שיעור שני – ירושלים כמוקד עליה לרגל

מה המשמעות של העליה לרגל ומה המניעים לעלות לירושלים?

עליה לרגל לירושלים

פעילות פתיחה:

1. ספרו על מסע משמעותי שעשיתם. נסו לתאר אותו בכמה משפטים (מומלץ לצרף תמונה אחת מהמסע).

נקודות למחשבה:

  • מה חשוב בעינינו יותר – הגעה ליעד או החוויות שעברנו בדרך?
  • מה השפיע על המסע? נסו להיזכר בהכנות למסע, במפגשים עם אנשים, מקומות וחוויות מהמסע.

2. ירושלים היוותה בכל הדורות מוקד של עלייה לרגל. צפו בסרטון הבא, העוסק במניעים שונים של עלייה לרגל לירושלים:

א. מה מניע אנשים לעלות לירושלים?

ב. אילו מאפיינים של ירושלים עולים מתוך הסרטון?

ג. המזמור שלפניכם מתאר את חוויית עולי הרגל לירושלים בתקופת התנ"ך. מצאו את ההקבלות בין ירושלים המתוארת בסרטון, לבין המתואר במזמור. שימו לב למילים המודגשות:

שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד
שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ.
עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלָ‍ִם.
יְרוּשָׁלַ‍ִם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו.
שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'.
כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד.
שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלָ‍ִם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ.
יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ.
לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ.
לְמַעַן בֵּית ה' אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ.

(תהילים, מזמור קכ"ב)

 


 

לדף הלימוד – ירושלים כמוקד עליה לרגל

שער לפעילות ירושלים - עליה לרגל