/ תוכנית בארי

אהבה או התבוללות?

שיעור חינוך בעקבות חתונת לוסי אהריש וצחי הלוי | כתבה: יעל גרוס רוזן

לפני כחודש נישאו השחקן צחי הלוי והעיתונאית לוסי אהריש. החתונה המתוקשרת של שני הידוענים עוררה דיון לא פשוט בחברה הישראלית. שאלות על יהדות ויהודיות, ומושגים כמו התבוללות והמשכיות של העם היהודי הפכו לנושא לבחינה ולויכוח. גם שאלות הישראליות התעוררו: מה הופך אותנו לישראלים? מה המכנה המשותף? האם הוא חוצה הבדלי שפה, דת?

בשיעור שלפנינו ניסינו לפתוח את הדיון ולשמוע קולות שונים מתייחסים לסוגיה באופן מנומק. בחרנו לא להכריע בשאלת ההחלטה, אבל כן לבחון אותה ולספק לתלמידים את האפשרות להגיע לעמדה מנומקת, משלהם.

פתיחה

צפו בכתבה של "כאן 11" על זוגות מעורבים. הכתבה מתייחסת לסוגיית הנישואים המעורבים באופן חיובי בסך הכל. אנחנו מבקשים לפתוח את העמדה לדיון ולהעמיד סימן שאלה לגבי הקבלה המיידית של החלטה כזו.

הזוגות המעורבים בסרט נהנים מתמיכה משפחתית. עם זאת המורכבות והאתגרים עולים כמעט מייד. בשיעור נרצה להעלות את המורכבות לדיון, ולהציע מגוון התייחסויות מנקודות מבט שונות. בחרנו להתייחס בעיקר לעמדת הילדים, שקרובים אל התלמידים בגיל ובאורח החיים.

לאחר הצפייה בכתבה נבקש מהתלמידים להתייחס בעיקר לילדים של זוגות מעורבים.

לגבי מעיין ויעל, שתי הנערות שנולדו לזוג הורים יהודיה ובדואי (דקה 4:26): אילו אתגרים מיוחדים עומדים בפניהן, במיוחד בתחומים אלה: שייכות,שפה וקשר עם המשפחה המורחבת.

לגבי הילדים העתידיים של מוחמד ואימרי (דקה 7) להתמקד בנושא של שירות צבאי עתידי.

לאחר הצפיה, נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק את עמדתו האישית ביחס לנושא ולשמור אותו אצלו.

מאמרים להתייחסות

נתלה מסביב לכיתה  שבעה מאמרים שמייצגים עמדות שונות. כל תלמיד יכול לגשת, לקרוא, לסמן משפט חשוב, לכתוב שאלה, הערה, להביע הסכמה או התנגדות.

להורדת קובץ המאמרים להדפסה לחצו כאן. הקובץ מיועד לדפים בגודל A3.

לאחר שכל תלמיד עבר לפחות 3 מאמרים, נבקש מהם להתיישב ליד המאמר שהכי עניין אותם או עורר בהם הזדהות.

משימה: התלמידים שיושבים בקבוצות לפי המאמרים יוציאו את הפתקים שכתבו בפתיחה ויתייחסו למה שחברי הקבוצה כתבו. לאחר מכן ינסחו חברי הקבוצה ביחד טוקבק שמתייחס בצורה עניינית ומנומקת לנישואי לוסי אהריש וצחי הלוי.

את התגובות אפשר להעלות לגוגל-דוקס או בוואטסאפ הכיתתי כדי שכולם יוכלו לקרוא.

לאחר מכן נקיים דיון כיתתי בו ננסה להבין את כלל העמדות והנימוקים, ונבדוק האם יש מגמה כתתית מובהקת. במהלך הדיון הכיתתי אפשר להפוך את השאלה לאישית: "ואם אחותך תתחתן עם לא יהודי?", "ואם הבן שלך יחליט להתחתן עם ערביה שפגש באוניברסיטה?" ולראות האם העמדה נשארת בעינה.

סיכום

לסיכום כדאי לחלק לתלמידים ולקרוא יחד את כללי האצבע שמציע יאיר שלג.

  • בין אילו ערכים הוא מנסה להלך?
  • אילו אתגרים הוא מזהה בנישואים מעורבים? מצד היהדות? מצד הדמוקרטיה?

להורדת המאמר של יאיר שלג לחצו כאן.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics