שיעור זה הוא חלק מהקורס "זהות יהודית בעולם משתנה" בהנחיית הרב ד"ר דניאל הרטמן, פרופ' כריסטין הייז והרב ד"ר רני יגר. לחזרה לקורס לחצו כאן.
לחזרה לסדרת הקורסים המצולמים של תוכנית בארי לחצו כאן.
קישור לשיעור
{וידאו}
ספר הלימוד 'מעגלי שייכות' הנלמד היום בחטיבות העליונות בבתי הספר הממלכתיים הוא תמצית המודלים שפותחו ע"י הרב ד"ר דניאל הרטמן בסוגיות זהות יהודית מודרנית. בספר ישנו ניסיון לצאת למסע של מעגלי שייכות ולבחון את הזהות היהודית בעולם משתנה מתוך שני מושגים: זיהוי וזהות. הזיהוי הינה פעולה של הסתכלות מבחוץ על משהו, ולרוב נעשה בה שימוש במסגרת מערכות המורגלות להתייחס לסובב באופן בינארי (לדוג: דתי, חילוני, יהודי לא יהודי וכו'). הזהות לעומת זאת מתארת דבר מורכב יותר, מדובר על תהליך המצוי בתנועה ודינמיות פנימית.
מודל מעגלי השייכות ומושגי הזהות והזיהוי מיוצגים בהרצאה זו בסיפורו של האח דניאל. לאורך כל חייו, מודה האח דניאל שלמרות היותו נוצרי הוא שייך לעם היהודי- לא מדובר רק בזיהוי דיכוטומי אלא במימד של זהות והזדהות עם העם היהודי. סיפורו של האח דניאל נוגע בנימי הנימים של ההיסטריה היהודית. הוא מזמין דיון סוער, מושכל ורגיש על מעגלי הזהויות ומעגלי שייכות.
המרכיב הראשון בסיפורו של האח דניאל מתאר את היותו בן להורים יהודיים, היינו שייכותו למשפחה יהודית. מדובר בפונקציה גניאולוגית – זהו מעגל המשפחה. המרכיב השני, היותו חניך בתנועת הנוער הציונית מציג את המעשים ואורח חייו ואלו שייכים למעגל ערכים ואורחות חיים. המרכיב השלישי, מציין את ימי מלחמת העולם השניה בו סיפק נשק ליהודיים ביודעו שהגרמנים מגיעים. בכך יש אקט חוזר תוך סיכון חיים למען אחיו היהודיים ואלו מבטאים את מעגל הערבות ההדדית. המרכיב הרביעי בזהותו מוצג בהיותו נוצרי אשר בוחר לחיות בארץ ישראל- בחירה המסלמת את מעגל המקום. שני המעגלים הבאים מעגל הזיכרון- שותפות לזיכרון הקולקטיבי לעם היהודי ומעגל השפה והסמלים המשותפים הפכו להיות שנויים במחלוקת בבית המשפט.
השאלה העומדת לפני בית המשפט בפשטותה המשפטית היא: מה משמעותו של המנוח "יהודי" בחוק השבות תש"י 1950, והאם הוא כולל גם יהודי שהמיר את דתו ונטבל לנצרות, אך רואה ומרגיש עצמו כיהודי למרות המרתו.