למען השם – פרק 58: חזית חדשה במלחמה נגד הגיוס

איך קרה שההשתמטות משירות צבאי הגיעה גם אל החרדיות המזרחית, שבמקורה לא הייתה בדלנית? ד"ר תומר פרסיקו משוחח עם הרב רפאל נריה כנפו
ד"ר תומר פרסיקו הוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן, עורך סדרת 'אתגרי הדמוקרטיה' מטעם מרכז רובינשטיין באוניברסיטת רייכמן, ועמית בכיר במרכז ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. ספרו 'מדיטציה יהודית: התפתחותן של תרגולות רוחניות ביהדות זמננו' יצא בהוצאת אוניברסיטת תל אביב ב-2016. ספרו 'אדם בצלם אלוהים: הרעיון ששינה את העולם ואת היהדות' יצא ב-2021 בהוצאת ידיעות ספרים, וייצא לאור באנגלית בהוצאת NYU Press ב-2025. ספרו 'ליברליזם: שורשיו, ערכיו, משבריו' יצא בהוצאת כנרת-זמורה ביולי 2024 וייצא

בשבוע שבו הראשון לציון לשעבר הרב יצחק יוסף הכריז שיש איסור גיוס גם על חרדים שלא לומדים תורה, אירח ד"ר תומר פרסיקו את רבי נריה רפאל כנפו בפרק 58 בהסכת "למען השם", והשניים שוחחו על ההתנגדות העקרונית החרדית לגיוס, וגם על כך שהציבור המזרחי החרדי נסחף אחר הציבור החרדי הליטאי בהתנגדות הכוללת לגיוס.

למען השם – פרק 57: תוספת חרד"ל
למען השם – פרק 56: המדינה נגד עצמה
למען השם – פרק 55: ההסכם המוחלט

"הסיפור תמיד היה שחרדים לא מתגייסים מפני שהם מקדישים עצמם לתורה, והנה אומרים לנו: בעצם החרדים מסרבים להתגייס מפחד להשתנות, מהרצון לשמור על זהותם," אמר פרסיקו.

השניים דיברו על כך שהחרדיות התפתחה בתגובה לתהליכים שהתרחשו באירופה, גם חילון, וגם אמנציפציה, וכנפו אמר, "בארצות המזרח הביטו בתהליכים שקרו באירופה וגדולי הרבנים ראו את האופציה החרדית, אבל בחרו שלא להגביה את החומות. הם בחרו באחדות ישראל, באחדות הקהילה. זו טרגדיה שתלמידיהם של אותם רבנים שהצליחו אז להימנע מההתפצלות הזו לקבוצות, חוזרים לחזון המתבדל דווקא כאן, בישראל."

על החרדיות האירופאית, שהגדירה את דרכה כדרך היחידה להיות יהודים, והיה בה, כלשונו של פרסיקו "פגם בערבות הבסיסית בינינו," אמר כנפו ש"בדיוק מזה נבהלו בארצות המזרח. הם ראו את היהודים באירופה מתפצלים לקבוצות, ולא היה בעיניהם דבר מאיים מזה."

גם את הרתיעה של יהדות המזרח מרעיונות ליברליים מייחס כנפו לדגש על קהילה: "יהדות ארצות האסלאם לא יכלה לחפש תשובה אוניברסלית לשאלות החיים. תנועה שקמה ומציעה רעיון שפותר את כל הבעיות שבעולם זו תפיסה מערבית. 'פמיניזם', למשל, שבמקום להתייחס לאישה מסוימת מנסה להסדיר את מעמד כל הנשים בעולם. בארצות האסלאם לא עובדים ככה. העבודה היא קהילתית, מקומית."

לקראת סיום השיחה ביניהם ניסה פרסיקו להבין איך קרה שהדתיות המזרחית נוטה יותר ויותר לימין. "מדוע ש"ס מתחרה עם בן גביר על קולות המזרחיים הדתיים?" הוא שאל את כנפו.

"בעולם בציבור הימני מצליחים לדבר בשפה המזרחית. בצלילים שמוכרים מהבית, במשלב הלשוני. אפילו התיאוריות הליברליות שהזכרנו קודם, ה'איזמים' – כמו פמיניזם, למשל. קודם כל, זו לא מילה בעברית. הרבה יותר קל לי אם תגיד לי תכבד את אמא שלך, מאשר שתגיד לי פמיניזם.  אני רוצה לכבד את אמא שלי, אני רוצה לכבד נשים."

"צריך לחזור לדבר לאנשים בגובה העיניים ופשוט לשמוע אותם. לשמוע את המצוקה שלהם לשמוע את השאלות שלהם. לא לזלזל בתחושות. הרי גם זו עשייה שיש בה ערבות הדדית. זה מבטא רצון להיות יחד."

הוספת תגובה

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics