תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

ההתנגשות הגדולה בין היהדות והמדינה

נדמה שכולם רצו לדחות את הדיון על יהדותה של מדינת ישראל ל"אחר כך". הרי היו סוגיות בוערות יותר: בטחון, כלכלה, עלייה. אבל "אחר כך" הגיע, והשאלה מה היא מדינה יהודית הפכה לבוערת מכולן
תהלה פרידמן, אלכס צייטלין
תהלה פרידמן שימשה כעמיתת מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. בעבר עבדה כיועצת לשר נתן שרנסקי במשרד לענייני תפוצות, וכמשנה למנהל המחלקה היהודית בליגה נגד השמצה בבוסטון. כמו כן, ניהלה את קרן נס של פדרציית מרכז ניו ג׳רזי ואת תחום תרבות יהודית ביד הנדיב. כיהנה גם כיו״ר תנועת נאמני תורה ועבודה. פרידמן היא עורכת דין, בעלת תואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית. יש לה השכלה תורנית ממוסדות שונים והיא בוגרת בית

אלכס צייטלין

11

זה הנושא הכי רועש, וגם הכי מודחק: מתחת להרבה מאוד מהקונפליקטים החברתיים שלנו יושבת השאלה – מה זו "מדינה יהודית".

בשיחה עם אלכס צייטלין ב"באים אל הפרופסורים" תהלה פרידמן אומרת: "הבעיה היא שאנחנו מומחים גדולים בלהיות מיעוט, אבל כרוב שהוא גם הריבון בארץ, עולות כאן שאלות שלא היו קיימות במשך אלפיים שנות קיומנו כעם."

אז מה עושים כשצריכים לבצע עבודות תשתית בשבת? או עם המיעוט הלא יהודי שבקרבנו? או כשהערך היהודי של עזרה לפליטים מתנגש עם הצורך לשמור על הרוב היהודי במדינה?

דווקא הנושאים האלה, שמחייבים שיחה תמידית בין כולנו, הם שלא מאפשרים לנו לדבר בכלל.

"כולם כל הזמן במגננה," אומרת פרידמן. "אנשים חילונים חוששים שרק יפנו את הגב ותכף יסקלו כאן הומואים ברחובות, ואנשים דתיים חושבים שעוד רגע שבת תהיה יום רגיל והמדינה הופכת למדינת כל אזרחיה."

פרידמן מספרת לצייטלין שהצורך למצוא דרך לדבר על הדברים באופן שהוא פחות מתגונן ויותר מחפש את הרצון המשותף הוא שהניע אותה ליצור את הפודקאסט במדינת היהודים, ולהפגיש אנשי ציבור ואנשי הגות שיפרקו את הסוגיות הטעונות למילים סדורות שאפשר להקשיב להן.

מוזמנים ומוזמנות לצפות בשיחה בין שני יהודים שהנושאים האלה מעסיקים אותם מאוד.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics