על המבוכה ועל החמלה: "אין פה מחנה שלא גילה שהוא טעה בדברים מאוד מרכזיים"

בשיחה בתוכנית "לבי ער" דיבר רגב בן דוד על מושג ה"מבוכה" בהגותו של ברל כצנלסון כיכולת לשהות בין קריסת קונספציה אחת להיווצרותה של אחרת. לדעתו, זה מה שאנחנו צריכים לאפשר לעצמנו היום
רגב בן דוד, מורן מישל
רגב בן דוד הוא חוקר במרכז קוגוד, ובוגר מחזור ג' של בית המדרש לרבנות ישראלית. הוא חוקר בתחומי הגות ציונית, זהות יהודית וחברה ישראלית. מרצה בצה"ל ובמסגרות מגוונות ברחבי הארץ. בן דוד כותב דוקטורט במסגרת החוג לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת תל-אביב, בהנחיית פרופ' רון מרגולין. מחקרו עוסק במקומה של המסורת היהודית בציונות החילונית, דרך כתבי ברל כצנלסון. הוא מחזיק בתואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת בר-אילן ובתואר ראשון בפסיכולוגיה ובתוכנית "אמירים רוח" מהאוניברסיטה העברית – שניהם בהצטיינות.

מורן מישל

11

בפרק נוסף בתוכנית "לבי ער" שהוקדש לשאלה שוחחו מורן מישל ורגב בן דוד על "מה משמעותן של שאלה ושל תשובה?" מישל פתחה בסיפור אישי על הרגע שבו יצאה מהפגנה ונתקלה בתומך בן גביר שקילל אותה ואז אמר: "במה את יהודיה בכלל?" "כשהלכתי הביתה," אמרה, "השאלה הזו נשארה איתי."

בן דוד הציע לראות את זה כשייכות למשפחה: "מצד אחד זו עובדה ביולוגית, ומצד שני, אני צריך לבחור את התוכן של חיי כבן למשפחה הזו. במה בפועל אני מממש את עובדת היותי יהודי.

"יהודים ויהודיות שואלים כמעט בכל דור מה המשמעות של להיות יהודי.  הרבה ממובילי התנועה הציונית ראו בדעת תורה ובמצוות חלק מהמשמעות הזו, אבל לאו דווקא הסיפור המרכזי. המבט הציוני רואה באורח החיים ההלכתי יצירה שנועדה לשמור עלינו בי תנאי גלות, והמפעל הציוני בין היתר נועד לאפשר קיום יהודי שלא נשען דווקא על ההלכה."

מסיבה זו מסתייג בן דוד מהתפיסה של "חזרה" בתשובה כאילו מדובר על אורח חיים הלכתי שהיה שם תמיד: "אם נסתכל על התנ"ך ונסתכל על עדויות ארכיאולוגיות אנחנו נראה שעם ישראל הקדום לא שמר בכזו דקדקנות על המצוות, וגם מצוות שהיו לא מתקרבות בהיקף שלהן להלכה הגלותית."

אבל מה קורה כשבמקום לגדל "אפיקורסים", גדלים "עמי ארצות"? איך ממשיכים ללמד את כתבי הקודש, כדי שגם בדורות הבאים תהיה משמעות למחויבות הציונית למוסר ב"רוח הנביאים"? איך מפשרים בין הרצון ללמד יהדות בישראל לבין המחלוקת בין המחנות בשאלת ה"הדתה"?

"הנכונות להקשיב, ולהיות מסוגל גם להגיד מה חושב הצד השני, ואפילו פה ושם לשנות את דעתי – זו יכולת אינטלקטואלית שאנחנו מכירים מהתלמוד, והיא בוודאי נדרשת מאיתנו," אמר בן דוד.

לקראת סיום דיברו השניים על כך שמאז שבעה באוקטובר: "אין כמעט מחנה שלא גילה שהוא טעה בדברים מאוד מרכזיים." בן דוד פנה למושג ה"מבוכה" של ההוגה ברל כצנלסון, כהצעה לשהות בתקופה הזו, שבה קרסה קונספציה אחת וטרם נולדה האחרת. "זה שגיליתי שטעיתי עוד לא אומר שעליי לבחור בכל החבילה שמציע מישהו אחר. עלינו להשיל עכשיו בזהירות את הנשלים שלנו, ולתת לתשובות לצמוח מתוך חמלה וסבלנות."

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics