שיעור 1: מודרניזציה, השכלה והתבוללות

שיעור זה הוא חלק מהקורס "זהות יהודית נוכח אתגרי המודרנה" בהנחיית ד"ר אריאל פיקאר. לחזרה לקורס לחצו כאן.

לחזרה לסדרת הקורסים המצולמים של תוכנית בארי לחצו כאן.


קישור לשיעור

תקציר

שיעור זה עוסק בתיאור השפעתם של תהליכי מודרניזציה והשכלה על הזהות היהודית החל מסוף המאה 18. להשפעת המודרניזציה שני מאפיניםם

האחד, המודרניות מציבה בפני בני אדם תפישה שמבוססת על השכלה ומדע ולא על מסורת דתית ומיתוס דתי. המדע וההשכלה החלו לערער את היהודי המסורתי משום שהחליפה את הדת כנותנת מענה למצוקות האנושיות. המודרניות בניגוד לדת מאופיינת בשינוי תמידי. בנוסף, המודרניזציה הובילה לתופעת החילון שנגזרה מהתפשטות ההשכלה.

מאפיין נוסף של המודרניזציה, הוא הלאומיות. בתקופה בה איפמריות גדולות מתפרקות למדינות רבות יותר המאוגדות סביב קבוצות אתניות-לאומיות. מה שנותן לאדם את זהותו אינו רק השבט המקומי אלא הלאומיות המודרנית המיוצגת ע"י המדינה.

בהרצאות שלפנינו נבחן כיצד המודרניות משפיעה על הזהות היהודית? מה היו התגובות היהודיות למודרנה? המודרניזציה פגעה במרכיב הדתי של היהודים. אולם במקביל להיחלשות של הזהות היהודית, עולה הזהות היהודית האתנית. יהודים משילים מעצמם את זהותם היהודית ונשאבים אל תוך תהליך של זהות לאומית מקומית המוצעת להם עי הקבוצה המקומית. תהליך זה נקרא התבוללות. מה יעשו יהודים שלא רוצים לנטוש את הזהות היהודית אך חיים בתוך אתגר המודרניות? הדרך האחת, תבקש לשנות את היהדות כדי להתאימה למדורניות. השניה, תבקש להתנגד לכל ערכי המודרניות כדי להמשיך את הבידול וההפרדה. בין שתי הדרכים הללו נמצא עוד גוונים לאתגרי הזהות היהודית והמודרנה.

מקורות

  1. עמנואל קאנט, "תשובה לשאלה הנאורות מהי"
    "נאורות היא יציאת האדם מחוסר-בגרותו שהוא עצמו אשם בו. חוסר-בגרות הוא אי-יכולתו של אדם להשתמש בשכלו בלי הדרכת הזולת […]
    אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך! היא איפוא סיסמת הנאורות".

    בתוך: בשארה, ע' (עורך), הנאורות: פרוייקט שלא נשלם? – שש מסות על נאורות ומודרניזם, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, עמ' 52-45.