושלים היא עיר הבירה של מדינת ישראל. בנוסף על היותה העיר הגדולה ביותר במדינה, ירושלים היא גם מהערים העתיקות בישראל ובעולם בכלל, וכבר בעת העתיקה שימשה כמרכז דתי ורוחני. ממצאים ארכיאולוגיים רבים מצביעים על כך שכבר לפני למעלה מאלפיים וחמש מאות שנה היו בירושלים מוסדות פולחניים ושלטוניים, וישבה בה צמרת ההנהגה המדינית והרוחנית של עם ישראל.

מאז ועד היום יוחסו לירושלים שלל מסורות כמו עקֵדת יצחק, צליבת ישו ותחייתו מחדש ועליית מוחמד למרוֹמים, שהפכו אותה למקודשת בעיניהם של יהודים, מוסלמים, נוצרים ובני דתות אחרות. ישנם בירושלים גם אתרים מקודשים רבים, ובהם הכותל המערבי והר הבית, מסגד אל-אקצא וכנסיית הקבר, שהופכים אותה למוקד עלייה לרגל עבור שלוש הדתות המונותאיסטיות.

במאות השנים שקדמו לקום המדינה, כאשר רוב מוחלט של יהודי העולם חי מחוץ לגבולות הארץ, נותרה ירושלים סמל לשאיפה של העם היהודי לעצמאות ולריבונות בארצו. במסורת הדתית בולטת ירושלים באִזכורים רבים בטקסטים דתיים שונים ובסידור התפילה, ובמיוחד באיחול "לשנה הבאה בירושלים הבנויה", שבו נוהגים יהודים לברך זה את זה בסיום ליל הסדר ובצאת יום הכיפורים.

גם בעת החדשה, לאחר שמרבית היהודים אימצו אורח חיים חילוני, לא אבד מעמדה של ירושלים כעיר הקודש. אפילו שמה של התנועה הציונית, שפעלה להקמת המדינה לאורך המחצית הראשונה של המאה ה-20, מתוך אידיאולוגיה חילונית ולאומית, נגזר מתוך אחד משמות העיר ירושלים: ציון.

מהי קדושה? כיצד הופך מקום לקדוש? כיצד באה לידי ביטוי קדושתה של ירושלים ביהדות, באיסלאם ובנצרות? איזה מקום תופסת ירושלים בחזון של נביאי ישראל ומנהיגיה לעתיד טוב יותר? בשאלות אלה, ובשאלות נוספות הקשורות למעמדה של ירושלים כ"עיר הקודש", נדון בשיעור שלפניכם.

פעילות פתיחה: קדושה ומקומות קדושים

1. לפניכם תמונות של שישה אתרים קדושים לבני אמונות שונות ברחבי העולם.
(למורה: ניתן להוריד מצגת עם התמונות והטקסטים)
קראו את המידע על כל אחד מהמקומות הקדושים, וענו על השאלות שבעקבותיהם:

מנזרי מֶטֶּאוֹרָה, יוון

פירוש השם ביוונית הוא "תלוי באוויר". המנזרים האורתודוקסיים מהמאה ה-11 במטאורה שוכנים בפסגות של סלעים בגובה של יותר מ-300 מטרים מעל העמקים שמסביב. כיום רק ארבעה מתוך 24 המנזרים עדיין בשימוש של הקהילות הדתיות. המקום הוגדר כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו (ארגון החינוך והתרבות של האו"ם), ומבקרים יכולים כיום להגיע לשם בעזרת מדרגות שנחצבו בסלעים.

 

המנזר התלוי (מקדש שואנקונג), סין

מנזר שואקונג

אף שהוא נראה חסר יציבות, שכן הוא שוכן בצידו של צוק אנכי, המנזר התלוי, המצוי בסמוך להר הנג בסין, שורד כבר למעלה מ-1,500 שנה. המקדש נבנה בעזרת בסיס של קורות שהוחדרו לתוך הסלע. המיקום התמוה נבחר כנראה כדי להגן על המקדש פני גשמים ושלגים. מלבד הייחוד האדריכלי שלו, המנזר התלוי מפורסם גם בהיותו המקדש היחיד שמשלב בתוכו את כל שלוש תורות החיים המסורתיות של סין: קונפוציוניזם, בודהיזם וטאואיזם.

 

סְטוֹנְהֶנְגְ', אנגליה

MINOLTA DIGITAL CAMERA
MINOLTA DIGITAL CAMERA

אמנם בממלכה הבריטית קיימים עוד כמה מעגלי אבן עתיקים, אך סטונהנג' הוא המפורסם מכולם וחייב את הפופולריות שלו למיסתורין שסביבו.
המבנה בן 5,000 השנים שימש כנראה את הדרואידים, כוהני הדת הפגאנית שקדמה לנצרות באירופה, אך עד היום לא התבררה צורתו הייחודית: מקדש, לוח שנה ענק, מצפה כוכבים או הכול יחד.
ביום מפנה השמש, ה-21 ביוני, מגיעים המוני אנשים למקום כדי לצפות בזריחה מבעד לאבנים הענקיות, ובימים רגילים ניתן לצאת למסע רגלי לאורך מסלול של כ-48 ק"מ מסטונהנג' לאוובורי (Avebury) – מעגל האבנים הגדול בעולם.

 

מַאצ'וּ פִּיצ'וּ, פרו

מאצ'ו מאצ'ו

מאצ'ו פיצ'ו הייתה עיר קדושה לאנשי האינקה, ממלכה ששגשגה באמריקה הדרומית לפני הכיבוש האירופי. היא התגלתה ב-1911 על ידי חירם בינגהם, מגלה ארצות והרפתקן אמריקני, והדמות שעל פיה נוצרה דמותו של אינדיאנה ג'ונס.
מאצ'ו פיצ'ו מושכת אליה מטיילים רבים, גם בגלל הנוף האנדי המרהיב שעוטף אותה וגם בגלל המסתורין שאופף אותה. היא ממוקמת בין צוקים תלולים ויש בה מקדשים ומתקני דת שונים. אחת מהם היא אבן מיוחדת, שתושבי הממלכה הקדומה האמינו כי אם נערה מטילה עליה שתן ניתן לדעת אם היא בתולה.
מאצ'ו פיצ'ו נמצאת ב"עמק הקדוש", אזור גדוש באתרים שמכילים חלק מהמיתולוגיה של אותה תרבות אבודה.

 

וַארַאנְסִי, הודו

ואראנאסי

העיר ואראנסי שוכנת על גדות נהר הגַנְגֶס הקדוש – שהוא גוף המים הקדוש ביותר להינדואיסטים, ומוצאותיו בהרי ההימלאיה. העיר היא אחת העתיקות בעולם, ומשמשת כבירה הרוחנית של ההינדואיסטים שמאמינים שהנהר העובר בה הוא למעשה אֵלָה שמסוגלת לשטוף את חטאי המין האנושי.
כמות האנשים שנוהרים לעיר כדי להיקבר בה מתחרה רק בכמות האנשים שבאים לטייל בה וליהנות מהטקסים הדתיים המרתקים לכבוד האלה פרוואטי ומסצנת המוזיקה המסורתית המפותחת שבה.

 

סֶדוֹנָה, אריזונה

סדונה

הקדוּשָה המיוחסת לסדונה טמונה ב"מערבולות" (vortexes) – מושג שטבעה המדיום פייג' בריאנט ב-1980 כדי להסביר את "כיסי האנרגיה" שיוצרים את תחושת השלווה והריכוז שרבים מתארים לאחר הגיעם לאזור המדברי.
מאז הפכה סדונה למוקד עלייה לרגל של קהילת הניו-אייג' אפשר למצוא בה מרפאים, מורים, קורסים למדיטציה וסדנאות רוחניות שונות.


 

א. בחרו שלושה אתרים וכתבו: מדוע זהו מקום קדוש? מה הופך את המקום לקדוש? ממה נובעת קדושתו של המקום?

ב. האם לדעתכם ישנם מקומות קדושים יותר ממקומות אחרים?

ג. היזכרו במקום קדוש שביקרתם בו. תארו את המקום בקצרה וכתבו: למי המקום קדוש? ממה נובעת קדושתו?

ד. חלק מהאתרים המוצגים קדושים לדתות שכבר אינן חלק מהתרבות האנושית. לדעתכם, האם קדושת המקום היא דבר שהיה ויישאר לאורך כל הזמנים, או שישנם מקומות שהקדושה שלהם היא זמנית?

2. כתבו ערך מילוני קצר למושג "קדושה".

3. לפניכם הגדרה למושג "קדושה" מתוך לקסיקון 'מקרא' של אתר מט"ח. קראו אותה והשיבו לשאלות שבעקבותיה:

המשמעות של השורש קד"ש היא: להבדיל, להבחין, להפריד. מקור הקדוּשה באלוהים, וכל מה שמיוחד לאלוהים או לעבודת האל הוא "קדוֹש". הקדושה היא תכונה שנמצאת בחפצים, במקומות, בזמנים ובדמויות מסוימות. כל מה שמחוץ לתחום הקדושה הוא "חוֹל". ביטול הקודש או פגיעה בו נקראים "חילוּל הקודש", ונחשבים לחטא חמור.

לקסיקון מקרא , אתר מט"ח

א. מה מאפיין את המושג "קדושה"? במה דומה ובמה שונה הגדרה זו מההגדרה שלכם? האם אתם מסכימים או מתנגדים להסבר המושג "קדושה" שהוצג? הסבירו.

ב. האם האתרים שהוצגו בתמונות הם אכן מקומות קדושים, לפי ההגדרה של הלקסיקון? הסבירו.

4. לפניכם קטע מתוך מאמרו של של צבי ורבלובסקי על קדושתה של ירושלים. קראו אותו והשיבו לשאלות שבעקבותיו:

אחת הדרכים שבהן חוותה האנושות את חוויית הקדושה היא בהתייחסות לגורם הזמן (כלומר, למועדי קודש): יש ארצות שנתקדשו בשל הקשר המיוחד של קבוצות אנושיות אליהן. יש מקומות שנתקדשו בשל קיום מסורות והתרחשות מאורעות קדושים בהם (כגון התגלות אלוהית או מעשי ניסים). ערים קדושות, להבדיל ממקומות קדושים, קדושתן באה להן מסיבות שונות ומגוונות: התרחשויות מיוחדות ונסיבות היסטוריות, מציאות קוסמית מיוחדת או מסורות מיתולוגיות. לעתים קשורה קדושתן לחפץ השוכן בהן. במקרים אחרים הקשר הוא למבנה או לאתר מקודש, כגון הערים מכה, רומא, בנארס [ואראנסי] שבהודו ועוד.

ר" י צבי ורבלובסקי, "ירושלים כעיר מקודשת לשלוש הדתות", מינהל חברה ונוער – מאגר מידע ארצי

א. לפי הכותב, מקומות הופכים להיות בעלי משמעות קדושה בדרכים שונות. מהן אותן דרכים, והאם יש שוני בין התיאור שבקטע ובין חוויית הקדושה לפי הגדרת הלקסיקון המקראי שהוצג בשאלה 3?

ב. ורבלובסקי טוען שערים מתקדשות עקב התרחשויות, מסורות או אירועים שונים. האם יכול להיות שעיר מסוימת תהיה קדושה לדתות שונות זו מזו?

ג. ירושלים נחשבת כעיר קדושה בעיני מיליוני מאמינים. כתבו שלושה אירועים הקשורים במסורת התקדשותה של ירושלים לכל אחת משלוש הדתות – יהדות, נצרות ואיסלאם.

 


 

לדף הלימוד – קדושתה של ירושלים

שער לפעילות - קדושתה של ירושלים

 

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics