/ תוכנית בארי

מה לי ולחג המולד?

פעילות מבוססת דיון בנושא סממנים נוצריים במרחב הציבורי בבית הספר | כתבה: יעל גרוס רוזן

 

עץ חג המולד

ב-25  לדצמבר חוגגים נוצרים בכל העולם את חג המולד. עץ האשוח המקושט הוא אחד הסממנים הבולטים, המובהקים והאטרקטיביים של חג זה.

בשנים האחרונות יותר ויותר עצים כאלה נמצאים במרחב הציבורי הישראלי, במקומות בהם ישנה אוכלוסיה נוצרית כמובן. בחלק מן המקרים העץ מציין את הנובי גוד שנחגג על ידי רבים מיוצאי ברית המועצות, בחלק מן המקרים העמדת העץ המקושט היא אמירה מסחרית או תיירותית.

בשיעור שלפנינו בחרנו לבדוק – מה יקרה אם יופיע עץ חג המולד אצלכם בבית הספר?

לצורך השיעור אספנו תגובות אמת מאנשי חינוך ותלמידים. השמות בדויים אך העמדה המוצגת בהם אותנטית. מטרת השיעור היא לקיים דיון על שאלות של רשות הרבים, זהות ותרבות, הכלה והדרה, ולבדוק מה ההעמדה או ההסרה אומרת עלינו?

מהלך השיעור

נפתח בהצגת האירוע:

הגעתם לבית הספר ומצאתם שברחבה המרכזית עומד עץ חג המולד מקושט כדבעי.

  • איך תגיבו? מה דעתכם האישית על כך?
  • הצוות מתלבט מה הצעד הנכון לעשות. אתם נציגי התלמידים – הביעו דעתכם. מהי עמדתכם כנציגי התלמידים?

את הדיון ניתן לקיים כשיחה מקוונת באמצעות Padlet או וואטסאפ. אם יש מקרן בכיתה מומלץ להקרין בזמן אמיתי את קבוצת הווצאפ בה מתנהל הדיון, או את לוח Padlet. היתרון של שיטה זו היא שכל תלמיד צריך לנסח את עמדתו בכתב בצורה בהירה ותמציתית, ואין תחרות צעקות. כמו כן יש תיעוד של העמדות ואפשרות לחזור אליהן.

את העמדות והתגובות שאספנו מראש ניתן להציג לתלמידים כיחידה, ולהזמין תלמידים להמשך שיחה או שאפשר לבחור 2-3 עמדות שונות כפתיח ואז "לשתול" עוד דעות תוך כדי הדיון, בעיקר אם התחושה היא שהכל נע לכיוון מסויים.

להורדת קובץ עם העמדות שאספנו לחצו כאן

Padlet הינו אתר המאפשר יצירת לוחות מודעות. כדי להשתמש באתר צריך לפתוח חשבון (יש אפשרות לחשבון חינמי), ולפתוח לוח מתאים לדיון. שימו לב להגדיר את הלוח כציבורי עם אפשרות להוספת הודעות, כדי לאפשר לתלמידים להשתתף בדיון.
.
לצורך השיעור הכנו עבורכם לוח עם תמצית של עמדות שונות. ניתן להעתיק את הלוח שלנו ללוח שלכם על ידי כניסה לכתובת https://padlet.com/beeri_hartman/cfa4ffjr2p0y והעתקת הלוח שלנו על ידי בחירה ב Remake. שימו לב לסמן את תיבת הסימון "Copy posts" כדי לקבל את התוכן.

המלצה לעיון: המאמר חיקוי והתבוללות של אחד העם על סוגים שונים של השפעה.

  • אחד העם מבחין בין חיקוי התבטלות לחיקוי תחרות. איזו מההגדרות מתאימה לחגיגת חג המולד הישראלית? איזה מצב של האומה משתקף בבחירה לחגוג לדעתו?
  • האם מי שחוגגים את חג המולד או הסילבסטר בישראל הם חקיינים? האם באמת החיקוי הזה פסול?

שיעורים נוספים שפירסמנו בעבר בנושא זה:

  • עץ אשוח בחנוכה?! – שיעור על עץ אשוח במרחב הציבורי בעקבות עץ שהוצב ברחבת הטכניון בשנת 2016
  • נובי גוד ישראלי – שיעור חינוך על חג הנובי-גוד ומשמעותו ליוצאי ברית המועצות לשעבר.
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics