תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"חלק מהניצחון שלנו על הנאצים היה שלא הפנמנו נורמות אסורות"

פרופ' אבי שגיא, ממנסחי מסמך רוח צה"ל, שסירב להכניס לתוכו את ערך ה'ניצחון', עונה לאלכס צייטלין על שאלות ביחס למושג הניצחון, שקשור, לדעתו, קשר הדוק למושג המלחמה הצודקת
אבי שגיא, אלכס צייטלין
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

אלכס צייטלין

11

"בתור מי שנולד בברית המועצות, גדלנו על זה שהערך העליון של הצבא הוא להשיג ניצחון על האויב. איך אתה אומר עכשיו, בשיא המלחמה, שהמושג הזה לא רלוונטי?" שאלה זו הפנה אלכס צייטלין לפרופ' אבי שגיא בשיחה על מושג המלחמה הצודקת, ועל שאלת ה"ניצחון המוחלט" בערוץ "באים אל הפרופסורים".

"צריך להבחין בין משמעויות שונות של המילה 'ניצחון'," אמר שגיא. "במשחקים כמו שחמט וכדורסל, יש בחוקים הגדרה מדויקת מה הוא ניצחון. אולם, במלחמה צודקת, השאלה היא בכלל לא האם אפשר או מותר לנצח. אלא האם ניצחון הוא חלק מהאתיקה של המלחמה."

"חלק מהניצחון שלנו על הנאצים היה שלא הפנמנו נורמות אסורות. העם היהודי היה ב-1945 חבול ומוכה, ושלוש שנים אח"כ, כשיצא למלחמה על חייו, כבר אז היו שהגו את רעיון טוהר הנשק."

שגיא דיבר על כך שגם בתלמוד ובפרט במדרשים על הפסוק "מי כמוך באלים ה'" חז"ל מזכירים כי "הכוח הגדול ביותר הוא הכוח לרסן את עצמך."

בהקשר של המלחמה הנוכחית הדגיש שגיא, שאין זאת אומרת שמדינה מחויבת רק להגיב, ורק להתגונן. "המדינה מחויבת לביטחון אזרחיה, ופירוש הדבר הוא שחובה עליה, במלחמה צודקת, גם ליזום התקפות, אבל בהתאם לעקרונות האתיים המנחים."

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics