למען השם – פרק 53: "אוי אמסטרדם"

אוהדי מכבי תל אביב הותקפו באמסטרדם על ידי מוסלמים פרו-פלסטינים במארב מתוכנן. הרב ד"ר דניאל הרטמן וד"ר תומר פרסיקו משוחחים על השיח שנוצר סביב המתקפה, ועל הפן האנטישמי והאנטי-ציוני שלה
הרב ד"ר דניאל הרטמן הוא נשיא מכון שלום הרטמן בירושלים ויו"ר הקתדרה לפילוסופיה יהודית על שם משפחת קאופמן. הוא מנחה הפודקאסט עטור הפרסים For Heaven’s Sake, יחד עם יוסי קליין הלוי – פודקאסט שנמצא בראש טבלת הפודקאסטים בעולם בנושאי יהדות, ואת הפודקאסט בעברית "למען השם" עם תומר פרסיקו, משואה שגיב ואלון שלו. הוא בעל דוקטורט בפילוסופיה יהודית מהאוניברסיטה העברית, תואר שני בפילוסופיה פוליטית מאוניברסיטת ניו-יורק ותואר שני במדעי הדת מ- Temple University.  הוסמך לרבנות במכון

 

"אנחנו מאשימים אנטישמים בחו"ל, בעיקר בשמאל, שהם משתמשים בשפה של אנטי-ציונות, אבל בעצם הם אנטישמים. באמסטרדם ראינו מקרה הפוך: יש שם אנטישמיות, אבל אם אתה מקלף את הקליפה העליונה, יש שם הרבה אנטי-ישראליות ואנטי-ציונות, והרבה זעם על מה שמדינת ישראל עושה עכשיו בעזה." כך אמר ד"ר תומר פרסיקו בפתח פרק 53 בהסכת "למען השם" עם הרב ד"ר דניאל הרטמן, שאותו הם הקדישו לניסיון להבין את מה שקרה השבוע בהולנד.

למען השם – פרק 52: חברים בבית הלבן
למען השם – פרק 51: פתח לתקווה
למען השם – פרק 50: ונמשכת מלחמה

פרסיקו דיבר על כך שהלינץ' באוהדי מכבי הגיע אחרי שהאוהדים שם חשו צורך "להביע רגש פטריוטי בכל מיני צורות, וגם צורות לא לגיטימיות – גם ונדליזם."

"חלק ממני מסכים וחלק ממני מאוד נרתע ממה שאתה אומר," ענה הרטמן. "האנטישמיות שאנחנו רגילים לה, מקורה בנצרות, והיא שנאה של דורות שקשורה בהאשמת היהודים ברצח ישו. התופעה של אמסטרדם היא תופעה אחרת, והיא אנטישמיות מוסלמית. זה לא קשור לעזה, זה קשור לעצם קיומנו כאן, ולכן אני מתקומם. יש הרבה קונפליקטים פוליטיים ומלחמות בעולם. אבל אנחנו צריכים להכיר בעובדה שמיום קום המדינה אנחנו נתקלים באויב שלא משתמש אך ורק בשיח פוליטי אלא משתמש בשיח דתי.

"בניגוד לנצרות, שעשתה חשבון נפש אחרי השואה, האיסלאם עוד צריך לעשות דין וחשבון על המקורות האנטישמיים שלו. המצית הפוליטי יצר דמוניזציה, והמוסלמים הפנימו את השפה האנטישמית הנוצרית… עם זאת, אסור לנו להיתלות באנטישמיות כדי להדוף כל ביקורת כלפי מדינת ישראל. לפעמים נוח לנו לדבר על אנטישמיות מפני שזה מין מגן שבעזרתו אתה לעולם לא צריך להתמודד עם הטענות, ומספיק שתבטל את הטוען."

פרסיקו דיבר על הצורך של חלק מהישראלים לחלק את העולם לעולם של "שואה" שמתרחש בחו"ל, ולעומתו עולם של "תקומה" שהם החיים היהודיים במדינת ישראל: "חיים יהודיים בחו"ל זה או שואה מתרחשת או שואה בהכנה. במובן הזה, 'אוי אמסטרדם' שאנחנו מדברים עליו משחק ישר לתוך הדיכוטומיה הזאת – 'הנה הנה אתם רואים, גם באמסטרדם הליברלית והסובלנית שונאים אותנו'."

הוספת תגובה

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics