תמכו בנו
חיים בתוך סיפור ומסע ההתבגרות
השתלמויות בארי תשפ"א

השתלמות לפי תכנית הלימודים החדשה לכיתה ז' בתרבות יהודית-ישראלית

רקע

תהליך ההתבגרות קשור גם בלקיחת האחריות על הסיפור העובר מדור לדור: הסיפור המשפחתי, הקהילתי והלאומי. ההשתלמות מציגה את 'הסיפור' ככלי חינוכי רב עוצמה בשירות המחנך, בשיעורים פורמליים, ובפעילות חוץ קוריקולרית. במפגשים א) נזהה את איכויותיו של הסיפור, מקור משיכתו, בהיותו מעורר דיאלוג בין מגוון פרשנויות אפשריות ב) נכיר ונתנסה בגישת בית המדרש הלומדת וחוקרת סיפורים מארון הספרים היהודי כחלק מהבנייה של ערכים אישיים וקולקטיביים,  ג) נדון ונתנסה בכלים לבניית תהליכים חינוכיים מקוריים מבוססי 'סיפורים' המשמעותיים למשתתפים.

קהל יעד:
מורים המלמדים תרבות יהודית ישראלית, מורים לספרות ותנ"ך, מחנכים, בעלי תפקידים.

מסגרת ההשתלמות:
בית ספרית, פסג"ה, השתלמות בית ספרית משותפת לשני בתי ספר שכנים.
שכבות גיל: ז-יב

מטרות ההשתלמות

  • לקדם את הסיפור ככלי חינוכי משמעותי בבית הספר המשתלם וכמשאב תוכן אידיאלי ליישום הוראה דיאלוגית בכיתות.
  • פיתוח הולך וגובר של מודעות לארון הספרים היהודי כמקור עשיר של סיפורים בעלי ערך חינוכי אוניברסלי-אנושי ופרטיקולרי-יהודי . יצירת שפה בית ספרית  בה ארון הספרים היהודי- ישראלי  מהווה נקודת מוצא משותפת לשיח עומק חינוכי.
  • להגביר את ההיכרות עם מתודות הייחודיות לבית המדרש המתאימות לחינוך דרך סיפור

תוכנית ההשתלמות

6 מפגשים של 3 שעות אקדמיות. (או כל הרכב אחר שיתאים ל30 שעות) = 18 שעות.
2 מפגשים של יום מלא (6 שעות אקדמיות) = 12 שעות.
ניתן לשלב מפגש אחד מתוקשב בו המשתלמים לומדים מהבית על בסיס יחידה מוכנה ברשת.

בין הנושאים בהשתלמות

  • כיצד קוראים סיפור, וכיצד מספרים סיפור?
  • סיפורים אישיים – ברוריה והלל הזקן, יונה בוגלה ורחל המשוררת
  • גיל מצוות כהזדמנות לעיצוב הסיפור האישי ולקבלת השראה מסיפוריהם של אחרים

ראשי פרקים להשתלמות

  • היכרות כללית עם ארון הספרים היהודי
  • היכרות  ולימוד של  ז'אנר הסיפור המינאטורי החז"לי.
  • היכרות עם ז'אנר הסיפור הביוגרפי מימה"ב ועד העת החדשה.
  • התנסות ולימוד של מתודת למידה בית מדרשית

פירוט מפגשים

  1. ללמד סיפור ולשמור על חיוניותו הסיפורית
    למידה בית מדרשית כמודל להוראה דיאלוגית. התנסות עם סיפורי הלל הזקן.
  2. הגישה הנרטיבית להוראת סיפור
    היצירה הביוגרפית כהזדמנות לבירור פנימי. לימוד בית מדרשי על הרמב"ם  ויונה בוגלה, מנהיג בקהילת ביתא ישראל
  3. אל מול חומת  ההדרה
    מאבקן של ברוריה אשת רבי מאיר ורחל המשוררת להיות בתוך ה"סיפור"
  4. סיפור ישראלי
    הטקסטים המכוננים את הישראליות שלנו. שיח בירור זהות באמצעות סיפורים ויצירות נוספות
  5. לקרוא חג כסיפור
    מהו הנרטיב של החג? חג שבועות כדוגמה. התנסות ביצירת דף מקורות לחברותא
  6. למידת עמיתים
    הצגת תוצרים: דפי מקורות ומערכי הוראה. התנסות, משוב, רפלקציה סיכום
  7. 2 ימי עיון במכון הרטמן
    2 ימי עיון ארוכים במסגרת הימים הפתוחים בחנוכה ובפסח

מטלת סיום קורס

תכנון וכתיבה של מערך ללימוד בית מדרשי בכיתה מבוסס סיפור מארון הספרים היהודי- ישראלי.

המטלה תכלול:

  1. הצגת הנושא הנבחר ללימוד, הגדרת קהל היעד, מטרות הלימוד, משך המפגש, מיקום וארגון חלל הלמידה.
  2. הכנת דף מקורות לחברותא  ובמרכזו "סיפור" מארון הספרים היהודי (על פי מגוון החלופות למושג "סיפור" שהוצגו בהשתלמות) חיבור שאלות מנחות לחברותא בתוך דף המקורות.
  3. הכנת מהלך הוראה  הכולל:   פתיח "טריגר" (משחק, סרטון, שאלה, שיר, טקסט…) שאלות למורה מקדמות דיאלוג , דגשים להובלת הדיון.
    מהלך ההוראה יכלול לפחות אחד מהכלים המתודים שעסקנו בהם בהשתלמות. ( חברותות, כתיבה יוצרת, יצירה בעקבות ובאמצעות טקסטים, תערוכת צילומים קבוצתית , צפייה מונחית וכו').
  4. משוב רפלקטיבי, רצוי על השיעור עצמו (אם התקיים) או על תהליך ההכנה של השיעור והשיקולים השונים שהנחו את המשתלם/ת  בבחירת הטקסט, הנושא, המתודה וכן הלאה.

רשימה ביביליוגרפית למטלה ולהשתלמות

  1. שבייד, אליעזר, ספר מחזור הזמנים: משמעותם של חגי ישראל, הוצאת עם עובד  1984
  2. שגיא אבי, המסע היהודי- ישראלי, שאלות של תרבות ושל זהות, הוצאת מכון הרטמן, 2006.
  3. פאוסט שמואל, אגדתא סיפורי הדרמה התלמודית. כנרת, זמורה -ביתן, דביר. 2011 עמ' 79-85.
  4. קלדרון רות, השוק הבית הלב- אגדות תלמודיות. הוצאת כתר. 2001.
  5. ברונר ג'רום , פרשנות נרטיבית של המציאות. בתוך "תרבות החינוך מאמרים על חינוך בהקשר" ספריית הפועלים 2001. עמ' 135-154.