השבוע חגגו בחברה המוסלמית את חג הקורבן, זכר למעשה העקדה – שבאיסלאם יש המפרשים כי מדובר בעקדת ישמעאל ולא יצחק. בפרק 34 של ההסכת "למען השם" ביקשו דב אלבוים והרב ד"ר דניאל הרטמן לשוחח על מיתוס הקורבן – ואיך הוא משפיע על החברות שבהן אנו חיים.
"הקורבן הוא מושג עמוק בתרבות שלנו," אמר אלבוים וציין כי המחלוקת באשר ל"מי הוא העם הנבחר" נובעת בין היתר גם מהשאלה מיהו הקורבן.
למען השם – פרק 33: חג לקיחת תורה
למען השם – פרק 32: איפה המדינה ואיפה החזון
למען השם – פרק 31: או מקדש או יהדות
הרב ד"ר דניאל הרטמן אמר בפתח דבריו כי יש לו קושי גדול עם מיתוס העקדה, והמשיך להסביר: "בחיי הדתיים לא רק שאני דוחה את העקדה, ואת ההקרבה מהסוג הזה למען האל, אלא אני דוחה גם פרקים אחרים בתנ"ך, ורוצה להגיד שאלה לא הפרקים שלי. אבל כאדם דתי, המוכנות להקריב מה שאני רוצה למען משהו שנעלה ממני – זה מאוד מדבר אליי. אני מחפש לומר 'הנני' – אך לא כנכונות להקרבה סתם, אלא כנכונות לפעול כדי לקדם ממלכת כהנים וגוי קדוש."
אלבוים אמר כי "אנחנו נמצאים בימים שתודעת הקורבן ממלאית אותנו, והתחושה היא שאנחנו חיים במרחב שבו יש מאות מיליונים של אנשים שנורא ברור להם מה אלוהים רוצה ומה אללה רוצה והם מוכנים למות ולהקריב את משפחתם למען המטרה, למען אלוהים או אללה. האם יש סיכוי למציאת דו שיח באזור קורבני שכזה, עם תרבויות קורבניות שכאלה?"
הרטמן ענה לשאלה הזו באופן עקיף, כאשר תיאר את מה שהניע אותו כנשיא מכון הרטמן, לסגור את המכון בשני החגים החשובים ביותר לעובדים המוסלמים – זאת כחלק מהניסיון לקדם חברה משותפת בישראל: "כמי שגדל כבן לקהילת מיעוט בארצות הברית, היה מאוד יקר לי שנתנו שם מקום לחגים שלי. למה שהמיעוט החי בקרבנו לא ירגיש גם כאן שרואים אותם? מבחינתי זה אקט ציוני עמוק. לכבד אחוז נכבד משותפיי הלא-יהודים במדינה הזאת."