/ תוכנית בארי

ירושלים שלי – לחטיבת הביניים

סדרת שיעורים בנושא ירושלים לחטיבת הביניים לכבוד "שנת אחדות ירושלים" | כתב: יהודה טאובמן

באנר ירושלים שלי

שנה"ל תשע"ז הוכרזה על ידי משרד החינוך כ"שנת אחדות ירושלים".

אין אדם הנשאר אדיש למשמע השם ירושלים. קשת שלמה של רגשות ואסוציאציות נכרכים בעיר ובכל הקשור אליה – מאוהבים-קנאים מוכי "סינדרום ירושלים", דרך תושבים החיים בה ועד אנשים שעצם שמה מעלה בהם רגשות מעורבים וקשים של אלימות, קדושה, דם ודמעות.

"שנת אחדות ירושלים" היא הזדמנות חינוכית ייחודית ללבן מחלוקות ולברר סוגיות שונות הקשורות בירושלים, ובעיקר לחבר את התלמידים אל ירושלים כעיר ממשית וכסמל יהודי ואוניברסלי.

סדרת השיעורים העוסקת בנושא ירושלים לחטיבת הביניים מבוססת על הרצון לחזק את החיבור ולהעמיק את ההיכרות עם המושג "ירושלים שלי". השיעורים שלפניכם מזמנים מגוון צורות של לימוד – ידע ורגש, היכרות וחוויה, שמטרתם לגרום לתלמיד ללמוד ולהתחבר אל ירושלים הממשית והסמלית לדורותיה.

שיאו של התהליך הלימודי – כך אנו מציעים – יהיה סיור בעיר במוקדים חשובים וביקור באתרים ומקומות שנלמדו בשיעורים.

שתי ירושלים קיימות בתודעה ההיסטורית והעכשווית: "ירושלים של מעלה" – המופשטת, הרוחנית, ההיסטורית – מושג וסמל של מקום המהווה מחוז החפץ והגעגועים של היהודים במאות (וכמעט אלפי) השנים שחלפו; ובד בבד "ירושלים של מטה" – זו הממשית, שאנו גרים בה, מבקרים בה, מנהלים בה חיי חול וקודש, על היופי שברחובותיה הציוריים וסמטאותיה הקסומות וגם זו שמורגש בה מתח דתי ולאומי, מעין לוע הר געש המתפרץ מדי פעם ומאיים להטביע את יושביו באש ובדם.

מערך השיעורים המוצע כאן לתלמיד חטיבת הביניים בנושא ירושלים, מורכב משיעור פתיחה ומפגש ראשוני, ואחריו שלושה שיעורים, המתמקדים כל אחד בנושא מרכזי הקשור לירושלים, זו של מעלה וזו של מטה.


כי שמך צורב את השפתיים☜ שיעור ראשון: "כי שְׁמֵךְ צורב את השפתיים" – ירושלים בראי שמותיה

לימוד על שמותיה המרובים של ירושלים – מה הם השמות? מדוע רבים כל כך שמותיה של העיר? ומה ניתן ללמוד מהם על אופייה וייחודה של העיר?

למעבר לשיעור


עליה לרגל☜ שיעור שני: "עלייה לרגל"

בלימוד זה נתמקד בגעגועים לירושלים – ציון (וארץ ישראל כולה) ובחלום היהודי בין מאות השנים להגיע לירושלים. נלמד גם על העלייה לרגל ההיסטורית ונשאל האם עדיין עולים לרגל בימינו (במסגרת חגיגות בר מצווה ובת מצווה, טיולים שונים, וכו').

למעבר לשיעור


קדושת ירושלים☜ שיעור שלישי: "ירושלים הקדושה" – קדושתה של ירושלים לשלוש הדתות

הלימוד יתמקד בקדושתה של ירושלים לשלוש הדתות. מהו מקום קדוש? מדוע מקום מסוים קדוש ואחר לא? כיצד באה לידי ביטוי קדושתה של ירושלים ליהדות, לנצרות ולאיסלאם. נלמד המורכבות הגלומה בקדושה משותפת זו. ההתעמקות בפניה השונים של ירושלים תכלול היכרות עם החזונות השונים ל"אחרית הימים" בעיר המקודשת.

למעבר לשיעור


בירת ישראל☜ שיעור רביעי: "ירושלים בירת ישראל"

בלימוד זה נתמקד בשאלות: מהי בירה, מהו תפקידה ומה הופך עיר לבירה? מדוע נבחרה ירושלים לבירת ישראל? נכיר את המוסדות הלאומיים הפעילים היום בירושלים הבירה: הכנסת, בית המשפט העליון, הר הרצל, 'יד ושם': רשות זיכרון השואה והגבורה ועוד.

למעבר לשיעור


עלייה לירושלים

שיאו של התהליך הלימודי יהיה "עלייה לרגל" לירושלים, בצורת סיור כיתתי בעיר הבירה. באירוע זה יבואו לידי ביטוי הנושאים שנלמדו בכיתה. בנוסף, תוכלו להיעזר בהצעה שלנו לסיור הכוללת הפעלות המערבות את התלמידים בהכנה ובהעברת חלקים שונים ביום זה.

תכנית הלימוד בנויה בצורה מודולרית, כך שניתן ללמד את כל פרקיה בזה אחר זה, אך אפשר גם להתמקד רק בחלק מהם, בהתאם למגבלות ולזמן המוקדשים ללימוד.

אנו מאחלים לכם לימוד פורה, מהנה ומשמעותי!

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics